70 - vuotias isäni ei ollut uskoa korviaan kun sanoin että teinit käyvät joka ilta suihkussa.
On kuulma sulaa hulluutta. Joka toinen ilta kuulma riittäisi ja sekin olisi liikaa. Meillä tosiaan lotrataan joka ilta vedellä, enkä voisi kuvitella että menisimme nukkumaan ilman suihkua.
Kommentit (52)
Vierailija kirjoitti:
Tämä asenne (ja varsinkin se että deodorantin käyttö on ilmeisesti jotain ämmien kotkotuksia) aiheuttaa sen että varsinkin kesähelteillä tommoisista vanhoista äijistä uhoaa lähes kuolettava hien löyhkä.
Kyllä ne lääkäriin lähtiessään läträä itsensä Eau de Colognella.
Mun nyt 70-v isä oppi tämän karun asian viimeistään silloin kun me hänen omat lapsensa olimme teinejä viime vuosituhannella.
Sekä mun äiti että isä ovat 70-vuotiaita ja ihan ovat eläneet sen minun ja siskoni teini-iän: Joka päivä käytiin suihkussa 70-80-luvulla, myös he itse.
Olen syntynyt vuonna 1971 ja ihan ensimmäisessäkin kodissani oli kylpyamme suihkulla, muutettiin vuonna lähiöön 1976 ja silloin kuvaan tulivat myös jokaviikkoiset saunavuorot.
Oletteko te pesuvadin kanssa lotranneet jostain maalta?
Nykyaikana on ihan järjetöntä veden ja energian tuhlausta.
Jokapäiväisen pesun ymmärtää jos tekee likaista ja hikistä työtä ym.mutta teini joka opiskelee ei kyllä tarvitse jokapäiväistä suihkua.
Varmaan tuhlailu vähenisi jos joutuisi kantamaan ja lämmittämään vetensä itse.
Vierailija kirjoitti:
Vanhempani ovat yli 7-kymppisiä ja kyllä meillä jo minun nuoruudessani peseydyttiin tarpeen mukaan. Olen käynyt päivittäin suihkussa murrosiästä saakka, tosin saippuaa en käytä ettei iho kuiva liikaa. 70-vuotiaathan ovat hyvänen aika sentään olleet työelämässäkin vielä 2000-luvulla!
Täällä on kyllä huvittavia kirjoituksia. 70v. ihmiset ovat keskimäärin peseytymistottumuksissaan ihan tässä ajassa. Jos nyt jonkun isäpappa kauhistelee joka iltaisia suihkuja, niin se saattaa johtua vaikka pihiydestä, kun vettä kuluu.
Vierailija kirjoitti:
Joka toinen ilta on ihan hyvä, jos ei tuolla välillä tee fyysistä työtä tai muuten hikoile erityisen paljon. En itsekään tykkää käydä joka päivä suihkussa tai näe sitä mitenkään tarpeellisena. Kesäkuumalla suihkut tulee usein korvattua uimisella.
Alapääsi haisee varmaan ruusutarhalle.
Käyn suihkussa 3 x viikossa, kainalot pesen joka päivä.
ei-70-vuotias
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulma?
Lyhenne sanasta kuulemma.
Samoin kuin "enään" on pidenne sanasta "enää".
Elämänkoulussa opetetaan, kuinka sanoja tarpeen tullen voi lyhentää sekä pidentää.
Minä käyn suihkussa joka toinen tai kolmas päivä. Jos useammin, niin atooppinen ihoni huutaa kuolemaa kutinallaan. Selkä varsinkin on kauhuissaan ja siksipä minulla onkin ikivanha seinällä muinoin pidetty pieni viuhka tallella yöpöydän laatikossa. Joskus nimittäin joudun keskellä yötä nousemaan ja raapimaan viuhkan varsiosalla selkää, kun kutii niin kovasti (viuhkan varsi on sopivan pitkä ja terävä). Kun pesuväli on sopiva (talvisin harvempi kuin kesällä), ei tarvitse raapia. Ikää minulla on nyt melkein 51.
Vierailija kirjoitti:
Jokapäiväisen pesun ymmärtää jos tekee likaista ja hikistä työtä ym.mutta teini joka opiskelee ei kyllä tarvitse jokapäiväistä suihkua.
Varmaan tuhlailu vähenisi jos joutuisi kantamaan ja lämmittämään vetensä itse.
Hölmö vertaus, kun vesijohdot on joka talossa. Eikä Suomesta vesi lopu, taivaalta sataa lisää koko ajan. Energian tuhlaukseenkin vetoaminen on kyseenalaista, koska sitäkin maailmassa riittää ja ihan kotimaistakin ainakin vedenlämmitystarpeiksi.
Etkö sä ap käynyt teininä suihkussa joka päivä? Jos sun isäs noin paljon hämmästelee.
No voi ihmettä. Kyllä nykyteineiltäkin suihkuttelun into hiipuisi, jos vesi pitäisi raahata omin voimin avannosta, jonka jälkeen poltella vielä tulia pari tuntia.
Vierailija kirjoitti:
No voi ihmettä. Kyllä nykyteineiltäkin suihkuttelun into hiipuisi, jos vesi pitäisi raahata omin voimin avannosta, jonka jälkeen poltella vielä tulia pari tuntia.
Avantoja Suomessa ei ole kuin typerässä mielessäsi.
Olet kyllä ihmeellinen tapus, suihkussa kävijöitäkin kadehdit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Avantoja Suomessa ei ole kuin typerässä mielessäsi.
Olet kyllä ihmeellinen tapus, suihkussa kävijöitäkin kadehdit.
Mitä minä kadehdin? Kysymys oli siitä, miksi joku vanhan kaartin edustaja voi pitää nykymenoa outona.
Voi ettekö ole lukenut iltasanomia tänään? Jos ei käy päivittäin suihkussa, voi sairastua huonojen bakteerien takia, jopa flunssaan!
Nyt heti kaikki suihkuun!
Ap:n isä on poikkeus. Minä, reilu kuusikymppinen, ja samoin sisarukseni kävimme teini-iästä lähtien suihkussa ehdottomasti kahdesti päivässä. (Lapsina riitti yksi pesu päivää kohti.)
Nyt 87-vuotias äitinikin suihkuttelee edelleen päivittäin. Ei sellaisia "kerran viikossa saunaan" -tyyppejä enää ole.
Mitä helvetin väliä on jos joku käy vaikka viisi kertaa päivässä suihkussa?
Vierailija kirjoitti:
Nykyisten 70-vuotiaiden ollessa teini-ikäisiä 60-luvun alussa. Aika harvassa paikassa enää silloin piti ihan avannosta vesiä raahata ja paria tuntia patoja lämmitellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan tuhlailu vähenisi jos joutuisi kantamaan ja lämmittämään vetensä itse.Hölmö vertaus, kun vesijohdot on joka talossa. Eikä Suomesta vesi lopu, taivaalta sataa lisää koko ajan. Energian tuhlaukseenkin vetoaminen on kyseenalaista, koska sitäkin maailmassa riittää ja ihan kotimaistakin ainakin vedenlämmitystarpeiksi.
Sittenhän kaikki ilmastonmuutos vouhotus on ihan turhaa.
Samoin kuin "enään" on pidenne sanasta "enää".