Huutokauppakeisari-ohjelman sumutus
Oletteko muuten tienneet, että Nelosen suositussa ja palkintoja saaneessa Suomen Huutokauppakeisari -ohjemassa on valmiiksi laadittu käsikirjoitus. Tiedän tositapauksen, jossa tuntemani henkiö pyydettiin ohjelmaan myymään tuotantoyhtiön hänelle antamaa tavaraa (ei siis kyseisen henkilön omia tavaroita) ja pyyntihinnan määräsi eurolleen nelonen etukäteen. Myyjän piti ilmoittaa myyvänsä edesmenneen mummonsa jäämistöä. Itselleni tuli tämä yllätyksenä ja maku meni ohjelmasta, koska ohjelman sisällön spontaanius katosi.
Kommentit (50)
Jos puhutaan tosi-tv:stä tai realitystä vaikka ohjelma on käsikirjoitettu, niin onhan se kusetusta. Ohjelmatyypin suosioonhan liittyy uskomus siitä että se kuvaa jotain todellista eikä fiktiota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti kaikki ne Palsanmäen kusettamat mummelit on noita tuotantoyhtiön värväämiä.
mitkä kusettamat? Jokainen mummo voi ne arabiansa myydä muutakin kautta, mutta riskinä on ettei niistä saa edes sitä vähää mitä palsanmäki nelosineen on valmis maksamaan. Ja sillä huutokaupalla on tarkoitus myös elättää itsensä, eikä tehdä hyväntekeväisyyttä. Niin se huutokauppa toimii.
Ei kai näiden yksittäisten mummojenkaan ole tarkoitus tehdä hyväntekeväisyyttä ja antaa tavaroita puoli-ilmaiseksi, jotta Aki voi elättää itsensä muuten kannattamattomalla huutokaupalla?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ohjelmassa on pakko olla käsis ja leikkaus, muuten se olis tappotylsää ja onnetonta sähellystä. Sellaistako täällä kaivataan? Jos halutaan, että kaikki on aivan autenttista ottoa, ns. "tosielämää" - jaksoista tulisi tyyliin Volter Kilven alastalon salissa, sellaista unettavaa 70-luvun televisio-ohjelmaa. Käsikirjoituksella jutussa on jokin juoni ja tarkoitus. Leikkauksella ohjelma lataa tuntiin vain ne olennaiset ja kiinnostavat jutut reippaalla tempolla.
Joo mutta siinä on eroa, tehdäänkö käsikirjoitus jonka päähahmot näyttelevät, vai tehdäänkö käsikirjoitus jo kuvatun materiaalin pohjalta. Jälkimmäinen on hyvä, mutta ikävä kyllä huutokauppakeisari tuntuu kausi kaudelta menevän enemmän ensin mainittuun. Silloin katoaa se aitous, joka alunperin ohjelmassa on viehättänyt.
Mua töyttää nykyään jo ne nimikirjoituksilla varustetut kuparikannutkin.
Just kuulin, että asunnonvälitysohjelmissakin valehdellaan, kenen kämppää ollaan myymässä.
Huvittaa nää ihmiset, jotka uskovat tosi-teeveeseen. Yhyy, se on totta, lol!
Mun työkaveri ihan pokkana väitti, että kadonneen jäljillä on totta! Ei saatana...
Tiesin toki, Kaikkihan on käsikirjoitettua, vaikka moni ohjelma halutaan näyttää ns spontaanina.
Tuon ohjelman kässärin rustaajan tunnen henk. kohtaisesti joten tiesin juu :)
Vierailija kirjoitti:
Luulen, että käyttävät tuolla myös feikkihuutajia, jotka huutavat näennäisesti jonkun tuotantoyhtiön antaman ihme roinan hinnan aivan älyttömiin lukemiin, eikä koko tavaraa edes tosiasiallisesti myydä.
Itsehän sain bussikyydin vantaalta tuotantoyhtiön piikkiin ja meitä oli bussillinen siellä. Tuotantoyhtiö tarjosi meille ruoat ja juomat sekä majoituksen sokos hotelilla ja heitti takasin seuraavana päivänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti kaikki ne Palsanmäen kusettamat mummelit on noita tuotantoyhtiön värväämiä.
mitkä kusettamat? Jokainen mummo voi ne arabiansa myydä muutakin kautta, mutta riskinä on ettei niistä saa edes sitä vähää mitä palsanmäki nelosineen on valmis maksamaan. Ja sillä huutokaupalla on tarkoitus myös elättää itsensä, eikä tehdä hyväntekeväisyyttä. Niin se huutokauppa toimii.
"Ei näistä voi maksaa ku sata euroa, niin huonosti menee nykyään kaupaksi" ja sitten perjantaina on naama kuin Hangon keksi kun tavaroilla tulee kymmenkertainen voitto. Ihan sattumaa kun huutokauppa-alan ammattilainen lähtee ostamaan maallikoilta?
Sä et siis millään tajua markkinataloutta? Ne perjantaiset huutajat sen hinnan määrittelee ja se hinta määräytyy tasan sen perusteella montako samasta esineestä kiinnostunutta on paikalla ja kuinka paksu lompakko niillä on. Mikä tässä nyt on niin vaikea asia ettei mene perille vaan pitää syyttää yrittäjää huijariksi? Ihan samalla tavalla toimivat ne taidehuutokaupat joissa taulujen hinnat nousevat kymmeniin miljooniin euroihin.
