Onko itsekästä muuttaa työn perässä?
Olen tehnyt virheen 6 vuotta sitten, kun ajattelin muka lasteni parasta ja päätin olla muuttamatta paikkakunnalle jossa käyn töissä.
Lapset kasvaa ja vuosi vuodelta uuvun pahemmin työmatkastani, joka vie 2.5h päivässä aikaani.
Olen ihan loppu. Vuosia jaksanut ja lapset kasvaneet, vielä olisi kuluva kouluvuosi ennen kuin yläaste alkaa.
Toinen lapsi vastustaa jyrkästi muuttoa, toinen ymmärtää väsymykseni.
Lähempänä töitä ei ole minulle (6 vuotta seurannut vaihtoehtoja)
Olenko itsekäs porsas jos nyt revin lapseni eroon tutusta kolusta ja ystävistä?
Tuntuu, että toinen vaihtoehto on irtisanoutuminen, työstä josta todella tykkäänopeasti ja työttömyys.
Kommentit (35)
Vierailija kirjoitti:
Jos työ on Helsingissä niin ei mitään järkeä muuttaa. Jos et asu ihan työpaikan vieressä niin helposti menee joka tapauksessa 1,5-2 tuntia päivässä matkoihin joka tapauksessa.
Työpaikat eli konttorit (kunnan virastotkin..) voi helposti muuttaa toiseen päähän stadia tai vantaalle tms ja jos ostaa asunnon joka on nyt työn vieressä niin hups puolen vuoden päästä onkin työmatka taas sen 2,5 tuntia vaikka linnuntietä olisi 15 km.
Ja pääseekö lapsesi lähilukioon? Jos menee stadissa lukioon niin vaikka lukio olisi saman kunnan alueella niin matkaan lapsella voi mennä päivässä se sama pari tuntia.
Kaikilla lapsilla ei edes ole kunnon ystäviä. He ovat koulukiusattuja. Lapseni muutti toiseen kouluun opiskelemaan ja heti ystävystyi monen kanssa. Edellisestä koulusta oli kertynyt historian painolastia ja oli siksi vaikeaa = melko mahdotonta tulla hyväksytyksi omana tavallisen mukavana kaverina ja koulussa hyvin menestyvänä itsenään.
Tältä kokemuspohjalta sanon sinulle, että muuta. Kerro lapsillesi, että kaikilla ei ole ollut yhtä hyviä ystäviä kuin heillä ja että voivat edelleen pitää heihin yhteyttä, mutta että nyt kokeillaan lastenne taitoa sopeutua uuteen ympäristöön, saada sieltäkin ystäviä.
Kyllä nyt sen verran olen asiaan perehtynyt, etten vahingossakaan muuta kaupungin sisällä siten että työmatka kestää tunnin! Olen muuttamassa alle 3 km päähän töistä ja matka kävellen/pyörällä/ehkä oma HALPA auto.
Lähinnä huolettaa lapset, kuinka sopeutuvat uuteen ympäristöön.
Itse en omat lapseni tuntien, repisi heitä ympäristöstään tuossa iässä, mutta sanoisin, että riippuu ihan lapsista. Sosiaalinen ja sopeutuva luonne pärjää todennäköisemmin, mutta hitaammin lämpeävälle ja pelokkaalle voi tulla hankalampaa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä nyt sen verran olen asiaan perehtynyt, etten vahingossakaan muuta kaupungin sisällä siten että työmatka kestää tunnin! Olen muuttamassa alle 3 km päähän töistä ja matka kävellen/pyörällä/ehkä oma HALPA auto.
Lähinnä huolettaa lapset, kuinka sopeutuvat uuteen ympäristöön.
Ja työpaikkasi aivan vuorenvarmaatiko muka ei ikinä muuta?
Helsingissä on tosi isot tasoerot yläkouluissa ja lukioissa. Eli ei kannata kuvitella että länttää vain lähimpään ja hyvä tulee. Meillä on kaikki muu säädetty sen mukaan että lapsilla on hyvät koulut, asuminen ja ajoitukset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähinnä huolettaa lapset, kuinka sopeutuvat uuteen ympäristöön.Ja työpaikkasi aivan vuorenvarmaatiko muka ei ikinä muuta?
Helsingissä on tosi isot tasoerot yläkouluissa ja lukioissa. Eli ei kannata kuvitella että länttää vain lähimpään ja hyvä tulee. Meillä on kaikki muu säädetty sen mukaan että lapsilla on hyvät koulut, asuminen ja ajoitukset.
Kyllä, siitä olen takuuvarma ettei työpaikkani muuta. Potkut voin saada joskus, sitähän en voi tietää. Koulukin mitä katsoin vaikuttaa hyvältä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähinnä huolettaa lapset, kuinka sopeutuvat uuteen ympäristöön.Ja työpaikkasi aivan vuorenvarmaatiko muka ei ikinä muuta?
