Miehet ja naiset yhä eri ammateissa – Suomi kärkimaiden joukossa Euroopassa
http://yle.fi/uutiset/3-9244101
Naisten pitäisi ryhdistäytyä, ei sitä tasa-arvoa saavuteta sillä että mennään kiltisti sinne naisalalle.
Kommentit (35)
Miksi ongelma on enemmän siinä että naiset eivät hae miesvaltaisille aloille kuin siinä että miehet eivät hae naisten aloille? Miksi naisvaltaisia aloja arvostetaan niin huonosti?
Anteeksi, että valitsin alan, joka minua kiinnosti enkä pohtinut asian sukupuoliaspektia ja etsiytynyt jollekin minulle sopimattomalle alalle.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ongelma on enemmän siinä että naiset eivät hae miesvaltaisille aloille kuin siinä että miehet eivät hae naisten aloille? Miksi naisvaltaisia aloja arvostetaan niin huonosti?
Ongelma on siinä, että naiset valittaa palkkauksesta sen sijaan, että menisi miesvaltaisille aloille ja etenisi urillaan. Lääkärit taitaa muuten olla ainoa hyvin palkattu naisvaltainen ammattiryhmä ja ei kyllä arvostusta puutu.
Tämä on juuri se ongelma kun proktologi valittaa että "Ei voi olla totta. Mä joudun kattomaan persreikiä työkseni koko ajan"
Sukupuoli ei poistu vaikka kuin määrättäisiin. Minkä sille mahtaa, että miehet ja naiset ihan itse valitsevat ne alat mihin syystä tai toisesta haluavat. Esim. minä en ikimaailmassa haluaisi metsuriksi, rajavartijaksi, poliisiksi, roskakuskiksi, ahtaajaksi, varastomieheksi, palomieheksi, rakennusmieheksi. Ihan suosiolla jätän ne hommat mieheille. Enkä haluaisi lääkäriksikään. Liikaa vastuuta ja pitäisi oikeasti osatakin jotakin.
Vierailija kirjoitti:
Sukupuoli ei poistu vaikka kuin määrättäisiin. Minkä sille mahtaa, että miehet ja naiset ihan itse valitsevat ne alat mihin syystä tai toisesta haluavat. Esim. minä en ikimaailmassa haluaisi metsuriksi, rajavartijaksi, poliisiksi, roskakuskiksi, ahtaajaksi, varastomieheksi, palomieheksi, rakennusmieheksi. Ihan suosiolla jätän ne hommat mieheille. Enkä haluaisi lääkäriksikään. Liikaa vastuuta ja pitäisi oikeasti osatakin jotakin.
Mikä sinua sitten kiinnostaa ja mikä sinusta sitten tuli?
Ajatteletko, että koska olet tyttö, sinulle ei sovi esimerkiksi rajavartijan työ, koska ...?
Mikä tahansa muu selitys kuin se, että sukupuolet nyt vaan sattuvat olemaan erilaisia.
Vierailija kirjoitti:
Niin, kukaan ei lähtökohtaisesti osaa mitään mitä ei ole ennen tehnyt.
Tuttavapariskunta päätti alkaa tehdä remonttia. Niin sanottu miehinen mies ja naisellinen nainen. Mies oli kova tietokoneiden rassaaja, nainen puolestaan tehnyt paljon käsitöitä, mm. tilkkutöitä. Arvaatko, kumpi oppi heti laatoittamaan?
Ja sitten kun menet sinne miesvaltaiselle alalle saat kuulla kuinka epäpätevä olet jalkovälisi takia ja voi sitä tytöttelyn määrää.. Puolet epäpätevämpi mies on silti aina parempi valinta, koska onhan hänellä sentään penis. Ja sitten vielä se pelko raskaaksipamahtamisesta siihen päälle, ei paljon naurata velaa kun työhaastattelussa udellaan heti lapsista ja lastentekosuunnitelmista. (Juu ei saisi kysyä, mutta kysytään silti. Minkäs teet.)
Maissa, joissa naisten työssäkäynti on vähäistä, ammatit eivät tietenkään ole sukupuolittuneita, koska miehet tekevät kaikki kodin ulkopuoliset työt. Sekö sitten on hyvä asia?
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä rajavartija, poliisi, ahtaaja, varastomies ja rakennusmies vois olla mulle ihan passeli, nainen olen siis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä sinua sitten kiinnostaa ja mikä sinusta sitten tuli?
Ajatteletko, että koska olet tyttö, sinulle ei sovi esimerkiksi rajavartijan työ, koska ...?
Voisin kyllä olla rajavartija jos se ei olisi niin vaivaloista. Pitäisi ensin käydä inttikin mutta sitä en tekisi ikinä sillä inhoan sotaa, aseita, metsästystä, eränkäyntiä, leirielämää, kovaa fyysistä rääkkiä yms. Puhumattakaan runsaista ja kivuliaista kuukautisistani, jotka jo nytkin asettavat rajoituksia.
Ympäristön paine ja sterotypiat ,esim. en ymmärrä matikkaa ja jos ymmärrän olen kummajainen,ohjennevat ainakin osan tytöistä perinteisille aloille.
Puhun vain tytöistä,koska uskon heidän kuitenkin olevan ennakkoluulottomampia hakeutumaan laatikkonsa ulkopuolelle.
Olisin tekniikan alalla työskentelevänä naisena pettynyt jos tyttäreni menee naisvaltaiselle alalle kuten lastenhoitajaksi tai sossuksi tai mihin tahansa humanistiseen. Kannustan luonnontieteiden ja tekniikan pariin.
Eli more of the same. Ilmeisesti kun aiemmat ohjelmat toimivat niin hyvin.
Eilisessä sukupuolineutraaliusketjussa pidettiin kamalana esteenä, että jossain koulussa oli joskus kuulemma tytöt ja pojat olleet eri jonoissa. En ole tuollaisesta kuullut. Meillä aina jonotettiin luokittain.
Kuitenkin se luonnollinen eriytyminen tyttöjen ja poikien kesken on niin valtavasti suurempaa kun tytöt hengailevat tyttöjen kanssa koulussa ja iltaisin ja se paras kaveri on tytöillä aina tyttö ja pojilla poika.
Seuraava askel tosiaan lienee, ettei niitä kavereita saa itse valita vaan ne arvotaan jossain ylemmällä tasolla, ihan vaan tasa-arvosyistä.