Minusta tuntuu, että poikaystäväni käyttää muistisairasta mummoaan rahallisesti hyväksi
Mummo asuu palvelutalossa itsenäisesti. Poikaystäväni käy siellä usein ja se on minusta hienoa ja arvostettavaa. Olen kuitenkin alkanut huomaamaan, että noiden reissujen jälkeen hänellä on yhtäkkiä satoja euroja käteistä. Kun minä olen ollut mukana, niin ei ole saanut yhtään rahaa eikä pyytänyt, juonut vaan kiltisti kahvia ja puhunut kuulumisia. Voihan toki olla, että mummo haluaa antaa lapsenlapselleen rahallista avustusta ja se on ihan normaalia, vaikka pientä siivousta vastaan tms. Kuitenkin poikaystävän äiti soitti aamulla ja kuulin, kun hän huusi pojalleen, että "jos TE käytte siellä vaan kinumassa rahaa, ettekä tee mitään ansaitaksenne ne, niin hän tekee sille lopun ja seuraa tilannetta". Te? Siis me? Minä en ole IKINÄ ollut osallisena mihinkään tuollaiseen. Ainoastaan käynyt kahvilla ja juttelemassa ja kerran auttanut tiskeissä.
Kysyin poikaystävältä mitä hänen äitinsä meinasi, niin sain vastaukseksi vain kiusallisen naurahduksen ja jotain mutinaa, kuinka äiti skitsoo taas jotain omiaan. Sanoi myös, että kai mummo nyt voi hänelle rahaa antaa, kun leikkasi kesällä nurmikkoa ym.
Vääräksi asian tekee sen, että mummo on muistisairas. Muistaa kyllä jonkun verran asioita, mutta usein toistaa itseään ja saattaa unohtaa juuri kerrotun asian. En pysty enää poikaystävän kanssa jatkamaan, jos tosiaan käyttää rahallisesti jotenkin hyväksi ja hänen äitinsa syytös kohdistui MEIHIN, joten tuntuu todella pahalta!
Kommentit (13)
Noin 300 € olen nähnyt kahdesti noiden reissujen jälkeen enkä ole asiasta sen enempää kysynyt eikä mies ole puhunut mitään, että mummo antoi tms.
Mitä mieltä te olette? Pitäisikö mun sanoa jotain poikaystävän äidille?
No pitäis sanoa tietenkin! Lähetät sille vaikka ton kirjoitukses fb-viestillä tms. niin tietää sun puolen asiasta. Idiootti poikaystävä.
Minä ehdottomasti sanoisin äidille ihan puhdistaakseni oman maineeni ja tekisin selväksi, etten millään muotoa hyväksy muistisairaan hyväksikäyttöä ja olen itsekin hieman huolissani, onko jotain sellaista tapahtunut. Ja tekisin selväksi, että yhteisillä käynneillä ei mitään rahaa ole pyydetty eikä saatu.
Ja tuo, että rahaa ilmaantuu aina kun poika käy yksin, viestii kyllä siitä, että hän itsekin tietää, ettei hänen toimintansa aivan kestä päivänvaloa. 300€ on vanhukselle todella iso raha, palvelutalossa asuminen ei ole halpaa ja eläke ei monillakaan ole suuren suuri.
Tässä tulee kysymykseen myös harkinta siitä, tarvitsisiko vanhus edunvalvojan. Sukulaiset eivät välttämättä ole ainoita, jotka ovat haaskalla kun vanhuksen muisti alkaa horjua. Yhden tutun isoäidiltä oli kadonnut kymmeniä tuhansia euroja, ennen kuin omaiset heräsivät tilanteeseen. Noilla rahoilla olisi saanut ostettua aika paljon palveluja vanhukselle siinä vaiheessa, kun hän niitä tarvitsee.
Ota yhteys äitiin ja selvitä tilanne. Eihän tuo ole kenenkään kannalta hyvä tilanne, mummolta hupenee eläke, poikaystävä huijaa, äiti syyttää myös sinua ja sinä saat turhaan syyt niskoillesi.
Vierailija kirjoitti:
No pitäis sanoa tietenkin! Lähetät sille vaikka ton kirjoitukses fb-viestillä tms. niin tietää sun puolen asiasta. Idiootti poikaystävä.
Niin taidan, kun en halua, että MINUT sotketaan johonkin tuollaiseen. Miehen äiti on muutenkin sellainen, että voi kauhistella koko suvun voimin mitä ME teemme ja pahemmaksi asiasta tekee sen, kun minä en ole sukua ja ns. ulkopuolinen. Ollaan molemmat päälle parikymppisiä, ettei edes mitään teinejä enää... En vaan voisi uskoa poikaystävästä, että tekisi mitään noin kamalaa. On muuten niin tunnollinen, opiskelee yliopistossa, on fiksu ja kiltti... Jos ihan oikeasti on joku hyväksikäyttävä kusipää, niin tulisi ihan puskista! Äitinsä vihainen puhelu ja poikaystävän vähättelevä reaktio pisti miettimään.
Mummolle pitää hankkia edunvalvoja.
Vierailija kirjoitti:
Onko poikaystäväsi nimi Rami?
Ei ole.
Ja tuo monikko "te" ei voi koskea ketään muuta, kuin meitä kahta, koska poikaystävällä ei ole sisaruksia. Ellei sitten ole tarkoittanut serkkuja, jotka aikalailla samaa ikäluokkaa, mutta eivät ikinä ole käyneet samaan aikaan meidän kanssa. Enkä tiedä käyvätkö edes usein, kuin vaan juhlapäivinä, kun asuvat eri paikkakunnalla. Ap
Kuka mummolle käy nostamassa rahaa? Hän itsekö?
Vierailija kirjoitti:
Kuka mummolle käy nostamassa rahaa? Hän itsekö?
Hän käyttää rollaattorilla tai ilmankin ja on fyysisesti muutenkin ikäisekseen hyvässä kunnossa eli voi käydä itsekin, kun pankki on suht lähellä. Tai joku on kyydinnyt häntä, kuten poikaystäväni välillä kauppaan tai tyttärensä eli poikaystävän äiti tms. Poikaystävän äiti käy siellä myös usein siivoomassa tms. eli on pakosti huomannut jostain rahanmenon tai mummo itse kertonut.
Aloin myös pohtimaan onkohan mummo muistamattomuuden vuoksi mennyt puhumaan tyttärelle jotain mikä ei varsinaisesti pidä paikkaansa. Eli on antanut lapsenlapselleen rahaa tehdyistä töistä tai muuten vaan halunnut auttaa opiskeluissa rahallisesti, antanut bensarahaa, kun käyttänyt kaupassa tms. Ja puhunut jotain, että minäkin olisin ollut silloin, vaikka en ole... Ap