Apua!! Hyvin alkanut elämäntapamuutos ja nyt järkyttävä nälkä KOKO AJAN!
Ensimmäiset pari viikkoa menivät kivasti ja muutokset oli helppo tehdä.
Nyt sitten viimeiset kolme päivää on ollut AIVAN JÄRJETÖN NÄLKÄ KOKO AJAN. Eilen meni niin pahaksi, että söin nälkääni pakastimen vierasvarajäätelön (onneksi ei ollut kuin puoli litraa), vauvan sosepurkkeja kolme(!), kaksi päivää vanhaa riisiä sellaisenaan...laskin että siinä missä syön päivässä yleensä noin 1700kcal, nyt kaloreita tuli vähintään 3000. :(
Tänään kokeilin syödä hieman tuhdimmin ja laitoin lounaaksi uuniseitiä ja perunalohkoja (pyöritelty öljyssä ja mausteissa). Tunnin olin tyytyväinen, sitten taas: NÄLKÄ. Kituuttelin 2,5 tuntia lounaasta juoden vihreää teetä, ja sitten oli pakko saada välipalaa. Söin jogurttia ja manteleita; hetken meni taas hyvin kunnes alkoi kuola valumaan kun näin ruoka-aiheisen mainoksen.
Mikä voi aiheuttaa tämmöistä, onko minulla joku parasiitti tms.? En imetä enää ja menkat tulevat normaalisti. Olen 30-vuotias ja ylipainoa on sellaiset 40kg.
Kommentit (25)
Mitä jugurttia syöt? Jos jotain turkkilaista tms sokeritonta ja maustamatonta niin hyvä. Valitse se rasvaisempi vaihtoehto ostaessasi (eläinrasvat pitävät kasvirasvoja paremmin nälkää, vaikka eivät suositusten mukaan niin terveellisiä olekaan).
Muutoin suosittelisin tutustumaan karppaukseen, esimerkiksi hyväkarppiin jossa kehon ketoositila ei ole tavoitteena. Karppisivustolta saat paljon hyviä ja toimivia reseptejä, osa tosi nopeita ja helppoja valmistaa ja osa vaatii enemmän työtä ja aikaa. Itse laihdutin pääasiassa karppiruualla puolet ylipainostani (15kg) kolmessa kuukaudessa. Söin paljon vähäkalorisia ja vähähiilarisia kasviksia sekä kanaa, kalaa ja rasvaista punaista lihaa. Missään välissä en tuntenut nälkää ja pala kerrallaan pienensin annoskokoja. Makeanhimo kesti ensimmäisen viikon ja kaikenlaiset mieliteot ja mässäyshimot pysyivät vielä pitkään laihdutuksen jälkeenkin poissa eikä kiloista ole kahdessa vuodessa tullut yhtäkään takaisin. Vuoden päästä olisi tarkoitus taas rykäistä ainakin 10kg pois :).
Pitää tosin muistaa, että vaikka tällainen ruokavalio toimi minulla, se ei välttämättä toimi sinulla. Mutta uskoisin sinun mässäyshimolle olevan joku syy, vaikkapa vain vauvan aiheuttama univaje (?), juot liian vähän vettä, kokeile kromilisää (tasapainottaa myös verensokeria), kuukautiskierto, elintapamuutoksen aiheuttama kalorivaje (kroppa ei halua käyttää energianlähteenä rasvavarastojaan ja taistelee vastaan)...
Tuolla ylipainolla saat syödä todella reilusti ihan tavallista ruokaa, eikä varmasti tarvi nälästä kärsiä.
Voi miksi se on niin vaikeaa ymmärtää, että tavallinen , terveellinen ruoka ei ole pahasta? Sitä voit syödä niin paljon kuin jaksat ja varmasti laihdut kymmenen -kakskyt kiloa hujauksessa.
22, syön maustamatonta luonnonjogurttia.
Tuo univajejuttu voi olla totta, nimittäin eilenkin valvoin vauvan kanssa jonnekin neljään aamuyöllä ja nukuin pätkissä kahdeksaan, jolloin sitten nousimme. Yleensä vauva nukkuu hyvin, mutta nyt on sellainen kausi että on levottomampi, ja minä en taas malta mennä aikaisin nukkumaan vaikka pitäisi...se oma aika + yhteinen aika miehen kanssa painaa vaakakupissa niin paljon.
Ap
Nälkä on korvien välissä, ei vatsassa. Ymmärrä se ja toimi sen mukaan. Opettele tunnistamaan näläntunne, hyväksy sen olemassaolo ja sitten jätä se tyystin huomiotta. Se on vähän kuin siiamilainen kaksonen, josta ei pääse eroon mutta jota ei tarvitse tuijottaa tai totella.
17, söin ennen paljon eineksiä ja puolivalmiita juttuja, ajattelin etten jaksa laittaa vain itselleni ruokaa (olen päivät kotona vauvan kanssa yksin, mies töissä). Söin esim. valmispitsaa, kermaisia keittoja ja kiusauksia, sitä suklaata...kaikkea liikaa määrällisestikin. Kun sitten aloin tsemppaamaan ja kokkaamaan pitkästä aikaa, piristyin lähes heti ja terveellinen ruoanlaitto oli helppoa sekä tuttua. Olen siis ollut nuorempana normaalipainoinen, samoin ennen raskautta, ja silloin kokkasin ahkerasti.
Kiitos teille kaikille vinkeistä ja etenkin konkreettisista neuvoista koskien esim. tuota välipala-asiaa. Jotenkin olen ajatellut että näin läskinä on turha syödä liikaa välipalalla tms., mutta onhan se totta ettei yksi omena nälkää juuri pidä. :)
Ap