Missä vika kun yhtäkkiä on alkanut pyörryttämään/huimaamaan?
Minulla nyt rv 17 ja risat ja lähi päivinä on alkanut kovasti huimaamaan. Onko kyseessä madaltunut tai noussut verenpaine vaiko kenties alentunut hemoglobiini, vinkkejä?
Kommentit (5)
tulipa kammottavaa kieltä -ja-tai-vaikka-sitten. Toivottavasti asia kuitenkin selvisi.
Vointeja edelleen lahopäältä viikoilta 16
Alkoi tuossa kuukausi sitten ja menin jopa ensi-apuun kun pelästyin että vauvalla on joku huonosti, mutta se johtui vain siitä että verenpaine oli niin matalalla. Sille ei voi mitään, mutta siihen auttaa ruumiillinen työ (lenkkeily , käsien heilutus jne.) Itselläni se usein iski vaikka ruokakaupassa ja tuntui että pyörryn kohta ja siinä sitten pysähdyin paikoilleni ja laiton pään polvien väliin, mutta nyt sain lääkäriltä tietää että silloin kun tuntuu että pyörryttää täytyy liikkua paljon, esim. nousta varpaille seisomaan ja laskea (tietysti toistaa liikettä useaan kertaan). Tai sitten sinulla voi olla alhainen verensokeri, eli pidä aina jotain makeaa käden ulottuvilla. Toivottavasti pärjäät loppuun asti!!
Minulla seuraava aika neuvolaan vasta reilun kuukauden päästä, mutta pitänee käydä siellä aiemmin mittauttamassa verenpaine. Toisaalta minulla ollut paineet luokkaa 130/80 joten vaikea uskoa, että kyseessä olisi alhainen verenpaine, mutta voihan se minun päässäni jo tuntua jos vaikka paineet nyt esim. 120/70 tai tiedä sitten. Meillä eivät turhaan suostu hemoglobiinia ottamaan kun kerran ovat sen jo ottaneet, mutta ehkä ottavat jos oikein kovasti valitan. Kannattaako muuten lisärautaa syödä varmuuden vuoksi?
sillä se voi olla haitallista sikiön punasolutuotannon kehittymiselle. Lisärautaa suositellaan noin 20. raskausviikosta alkaen. Jos kuitenkin todetaan matala hb, rautalääkitys aloitetaan raskausviikosta 12 eteenpäin.
Ainakin esikoisen kohdalla juuri noiden viikkojen paikkeilla verenpaine meni niin alhaiseksi, että kävelin " pitkin seiniä" eli pyörrytti ja huimasi. Nyt kun toista odottelen ja viikkoja on kasassa 16+1, niin vaiva tuntuu taas alkaneen. Verenpaine onkin ollut alusta asti matalalla. Mikään tuohon vaivaan ei oikein auttanut (esikoiseltakaan); neuvolastakin sanottiin, että istumaan vaan vaikka keskelle katua, jos tuntuu, että vintti pimenee... Toisaalta parempi että on matala verenpaine kuin korkea vaikka kiusallinen vaiva tuo pyörryttäminen onkin.
Voisi tietty olla viisaampi vaikka soittaa neuvolaan, niin osaavat sitten sieltä paremmin opastaa ja tai vaikka kutsua sitten " arvoja" tarkistuttamaan; onpahan sekin huoli sitten pois.
Hyviä vointeja sinulle!