Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Guarkumi, uskaltaako käyttää??

08.03.2006 |

Olen siis riisi, possu, luontaisesti gluteeniton leipä ja kurkku linjalla. Mietin josko voisin syödä esim. valion marjakeittoa, jossa mustikkaa ja maissitärkkelystä ja guarkumia. Gluteenia siinä ei ole, eli on luontaisesti gluteeniton. Vältän myös soijaa, joten mietin kannattaako tuota guarkumia sotkea joukkoon ollenkaan. Jotain hieman makeaa tekisi mieli kuitenkin, vasta toinen päivä tätä piinaa menossa...

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
08.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

keittää itse joistakin sopivista marjoista tai hedelmistä kiisseliä/mehukeittoa ja makeuttaa ihan tavallisella sokerilla ja suurustaa vaikkapa sillä Maizenalla?

Vierailija
2/6 |
09.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei peruna ole käytössä tai siis perunajauhot, niin muistaakseni pitäisi löytyä maissitärkkelysjauhoja (en muista merkkiä). Yritin etsiä niitä prismasta tiistaina, mutta ei löytynyt... Mulla/meillä on onneksi vielä peruna mukana.

Voisit muuten kertoa, jos/kun teillä tulee helpotusta oireisiin ruokavalion myötä. Onkos muuten sun/teidän dieettisi lääkärin määräyksestä vai " oma kokeilu" ? Meillä lääkäri määräsi maidon ja munan, mutta päätin itse laajentaa dieettikokeilua, JOS vaikka auttaisi...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
09.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja aineet ovat jotenkin sukua. Toisaalta en ole havainnut tytön reagoivan lisäaineisiin ainakaan selvästi, niitä kuitenkin käytetään niin pieniä määriä. Ehkä saa hieman ihottumaa jos syö paljon karkkia. Lisäaineisiin reagoiminen on lapsilla harvinaista, ja vielä harvinaisempaa on että reagoisi lisäaineisiin vielä rintamaidon kauttakin, mutta onhan se toki mahdollista. Meidän tyttö sai selvästi ihottumaa minun syömästäni sinapista, vaikka eihän sitäkään isoja määriä syödä. Mutta kuitenkin isompia kuin lisäainetta.

Mutta ilman guarkumia löytyy ainakin Ekströmmin valmiskiisselit (siis purkit, ei jauhe), jotka on sakeutettu pektiinillä, ei siis ole tärkkelyksiäkään. Ne on kyllä hirveän imeliä, käy makeanhimoon. Tai sitten voi tietysti syödä vauvansoseita. Myöskään Pirkka mustikkakeitossa ei ole guarkumia, mutta siinä on perunatärkkelystä ja jotain glukoosisiirappia, jonka alkuperää ei ole mainittu. Usein ne ovat maissista, mutta ei sitä tiedä ennenkuin kysyy. Ja edelleen, täytyy olla tosi herkkä, että ne menisivät rintamaidon läpi.

Vierailija
4/6 |
09.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta Maizena-suurusteessa on jotain muuta, muistaakseni perunaa, sekä laktoosia jne.

Ja jos epäilee ettei peruna- ja maissitärkkelyskään käy, niin voi kokeilla tapiokatärkkelystä. Löytyy isommista marketeista, Farinan vihreä paketti. Toimii kuten perunajauho.

Vierailija
5/6 |
09.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maizena suuruste

ruskeille kastikkeille ja patoihin

Ainesosat: tärkkelys, maitosokeri, maltodekstriini, riisijauho, väriaine (E 150)

Luin jostain, että tuo maltodekstriini voi olla viljaperäinen.

Vierailija
6/6 |
09.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tullut mieleenkään vauvanruokapurkit, en kyllä ymmärrä miksi, kun niitä juuri on edelliselle syötetty:) Tuo ekström on hyvä tietää, tosin mistähän kaupoista sitä saa, vai saako kaikista. Nimenomaan makeaa tekee nyt mieli aivan älyttömästi, joten mitä makeampaa sitä parempi.

Tiklu, ei mitään muutosta toistaiseksi, hieman pidempään kyllä nukkui viimeyönä, nukutus puolestaan oli aika tuskallista, mutta se ongelma liittyy selvästi refluksiin. Kyllä sovittiin lääkärin kanssa, että olen tosi tiukalla dietillä, ja jos ei apua, niin aloitetaan primperan/prepulsid. Tietysti onhan se pieni mahdollisuus että on allerginen jollekin mitä nyt syön. -Huomasin että siinä gluteenittomassa leivässä on maissia, joten sekin on ollut nyt sitten mukana. En muista sitä maltodekstriini asiaa, katsoin sen juuri eilen, mutta kyllä siinä saattoi jotain viljojen ainesosia olla.