Osaisiko joku auttaa? Kyse vanhentunut ajokortti
Eli lyhytaikainen ajokorttini meni vanhaksi 19.08.2015. En käynyt tuona aikana harjoittelu- enkä syventäväävaihetta. Hain uutta ajolupaa poliisilta syyskuussa 2015.
Minulle kerrottiin, että en tarvitse uutta inssiä kunhan suoritan kahdessa vuodessa nuo puuttuvat vaiheet, saisin siis kortin takaisin.
Tänään kuitenkin syventävässä vaiheessa opettaja melkein suuttui mulle, ja intti kiven kovaan, että tarvitsen uuden inssin ja teoriakokeen.
Trafin sivuilla kuitenkin sanotaan näin:
"Jos lyhytaikaisen ajokortin voimassaoloaika on uutta ajokorttia haettaessa päättynyt alle 2 vuotta sitten, ei uutta kuljettajantutkintoa (teoriakoe + ajokoe) vaadita, vaan uuden ajokortin saa ajokorttilupahakemuksella. "
No eikö tuo nyt juuri tarkoita sitä, että kaksi vuotta aikaa suorittaa puuttuvat vaiheet eikä vaadita uutta inssiä.
Vai voisiko joku selventää? Ajo-opettaja oli niin varma puheissaan, ja kuulemma juuri trafin mukaan näin toimitaan.
Kommentit (11)
Itse jouduin vuonna 2012kyllä ajamaan inssin uudelleen, samoin teoriakokeen.
Kyllä se ajokielto tulee...Ainakin puoleksi vuodeksi ja sitten uusi inssi ym. Jos siis jää liikenteessä kiinni. Siinä ei auta mitkään selitykset. Tämä on totuus.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se ajokielto tulee...Ainakin puoleksi vuodeksi ja sitten uusi inssi ym. Jos siis jää liikenteessä kiinni. Siinä ei auta mitkään selitykset. Tämä on totuus.
TÄH!!! No miksi sitten Trafin sivuilla lukee noin niin kuin linkitin nuo tekstit tuohon????
Ei kortiton kai mitään ajokieltoa saa vaan on siis pysyvästi ilman ajo oikeutta kunnes hommaa voimassa olevan kortin. Eli inssi ja kirjalliset uusiksi sitten kakkosvaiheeseen.
Ja tiedän koska itse ajoin vanhentuneella kortilla ja poliisit pysäytti. Inssi ja kirjalliset piti uusia jotta pääsi kakkosvaiheeseen.
Olet oikeassa ja opettaja väärässä. Mutta tarvinneeko vängätä asiasta, haet kortin, kun saat tarvittavat suoritukset.
Vierailija kirjoitti:
Ei kortiton kai mitään ajokieltoa saa vaan on siis pysyvästi ilman ajo oikeutta kunnes hommaa voimassa olevan kortin. Eli inssi ja kirjalliset uusiksi sitten kakkosvaiheeseen.
Ok.. luin huonosti. Eli siis jos sulle myönnettiin uus ajotapa ennen kortin vanhentumista niin silloin ei tarvii uusia vaan pääset suorittaan kakkosvaiheen.
Siis ajolupa:) niin tosiaan näytät sen sille opelle niin eiköhän mene jakeluun.
Tämä myös Trafin sivuilta.
Esimerkki 1)
Jos lyhytaikainen ajo-oikeus päättyy esim. 15.12.2015 ja asiakas hakee uutta ajokorttia 15.1.2016, päättyy määräaika harjoitteluvaiheen ja syventävän vaiheen todistuksen toimittamiselle 15.1.2018. Tämän jälkeen, jos todistusta ei ole toimitettu ja kuljettaja ajaa autoa liikenteessä, poliisi voi määrätä kuljettajan ajokieltoon toistaiseksi.