Jouluapua - missä mättää?
Onkohan vika nyt minussa vai avun pyytäjissä... Eli linjatkaa olenko vainoharhainen:
Tarjosin perheelle heidän pyytämäänsä tuotetta X. Perhe ilmoitti saaneensa kyseisestä tuotteesta jo kaksi tarjousta ja etteivät tarvitse.
Kysyin mikä on muiden listattujen tavaroiden suhteen tilanne ja perhe vastasi.
Tarjosin seuraavaa tuotetta. Äidin mukaan lapsi ujostelee eikä siksi voida oikein hankkia (kyseessä kengät eli ei kannata tehdä niin että minä summassa ostaisin ne).
Vastasin että Jouluapua-konseptissa ei rahaa voi antaa eli niin päin ei voi mennä että antaisin rahat ja he ostavat. Monella tavalla muutenkin tuntui vaikealta.
Päättelin, ettei perheessä ole ollenkaan lasta, joka tavaraa tarvitsisi, vaan päämääränä on saada riihikuivaa rahaa.
Onko minulla nyt pukin muorin myssy liian syvällä päässä vai onko tuossa teistä omituinen fiilis?
Kommentit (7)
Kyllä minä ihan aidosti haluan auttaa ja tämän Jouluapua-ryhmän kautta olen toimittanut joulumuistamisia aiempina vuosina ja tänäkin vuonna kahdelle muulle perheelle.
Näiden muiden perheiden kanssa ei ole ollut sellaista sompailua kuin aloituksessa kuvaamani kanssa.
Ihan totuudessa ei kuvauksissa aina tunnuta pysyvän, mutta perheille on kelvannut se mitä ovat ilmoittaneet haluavansa. Tämä tapaus taas... jäi tunne että aina olisi ollut jokin este.
Miksi #1 haluaisit kieltää lailla?
Mulla on ainakin menny maku koko jouluapuun sekä muihinkin avustusryhmiin. Joskus mulla oli ihan vilpitön auttamisen halu kun vielä naiivisti ajattelin että niillä ihmisillä on ihan todellinen hätä. Paskan marjat, elämänhallinta niiltä vaan puuttuu, lapsia pusketaan maailmaan sitä mukaa kun ehtii, yhtään tulevaisuutta ei mietitä, joka vuosi joulu tulee yllätyksenä eikä yhtään ole osannut varautua, taaskaan. Mun mielestä niitä ihmisiä ei edes kuuluisi auttaa, oppisivat vähän itsekin suunnittelemaan elämää. Ymmärrän kyllä jos väliaikaisesti joskus jollain on vaikeaa, mutta kun tilanne toistuu joka vuosi niin silloin vois vähän miettiä itsekin missä meni vikaan...
Meidän perhe ei saanut jouluapua ollenkaan. Täytin hakemuksen kuten ohjeistettiin. Sain s-postiin vastauksen: Emme valitettavasti voi ottaa uusia hakemuksia enää vastaan.
Jos et ole vielä tietoinen, että jouluapua hakevat röyhkeät ja ahneet, niin nyt tiiät. Todellisilla avuntarvitsijoilla ei ole nettiä eikä iphoneja. Tämä maa on täynnä yksinäisiä, köyhiä vanhuksia ym.
Missä noita köyhiä vanhuksia voi auttaa? Yritin etsiä netistä, muttei oikein löydy. Mieluiten auttaisin yksinäisiä ihmisiä, heitä kun ei yhteiskunta oikein auta. Lapsiperheet ovat siinä paremmassa asemassa.
Minusta on omituista, että avuntarvitsijaksi vinkuu yh, jolla on kaksi rotukoiraa ja yh on juuri lomaillut Keniassa 3 viikkoa.
Jos ei tehtäis näitä alotuksia enää. Et halua auttaa vaan arvostella ja noi kerjäysryhmät pitäis lailla kieltää.