Kyllä, siitä olen takuuvarma ettei työpaikkani muuta. Potkut voin saada joskus, sitähän en voi tietää. Koulukin mitä katsoin vaikuttaa hyvältä.
Tarkistitko koulun hometilanteen? Tulevat remontit? Kieliohjelman? Toimiiko siihen myös jatkumo eli missä kielet jatkuu? Missä on lähin potentiaalinen hyvätasoinen lukio? Onko kouluverkkotarkastelu päällä tai tulossa? Onko koulujen yhdistämisen uhkaa? Tällöin lapsesi voi joutuakin ihan muualle. Onko lakkautusuhkaa? Missä sen asuinalueen lapset käyvät koulua? Lähinnä sijaitseva ei välttämättä ole lähikoulu. Oletko käynyt usean koulun infoilloissa? Avoimissa ovissa? Haastatellut alueen äitejä koulutilanteesta leikkipuistossa
?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkistitko koulun hometilanteen? Tulevat remontit? Kieliohjelman? Toimiiko siihen myös jatkumo eli missä kielet jatkuu? Missä on lähin potentiaalinen hyvätasoinen lukio? Onko kouluverkkotarkastelu päällä tai tulossa? Onko koulujen yhdistämisen uhkaa? Tällöin lapsesi voi joutuakin ihan muualle. Onko lakkautusuhkaa? Missä sen asuinalueen lapset käyvät koulua? Lähinnä sijaitseva ei välttämättä ole lähikoulu. Oletko käynyt usean koulun infoilloissa? Avoimissa ovissa? Haastatellut alueen äitejä koulutilanteesta leikkipuistossa
?
Just, eli ei kannata muuttaa. Ihan surkea idea alunperinkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
?
Mitä helkkaria? :D Kun mä olin muksu, me muutettiin kolme kertaa Espoon sisällä (aina parempaan ja isompaan asuntoon - isä siis ei vaihtanut työpaikkaa), ja joka kerta vaihdoin koulua. Tämä siis 80-luvulla, jolloin käytössä oli vain lankapuhelimet. Hyvin mä sain uusia kavereita. Eivät mun vanhempani tehneet mitään tuollaisia ihmeellisiä syynejä ja haastatteluita - katsoivat vain, mihin kouluun mä sitten muuton jälkeen menen ja käveltiin yhdessä sinne, jotta löysin paikan.
Mitä lukioon tulee, niin sen sain valita ihan itse. Ei se ole enää vanhempien hommaa valita lähes täysi-ikäiselle nuorelle opiskelupaikkaa. ..."lähin potentiaalinen hyvätasoinen lukio", voi kristus sentään... :D :D :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
?Mitä helkkaria? :D Kun mä olin muksu, me muutettiin kolme kertaa Espoon sisällä (aina parempaan ja isompaan asuntoon - isä siis ei vaihtanut työpaikkaa), ja joka kerta vaihdoin koulua. Tämä siis 80-luvulla, jolloin käytössä oli vain lankapuhelimet. Hyvin mä sain uusia kavereita. Eivät mun vanhempani tehneet mitään tuollaisia ihmeellisiä syynejä ja haastatteluita - katsoivat vain, mihin kouluun mä sitten muuton jälkeen menen ja käveltiin yhdessä sinne, jotta löysin paikan.
Mitä lukioon tulee, niin sen sain valita ihan itse. Ei se ole enää vanhempien hommaa valita lähes täysi-ikäiselle nuorelle opiskelupaikkaa. ..."lähin potentiaalinen hyvätasoinen lukio", voi kristus sentään... :D :D :D
Ja tämä liittyyi asiaan miten? Lapsuusmuistelot toisesta kaupungista?
Helsingin koulutilanne on täydellisessä kaaoksessa tällä hetkellä. 59 koulua om homeessa, kouluverkkotarkastelut rullaavat koko ajan, kouluja yhdisstellään tuhannen oppilaan massiivisiksi tehtaiksi joiden toimipisteitä on useissa kaupunginosissa, ns lähikoulu voi olla ihan mikä vaan ja vaihtua joka syksy. Osa oppilaista opiskelee juhlasaleissa ja bensa-asemien yläkerroissa.
Kaupunki tarjoaa kotiopeukseen siirtymistä.
Meillä oli vastaava tilanne. Mies teki aikansa muutaman työpäivän hotellilta käsin ja muutamana ajoi kotoa Hesaan. Työ muutti väärälle puolelle kaupunkia eli työmatka kasvoi tuon Helsingin läpiajoon/kiertämisen verran. Mietittiin tosi pitkään muuttoa ja minullekin olisi tuolloin löytynyt Hesasta työ mutta meillä oli mahdollisuus loppujen lopuksi siihen että mieskin sai täältä lähempää vähän 'tavallisempaa' työtä ja me jäimme pikkukaupunkiin. Tämä ratkaisu tehtiin sen takia, ettemme halunneet siirtää koululaisia pois koulusta ja harrastuksista nimenomaan Helsinkiin, jossa asuinpaikan valinta ratkaisee aika paljon ja jossa ongelmat, jos niitä nuoren kanssa tulee, ovat helposti vielä isompia kuin täällä pikkupaikkakunnalla.