Njoo, kai sitä pitää olla jokin "varmuuden vuoksi-tyyppinen vaihtoehto, jos mielenkiintoisia tavaroita ei itsestään löydy joka jaksoon.
Ohjelma olisi kiinnostavampi, jos siinä olisi vähemmän tätä huutokauppavääntöä ja tuo voittojen jakaminen sovittaisiin jollain tavalla reilummin ostajan ja myyjän välillä. Ja enemmän voitaisiin esitellä niitä itse tavaroita ja niihin liittyvää maailmaa.
Vierailija kirjoitti:
Mun työkaveri ihan pokkana väitti, että kadonneen jäljillä on totta! Ei saatana...
Sama juttu ummikot ulkomailla. Osallistuttiin ekalle kaudelle ja ohjelmassa näytettiin, että olisimme välimeren rannalla, mutta oikeesti olimme Eiran rannassa 2 päivää.
Jaahas, huutokauppakoijarin fanimammat ovat jälleen kerran triggeröityneet, kun uusi raskauttava seikka pönäkän kieroilijan edesottamuksista on tullut julki. Eikö kannattaisi jo myöntää totuus itselleen ja lopettaa moisen kusettajan puolusteleminen suosiolla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulen, että käyttävät tuolla myös feikkihuutajia, jotka huutavat näennäisesti jonkun tuotantoyhtiön antaman ihme roinan hinnan aivan älyttömiin lukemiin, eikä koko tavaraa edes tosiasiallisesti myydä.
Itsehän sain bussikyydin vantaalta tuotantoyhtiön piikkiin ja meitä oli bussillinen siellä. Tuotantoyhtiö tarjosi meille ruoat ja juomat sekä majoituksen sokos hotelilla ja heitti takasin seuraavana päivänä.
Näin arvelinkin! Viimeistään nyt meni usko koko ohjelmaan täysin.
Ja moniko edes tietää mikä käsikirjoitus on? Se voi olla näytelmässä koko paska tai realityssä päivää kahta ennen kasattu kokoonpano, että mitä tullaan kuvaamaan ja mitä ei sekä mistä romusta tämä Aki voisi kertoa. Tiedän ainakin yhden henkilön joka on Akille roinaa ohjelmassa myynyt.
1. Itse huutokauppa on aito tilanne.
2. Ohjelmaa varten on ainakin alkuvuosina välillä tehty käsikirjoitettuja osioita. Minun lähisukulaiseni on ollut silloin yhdessä jaksossa, meni paikkaamaan kun kaksi tai kolme sovittua keikkaa oli peruuntunut.
Sukulaisella ei ollut kirjoitettuja vuorosanoja, mutta haki omaan autoonsa Akin kamaa ja sitten olevinaan tuli niitä esittelemään ja tekivät kaupat.
Sukulainen ei olisi saanut kertoa asiaa, mutta oli vähän pakko kun jakson esityksen jälkeen meinasi tulla suvun kesken riitaa yhdestä esineestä. Porukka oli mitvit, kun myi yhden tunnearvoesineen - joka ei siis ollutkaan suvun yhteisestä kesäpaikasta, vaan Akin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama juttu ummikot ulkomailla. Osallistuttiin ekalle kaudelle ja ohjelmassa näytettiin, että olisimme välimeren rannalla, mutta oikeesti olimme Eiran rannassa 2 päivää.
Nyt oli hyvä, hörähdin.
Käyttäjä2628 kirjoitti:
2. Ohjelmaa varten on ainakin alkuvuosina välillä tehty käsikirjoitettuja osioita. Minun lähisukulaiseni on ollut silloin yhdessä jaksossa, meni paikkaamaan kun kaksi tai kolme sovittua keikkaa oli peruuntunut.
Sukulaisella ei ollut kirjoitettuja vuorosanoja, mutta haki omaan autoonsa Akin kamaa ja sitten olevinaan tuli niitä esittelemään ja tekivät kaupat.
Sukulainen ei olisi saanut kertoa asiaa, mutta oli vähän pakko kun jakson esityksen jälkeen meinasi tulla suvun kesken riitaa yhdestä esineestä. Porukka oli mitvit, kun myi yhden tunnearvoesineen - joka ei siis ollutkaan suvun yhteisestä kesäpaikasta, vaan Akin.
Eli tämä äijä on täys huijari, no empä ihmettele yhtää.
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä2628 kirjoitti:
Eli tämä äijä on täys huijari, no empä ihmettele yhtää.
Eiköhän tuo ole ohjaajan/tuotatoyhtiön päätös ja lähinnä kustannuskysymys. Jos on sovittu että tiettynä päivänä kuvataan ja sitten tulee esteitä, niin tulee halvemmaksi hankkia sijaisia ja värittää totuutta kuin siirtää kuvauspäiviä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ohjelmassa on pakko olla käsis ja leikkaus, muuten se olis tappotylsää ja onnetonta sähellystä. Sellaistako täällä kaivataan?
Eiköhän kyse ole enemmänkin siitä, että onko ihan joka ikinen lause ja sana ennalta määrätty kuin elokuvassa ikään, vai olisiko kuitenkin osa ihmisten omaa jutustelua.
Sulla on paha pakkomielle tuota käsikirjoistus sanaa kohtaan. Ovathan uutisetkin toimittajan käsikirjoittamia, jos nyt hiuksia lähdetään halkomaan.