Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

70 - vuotias isäni ei ollut uskoa korviaan kun sanoin että teinit käyvät joka ilta suihkussa.

Vierailija
22.10.2016 |

On kuulma sulaa hulluutta. Joka toinen ilta kuulma riittäisi ja sekin olisi liikaa. Meillä tosiaan lotrataan joka ilta vedellä, enkä voisi kuvitella että menisimme nukkumaan ilman suihkua.

Kommentit (52)

Vierailija
41/52 |
22.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sekä mun äiti että isä ovat 70-vuotiaita ja ihan ovat eläneet sen minun ja siskoni teini-iän: Joka päivä käytiin suihkussa 70-80-luvulla, myös he itse.

Olen syntynyt vuonna 1971 ja ihan ensimmäisessäkin kodissani oli kylpyamme suihkulla, muutettiin vuonna lähiöön 1976 ja silloin kuvaan tulivat myös jokaviikkoiset saunavuorot.

Oletteko te pesuvadin kanssa lotranneet jostain maalta?

Rintamamiestalosta n. 3 km kaupungin keskustasta. Kaupunki oli muistaakseni vielä tuolloin Suomen 10 suurimman kaupungin joukossa. Toinen 1971 syntynyt, pesuvadissa lotrannut. Vesikin piti lämmittää kattilassa. Sauna lämmitettiin kerran viikossa.

Vierailija
42/52 |
22.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äitini on 73v eikä kans ymmärrä joka päiväistä suihkuttelua. Meillä ei lapsuudessakaan käyty kuin kerran viikossa saunassa. Joka päivä kyllä kainalot ja alapää pestiin. Vettä piti säästää. 

En edes "kehtaa" kertoa hänelle, että meidän teinit käyvät usein jopa kaksi kertaa pvässä suihkussa ...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/52 |
22.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhempani ovat yli 7-kymppisiä ja kyllä meillä jo minun nuoruudessani peseydyttiin tarpeen mukaan. Olen käynyt päivittäin suihkussa murrosiästä saakka, tosin saippuaa en käytä ettei iho kuiva liikaa. 70-vuotiaathan ovat hyvänen aika sentään olleet työelämässäkin vielä 2000-luvulla!

Työelämässähän saa olla 68 vuotiaaksi asti, osa seitenkymppisistä on ollut vasta pari vuotta eläkkeellä.

Vierailija
44/52 |
22.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyaikana on ihan järjetöntä veden ja energian tuhlausta.

Jokapäiväisen pesun ymmärtää jos tekee likaista ja hikistä työtä ym.mutta teini joka opiskelee ei kyllä tarvitse jokapäiväistä suihkua.

Varmaan tuhlailu vähenisi jos joutuisi kantamaan ja lämmittämään vetensä itse.

Hölmö vertaus, kun vesijohdot on joka talossa. Eikä Suomesta vesi lopu, taivaalta sataa lisää koko ajan. Energian tuhlaukseenkin vetoaminen on kyseenalaista, koska sitäkin maailmassa riittää ja ihan kotimaistakin ainakin vedenlämmitystarpeiksi.

Sittenhän kaikki ilmastonmuutos vouhotus on ihan turhaa.

Turhaa se onkin. Saastuttamisesta voidaan ja pitää vouhottaa . Mutta ilmasto on aina muuttunut ihan imisistä riippumattomista syistä ja tulee muuttumaan jatkossakin.

Vierailija
45/52 |
22.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://atopialiitto.fi/tietoa_atopiasta/ihottuman_hoito

Atooppisen ihon kotihoito

Atooppista perimää ei voi muuttaa, mutta oireita voi ja kannattaakin hoitaa. Ihon kosteuttaminen perusvoiteilla on hoidon kulmakiviä ja toiminto, josta kannattaa tehdä päivittäinen rutiini. Kosteuttaminen on tärkeää myös sisäisesti esim. nauttimalla vettä ainakin pari litraa vuorokaudessa.

Peseytyminen ja suihkussa käyminen on sitä tärkeämpää, mitä huonommassa kunnossa iho on. Saunassakin atoopikon on lupa piipahtaa kosteissa löylyissä. Pesun voi suorittaa myös niin kutsuttuna voidepesuna, jolloin saippua korvataan kevyellä perusvoiteella. Peseytyessä ei saa vaurioittaa herkkää ihoa pesumenetelmillä, ja ihon kuivaus tapahtuu taputtelemalla pehmeällä pyyheliinalla. Ihon rasvaus kannattaa tehdä pesun jälkeen kostealle iholle. Myös kuiva ja kiristävä hiuspohja kannattaa ajoittain pestä perusvoidepesuin.

