Oletko saanut ruokavaliosta avun johonkin seuraavista ongelmista: IBS tai muut vatsavaivat, allerginen ihottuma, hilseilevä päänahka, aikuisiän akne..?
Jaa kokemuksesi ja mielellään myös ruokavaliosi :)
Kiitos jo etukäteen!
- Eräs monivaivainen, joka ei tiedä mistä aloittaisi kun mitään varsinaista sairautta ei ole todettu
Kommentit (18)
Ihottuma ja nivelkivut lähtevät viljattomalla.
Viljattomalla lähti nivelkivut, ibs, nokkosrokko jne...
Ibs ja refluksivaivat lähti viljattomalla ruokavaliolla. Paha akne oli päällä samaan aikaan, se lähti myös suolistosta. Kahvi kuormitti myös maksaa, joka tuossa yhdistelmässä pahensi aknea. Aloitin SCD ruokavalion jolla sain itseni täysin oireettomaksi, siitä pian huomasin että ainoastaan viljat ja soija oli ongelmani.
Aikuisiän akne helpotti gefilus-maitohappobakteerien säännöllisellä käytöllä, en myöskään enää juo tavallista maitoa, piimää käytän silloin tällöin samoin muita hapanmaitotuotteita. Mulla toimii, suosittelen lämpimästi kokeilemaan maitohappobakteereita!
Viljaton normaalirasvainen ruokavalio poisti nivelkivut ja vatsavaivat.
Minä myös liputan viljattoman ruokavalion puolesta. Olen vähentänyt viljojen syöntiä radikaalisti. Saatan joinain päivinä syödä kuitenkin leivän tai pari. Nyt sitten olen viikonloppuna syönyt pastaa ja pitsaa, ja hitto vieköön mikä olo on nyt... :/ Vatsa on aivan sekaisin. Tyhmä, tyhmä minä...
Atooppinen ihottuma parantui kun jätin viljat pois ja aloin syömään reilusti oikeaa rasvaa.
Miten muuten te, jotka olette maidottomalla ruokavaliolla, oletteko kokeilleet luomumaitoa? Meillä miehen vatsavaivat katosivat, kun vaihdoimme tavallisen maidon luomuun. Tosin meillä ei käytetä maitoa muutenkaan paljon. Lähinnä vain kahvin seassa. Leivotaan käytetään yleensä vettä.
Vierailija kirjoitti:
Miten muuten te, jotka olette maidottomalla ruokavaliolla, oletteko kokeilleet luomumaitoa? Meillä miehen vatsavaivat katosivat, kun vaihdoimme tavallisen maidon luomuun. Tosin meillä ei käytetä maitoa muutenkaan paljon. Lähinnä vain kahvin seassa. Leivotaan käytetään yleensä vettä.
Joskus harvoin kun maitoa käytän, käytän vanhanajan luomu maitoa, sitä homogenoimatonta. Pieninä määrinä sopinut.
Minä sain avun useita vuosia kestäneisiin vatsavaivoihin kun tajusin että sipuli on pahin oireiden aiheuttaja, ja jätin sen kokonaan pois. Nyt on olo kuin uudella ihmisellä, elämäntilanne parani 80%. Aikaisemmin oli turvotusta, ripulia, ilmavaivoja, vatsakramppeja, ihan kaikkea. Usein maha näytti siltä kun olisin 6kk raskaana. Olin kokeillut jo kaiken maidottomasta viljattomaan ja gluteenittomaan ruokavalioon, mutta kumma kyllä noi melkein pahensi vaivoja. No yllätys yllätys kun melkein joka kasvisruuassa on SIPULIA. Nyt kun en syö sipulia ollenkaan en edes muista koska on ollut viimeksi turvotuskohtaus.
Vierailija kirjoitti:
Minä sain avun useita vuosia kestäneisiin vatsavaivoihin kun tajusin että sipuli on pahin oireiden aiheuttaja, ja jätin sen kokonaan pois. Nyt on olo kuin uudella ihmisellä, elämäntilanne parani 80%. Aikaisemmin oli turvotusta, ripulia, ilmavaivoja, vatsakramppeja, ihan kaikkea. Usein maha näytti siltä kun olisin 6kk raskaana. Olin kokeillut jo kaiken maidottomasta viljattomaan ja gluteenittomaan ruokavalioon, mutta kumma kyllä noi melkein pahensi vaivoja. No yllätys yllätys kun melkein joka kasvisruuassa on SIPULIA. Nyt kun en syö sipulia ollenkaan en edes muista koska on ollut viimeksi turvotuskohtaus.
Sipuli on todella yleinen vaivojen aiheuttaja ja sitä harvoin tulee edes ajatelleeksi.
En kestä kaupan viljoista tehtyä ruokaa. Saan niveloireita. Anoppilassa jouduin syömään viljaa sisältäviä ruokia ja en saanut oireita. Kotona oireet palasivat kun kokeilin viljatuotteita. Anopin salaisuudeksi paljastui naapuritilan luomuviljat. Oireeni voivat johtua kasvinsuojelumyrkyistä.
https://www.hyvinvoinnin.fi/food-detective-ruokayliherkkyystesti?gclid=…
Olen saanut testillä atopiani 90-prosenttisesti pois ja ylähengitystieoireet ja turvotukset kuriin. Testitulokseni mukaan ongelmia aiheuttivat maito, gluteeni, ruis, kananmuna, hiiva, herneet, linssit, pavut, sienet ja valkosipuli.
Koko kehoon silmäluomia myöten levinnyt kutiseva ihottuma väheni merkittävästi ja allerginen nuha katosi ruokavaliomuutoksella.olen pari kertaa kuukausien aikana lipsunut ruokavaliosta ja sen huomaa heti.
Vedin ruokavalion tosi tiukaksi ja pikkuhiljaa lisään ruokia ja katson, siedänkö niitä. en syö yhtään viljoja ja lisäaineita minkä epäilen aiheuttavan ongelmia.
Käytän maitotuotteita (luomumaito, viili, maustamaton asidofilusjugurtti, tietyt juustot, kerma jne), kananmunia, lihaa, tiettyjä vihanneksia (varon esim tomaattia), tiettyjä hedelmiä(ei eritoten sitrushedelmiä ja mehuista vain omenamehua) ja marjoja, riisiä, perunaa.
Välillä rajoittunut ruokavalio ottaa päähän mutta toisaalta koska olen huomannut sen hillinneen ihottumaa, se on pakollinen.
Jotain näppyjä päänahassa, muutamia tulehtuneita finnejä, laihtumista, haiseva alapää ja jatkuvaa flunssailua. Nämä oireet ovat itselleni tullut eron seurauksena. Nyt tunnutaan menevän parempaan suuntaan laihtumisen ja flunssailun suhteen, mutta muuten sama rata jatkuu.
Mahan turvotus ja muut vatsavaivat hävisivät, kun jätin ruistuotteet pois.
Maidottomalla ruokavaliolla olen saanut pois atooppisen ihottuman ja vatsakivut. Olen kokeillut kaikki mahdolliset luomut ja raakamaidon, mutta tarvitsen täysin maidottoman ruokavalion että oireet pysyy poissa. Juustoja pystyn syömään satunnaisesti, oireet eivät palaa heti. Varmaan pystyisin syömään muitakin maitotuotteita satunnaisesti, mutta en enää pidä maidon mausta, kun sitä en ole 15 vuoteen käyttänyt.
Vatsavaivat ja akne lähti maidottomalla ja viljattomalla.