Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

n lemmat vanhemmat opiskelee. taloudellinen pärjääminen

uusia tuulia kokeilemaan
23.10.2016 |

Elikkä. Onko mahdoton ajatus molempien vanhempien opiskella kun elätettävänä on 4 lasta. Miten oikeasti rahallisesti pärjää?. Tällähetkellä omistus asunto mutta tarkoitus myydä pois, muuttaa vuokralle ja aloittaa opiskelut.

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
23.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan sitä aina suunnitella..mutta onko järkeä? Enpä tiedä. 

Itse yh ja kaksi huollettavaa. Minulla on kuntoutusraha opiskelujen ajan, mutta tiukkaa tekee silti.

Vierailija
2/18 |
23.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeilun halua olisi. Elämä on täynnä uusia mahdollisuuksia. Tämä jotenkin kiehtois vaikkei varmasti tulis helppoa olemaan. Asenne pitäisi olla kohdillaan. Haluan tietoa miten opiskelija vanhemmat pärjää. Onko ihan älytön ratkaisu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
23.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa upealta, uudet mahdollisuudet odottaa opintojen myötä! Rahallisesti voi olla tiukkaa ja opintolainaa pitää ottaa ennenkuin on oikeutettu toimeentulotukeen mutta silti - go for it!

Vierailija
4/18 |
23.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelut ei toki kestä ikuisesti. Se vaan että töitä on vaikea saada tällä hetkellä. Saatteko töitä sitten kun valmistutte?

Vierailija
5/18 |
23.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töistä en toki tiedä. Ammattia minulla ei vielä ole. Peruskoulun jälkeen aloitin työelämän ja siinä olin kunnes sain lapset . kotiäitinä siis nämä viimeiset 8 vuotta. Nyt tuntuu et tarvin jotain ihan uutta. Haluan ammatin ja haluan itse tienata. Miehelle vakityö. Opiskelu tarkottas sitä että muutto pois nykyisestä asuin paikasta. Täällä ei opiskelu nahdollisuuksia .

Vierailija
6/18 |
23.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi opintotukea ja asumistuki, siihen päälle toimeentulotuki. Saatte kuukaudessa reilusti yli 2000 e puhtaana käteen. Eiköhän sillä pärjää. Lisäksi lapsilisät ja ilmainen päivähoito.

Vierailija
7/18 |
23.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaksi opintotukea ja asumistuki, siihen päälle toimeentulotuki. Saatte kuukaudessa reilusti yli 2000 e puhtaana käteen. Eiköhän sillä pärjää. Lisäksi lapsilisät ja ilmainen päivähoito.

Toimeentulotukea saa vasta kun on ottanut opintolainaa ja tulot ei riitä elämiseen.

Vierailija
8/18 |
23.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoittaako tuo ilmainen päivähoito sitä että saan kotihoidontuen pitää. Nyt nuorin reilu vuoden ikäinen. Ja jos tämä suunnitelma toteutuu allas meidän opiskelu ura syksyllä 2017

Vierailija
9/18 |
23.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toimeentulotukea saa vasta kun on ottanut opintolainaa ja tulot ei riitä elämiseen.

Opintotuki = laina + opintoraha + asumislisä (paitsi perheelle asumistuki)

Vierailija
10/18 |
23.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon opintolainaa saa? Ja kannattaako se?

Vierailija
11/18 |
23.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

uusia tuulia kirjoitti:

Töistä en toki tiedä. Ammattia minulla ei vielä ole. Peruskoulun jälkeen aloitin työelämän ja siinä olin kunnes sain lapset . kotiäitinä siis nämä viimeiset 8 vuotta. Nyt tuntuu et tarvin jotain ihan uutta. Haluan ammatin ja haluan itse tienata. Miehelle vakityö. Opiskelu tarkottas sitä että muutto pois nykyisestä asuin paikasta. Täällä ei opiskelu nahdollisuuksia .

Ei muuta ko opiskelemaan vaan sitten!

Vierailija
12/18 |
23.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jompi kumpi teistä töissä niin sopikaa työnantajan 2v opintovapaasta - saa parempaa aikuiskoulutustukea. Kodinhoitotukea ei makseta lapsesta joka on päiväkodissa, mutta kuten sanottu pk-maksu ei teidän tapauksessa paljoa koska molemmat yhteiskunnan tuilla.

Opiskelkaa nyt oikeasti sellaista alaa mistä voi x vuoden kuluttua työllistääkin ja mieluummin korkeampaan palkkatasoon että siitä kituuttamisesta on jotain hyötyäkin.

Hakekaa opiskelija -asuntoa jos koulu/paikkakunta sellainen.

Vierailija
13/18 |
23.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sitten vasta tuon opintovapaan päättymisen jälkeen irtisanoutuminen ko.työstä..

Ja se, joka jää opiskelijaksi kotoa oltuaan, voi käydä osa-aika töissä opiskelujen ohessa jos tulee rahasta tiukkaa, mm. Joulumyynti, kesätyöt, jne.

Vierailija
14/18 |
23.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lue kelan sivulta opintoetuudet, eiköhän se laina ole joku 350e/kk/naama.

Vierailija
15/18 |
23.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos. Toivon tosiaan että tää meidän osalta onnistuu. Pienestä paikkakunnasta kyse niin vähän arveluttaa talon myynti. Tosiaan toivon et sen suhteen olisi hyvä tuuri ja pääsis uutta kokeilemaan:)

Vierailija
16/18 |
23.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelua asunto tai vuokra asunto. Saisi tuon opiskelija asunnon tämän kokoselle perheelle:)

Vierailija
17/18 |
23.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sulla ei oo ammattia, niin saat varmasti opiskella omaehtoisella koulutuksen tuella eli työmarkkinatuki + 9e + lapsikorotukset

Vierailija
18/18 |
23.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän noilla tiedoilla voi päätellä mitään pärjäämisestä. Saatteko aikuisopintorahaa, saatko opiskella työttömyystuela jne. Harva aikusopiskelija opintorahan varassa opiskelee.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi neljä