Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

2-vuotiaan empatiakyky?

Vierailija
25.10.2016 |

Neuvolassako nykyään siis jotenkin kysellään jotain 2-vuotiaan empatiakyvyn tasosta? Minkälaista empatiaa tuon ikäiseltä odotetaan?

Nukkeja meillä ei kotona ole (pitäisikin varmaan muuten hankkia), mutta kerhossa lapsi tykkää työnnellä nuken rattaita ja joskus laittaa sinne sen nukenkin kyytiin. Muuten ei nimenomaan nukkeja varsinaisesti sillä tavalla kyllä mitenkään "hoivaa". Oma pehmonalle on tärkeä ja sitä silittää ja antaa sille joskus suukon. Syödessä joskus haluaa, että syötetään tai juotetaan leikkiautoja.

Onko tuon tasoinen normaalia kehitystä vai millä kaikilla tavoilla pitäisi ilmetä?

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
25.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meillä huolehtii myös aikuisten tarpeista. Töistä tulevalle isälle saattaa kiikuttaa juotavaa ja syötävää. Minulle se toi hiiren kun tein eri huoneessa koneella töitä ilman sitä. Kävi ensin katsomassa onko kaikkea ja huomasi puutteen. Nukeista ei piittaa.

Vierailija
2/6 |
25.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ensimmäinen lapsi? Mä veikkaisin, että ensimmäisessä lapsessa ehkä tulee ne empatiapiirteet vähemmän selkeästi esiin, mutta kyllä kuvailemasi perusteella lapsella selvästi empatiakykyä on. Kun on yksi tai useampia sisaruksia, on selvemmin sitä, että puhalletaan pipejä ja lohdutetaan - tai näin mä ainakin luulen. Mun käsittääkseni tuolla empatiakykykysymyksellä kartoitetaan ensisijaisesti sitä, että lapsella on normaali kiintymyssuhde. Jos ei ole, se voi näkyä mm. empatiakyvyn puutteena. Meilläkin kysyttiin tuota kuopuksen 2-vuotiasneuvolassa, se on tullut tänä tai viime vuonna uutena 2-vuotisneuvolaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
25.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

2: Joo, eka lapsi on. :) Pipin puhaltaminen toisille on vähän niin ja näin. Hyvin on kyllä oppinut sen, että kun hänelle tulee pipi, me vanhemmat puhallamme. Jos sattuu, niin ei välttämättä edes ala aina enää itkeä, vaan tuo vain käden tms. puhallettavaksi ja sanoo pipi. :) Mutta jos vaikka muhun sattuu ja sanon, että nyt äidille tuli pipi, puhallatko, niin saattaa tuoda oman kätensä mulle puhallettavaksi... Joskus kyllä saattaa vähän tulla kumartamaan kohti kipeää kohtaa (ei puhalla, koska ei osaa vielä puhaltaa), mutta harvemmin.

Vierailija
4/6 |
25.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko liian pieni sisarusten välinen ikäero aiheuttaa matalampaa empatiakyvyä? Tai jos sisaruksia kohdellaan epätasa-arvoisesti, toista suosien, vaikka olisi isompikin ikäero?

Vierailija
5/6 |
25.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä se alkaa näkyä tuossa 2-vuotiaana juuri esim. lohdutteluna. Esim. meillä 2v silitteli vauvaa kun vauva itki.

Vierailija
6/6 |
25.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voiko liian pieni sisarusten välinen ikäero aiheuttaa matalampaa empatiakyvyä? Tai jos sisaruksia kohdellaan epätasa-arvoisesti, toista suosien, vaikka olisi isompikin ikäero?

Joillain mustasukkaisuus on niin vahvaa ettei se empatia oikein näy, ainakaan suhteessa pikkusisarukseen. Yleensä silloin kuitenkin osataan lohduttaa esim. vanhempaa, jos äiti/isä vaikka satuttaa itsensä jotenkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme kaksi