En osaa sinua neuvoa, mutta meille tämä oli oikea ratkaisu. Elintaso (palkka) laski hieman mutta elämisen laatu on pysynyt korkeana.
Minulla ei ole mahdollisuutta "tavallisempaan" työhön. Asuin kunnassa ei ole töitä. Osa-aikaisia siivous/kassatöitä joo, mutta ei niillä lapsia elätä nykyisessä kodissa. Tuntuisi typerältä heittäytyä oman kylän "slummi" lähiöön ja menettää nykyinen hyvä työ. Muutama vuosi ja lapset lähtisivät opiskelemaan. Minä jäisin kituuttamaan kassalle kylään, jossa ei ole mitään.
Muutto tarpeeni on itsekäs lähtökohdiltaan, mutta koitan ajatella elämää eteenpäin.
Jos olisin rohjennut muuttaa aikanaan kun lapset ei vielä koulussa niin eipä olisi ongelmaa :/
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ole mahdollisuutta "tavallisempaan" työhön. Asuin kunnassa ei ole töitä. Osa-aikaisia siivous/kassatöitä joo, mutta ei niillä lapsia elätä nykyisessä kodissa. Tuntuisi typerältä heittäytyä oman kylän "slummi" lähiöön ja menettää nykyinen hyvä työ. Muutama vuosi ja lapset lähtisivät opiskelemaan. Minä jäisin kituuttamaan kassalle kylään, jossa ei ole mitään.
Muutto tarpeeni on itsekäs lähtökohdiltaan, mutta koitan ajatella elämää eteenpäin.
Jos olisin rohjennut muuttaa aikanaan kun lapset ei vielä koulussa niin eipä olisi ongelmaa :/
Hei,
Luulen että lapset kyllä sopeutuvat ihan hienosti - eihän tämä ole mikään kerran vuodessa muutetaan toiseen kaupunkiin. Otat vaan näistäkin neuvoista parhaat korvan taakse - mieti asuinalue järkevästi (nuo koulujutut on oikeasti aika tärkeitä - uusi lapsi joutuu helposti 'väärään porukkaan' , ja hesassa koulujen värilliset erot on tosi isoja. Jotkut on siis todellisia mamukouluja, joissain on iso 'me ollaan parempia ihmisiä' -keskittymä jne selvitä että lähellä myös lapsille mieluisia harrastuksia. Mieti kaikki kustannukset tarkkaan.
Tuo lause, että kohta lapset muuttaa pois ja sä olet katkerana kotona on valitettavasti totta, se on sunkin elämä jota sun täytyy miettiä! Hyvin voiva äiti on paras äiti myös lapsilleen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olisin rohjennut muuttaa aikanaan kun lapset ei vielä koulussa niin eipä olisi ongelmaa :/Hei,
Luulen että lapset kyllä sopeutuvat ihan hienosti - eihän tämä ole mikään kerran vuodessa muutetaan toiseen kaupunkiin. Otat vaan näistäkin neuvoista parhaat korvan taakse - mieti asuinalue järkevästi (nuo koulujutut on oikeasti aika tärkeitä - uusi lapsi joutuu helposti 'väärään porukkaan' , ja hesassa koulujen värilliset erot on tosi isoja. Jotkut on siis todellisia mamukouluja, joissain on iso 'me ollaan parempia ihmisiä' -keskittymä jne selvitä että lähellä myös lapsille mieluisia harrastuksia. Mieti kaikki kustannukset tarkkaan.
Tuo lause, että kohta lapset muuttaa pois ja sä olet katkerana kotona on valitettavasti totta, se on sunkin elämä jota sun täytyy miettiä! Hyvin voiva äiti on paras äiti myös lapsilleen!
Kiitos viestistäsi. Taisit ymmärtää ristiriidat pääni sisällä. Koulua ja asuinaluetta olen katsellut tarkoin ja koulu/työpaikka lähtöisesti. En lähtisi asumajan työpaikan viereen, koska siinä ei ole kivaa koulua. Vaan 4km päässä töistä on tutustumisen arvoinen koulu/asuinalue harrastusnahdollisuuksineen. Palveluita ei juuri ole, mutta ei ole täälläkään missä nyt asumme joten ei ongelmaa :)
Jos työ on Helsingissä niin ei mitään järkeä muuttaa. Jos et asu ihan työpaikan vieressä niin helposti menee joka tapauksessa 1,5-2 tuntia päivässä matkoihin joka tapauksessa.