Vierailija
46/52 |
22.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Öhh. Ominaistuoksuni on sitten ilmeisesti jotenkin erikoisen priimaa, kun käyn suihkussa joka toinen päivä, hiukset pesen kerran-kaksi viikossa ja urheilen päivittäin. Silti saan todella usein kehuja siitä että tuoksun älyttömän hyvältä. Tämän ketjun mukaanhan olen haiseva suttupekka!

Vierailija
47/52 |
22.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisen kuuluu peseytyä, kun hän on likainen. Ei siksi, ettei vain tulisi likaiseksi. Pari kertaa viikossa on ihan riittävästi, ettei ole esim. harrastanut hikiliikuntaa. Alapesu ja kainalo- ja naamapesu hampaidenpesun yhteydessä on ihan tarpeeksi.

Vierailija
48/52 |
22.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No voi ihmettä. Kyllä nykyteineiltäkin suihkuttelun into hiipuisi, jos vesi pitäisi raahata omin voimin avannosta, jonka jälkeen poltella vielä tulia pari tuntia.

Avantoja Suomessa  ei ole kuin typerässä mielessäsi.

Olet kyllä ihmeellinen tapus, suihkussa kävijöitäkin kadehdit.

Mitä minä kadehdin? Kysymys oli siitä, miksi joku vanhan kaartin edustaja voi pitää nykymenoa outona.

Jos jocu tohtii olla aw:lla eri mieltä olcohon hän automaattisesti kade. Wanha wiidacon sanonta.

Vierailija
49/52 |
22.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yks tyyppi käy jokatoinen päivä suihkussa, eikä hän mitenkää pahalle haise.

Vierailija
50/52 |
22.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen hiukan nuorempi kuin isäsi ja maalta kotoisin. Kaksi kertaa viikossa lämpisi sauna. Tarpeen mukaan strategiset paikat pestiin muulloinkin. Kesällä tietysti uitiin välillä montakin kertaa päivässä. Vaikka olen koko aikuisikäni asunut parempien peseytymismahdollisuuksien äärellä, niin jokapäiväiseen suihkuun en ole koskaan "sortunut". Vähän nuorempana harrastin vapaa-ajalla talvisin paljon hiihtoa ja silloin tuli lenkin jälkeen pyörähdettyä suihkun alla, ellei sitten sattunut olemaan sauna lämpimänä. Uskallan väittää, että vaikka en joka päivä vedellä lotraakaan, niin lialle en haise, vaikken myöskään vaihda joka päivä koko vaatekertaa puhtaisiin. En yhtään ihmettele, että monessa kerrostalossa on niin kalliit vesimaksut, kun pyykkikoneet mylläävät ja koko perheet lotraavat suihkussa joka päivä. Huippuhinnan näin äskettäin: 34 € hengeltä kuussa! 

Vierailija
51/52 |
22.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmisen kuuluu peseytyä, kun hän on likainen. Ei siksi, ettei vain tulisi likaiseksi. Pari kertaa viikossa on ihan riittävästi, ettei ole esim. harrastanut hikiliikuntaa. Alapesu ja kainalo- ja naamapesu hampaidenpesun yhteydessä on ihan tarpeeksi.

En kyllä tajua miksi tänä päivänä pitäisi jossain lavuaarissa ensin lotrata kainaloita ja bideesuihkun kanssa huuhdella alapäätä vessanpöntöllä istuen. Mikä siinä on niin pahaa, että käy nopsaan suihkussa ja pesaisee kyseiset paikat?  Miksi pitäisi tehdä elämästä hankalaa kun ei tarvitse. Säästö on aivan marginaalinen. Tottakai ymmärrän atoopikot, joilla iho ei kestä suihkua. Mutta miksi on jotenkin hienompaa läträtä siinä lavuaarilla kuin ottaa muutaman minuutin suihku?

Ok, ilmeisesti suurimmassa osassa Suomea on näiden 70-vuotiaiden lasten ollessa teinejä pesty ko. paikkoja pesuvadissa keittiön lattialla ja saunottu kerran viikossa, mutta hyvin harvassa on nykyisin se vakituisesti asuttu asumus jossa vesi ei tule sisään.

Vierailija
52/52 |
22.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei terveellistä käydä joka päivä, varsinkaan, jos on atopiaan taipuvainen. Olen enemmän joka toisen päivän kannalla, poikkeuksena tietenkin liikunnan jälkeinen peseytyminen.