Ex-miehen hämmentävä käytös
Ollaan erottu jo 8 vuotta sitten ja ookoo-väleissä.
Meillä on tyttö joka on murrosiässä. Tyttö on ollut alakuloinen ja masentuneen oloinen. Me molemmat vanhemmat olemme keskustelleet asioista tytön kanssa paljon.
Miehellä tytön ongelmat tuntuvat menevän paljon enemmän tunteisiin kuin minulla. Etsii syytä tytön alakulolle ja nyt kaivelee jotain päiväkodinaikaisia asioita!! On varma että tytön alakulo johtuu tyyliin siitä että päiväkoti-Maijan äiti oli syyttänyt tyttöä aiheetta Maijan lelun rikkomisesta. (Miehen miehestä Maijan äidin pitäisi pyytää nyt tytöltämme anteeksi).
Samoin kun minä menetin täysin malttini kun tyttö oli 7-vuotias ja olin huutanut tytölle (en enää muista tilannetta), niin tämä kostautuu nyt murrosiässä.
Tuntuu kauhealta miehen syyllistäminen. Tyttö on käynyt puhumassa tunteistaan ulkopuoliselle ammattilaiselle mikä on minun mielestäni hyvä asia. Miksi mies haluaa löytää syyllistä tytön oireilulle? Mitä tekisitte tilanteessani?
Ex-mies on mielestäni hyvä isä mutta todella jyrkkä mielipiteissään ja kiivastuu helposti. Mielestäni pitäisi keskittyä tytön auttamiseen nyt eikä peruuttaa taaksepäin. Ahdistaa.
Kommentit (8)
Ehkä hän peilaa tytön elämää omaan elämäänsä tai lapsuuteensa. Yrittää löytää samoja ongelmia mitä ehkä itsellään on ollut. Jää jumiin siihen.
Mikä tuossa on outoa? Ihan tavallista on etsiä selityksiä, syy-seuraussuhteita. Itse asiassa jokin tuollainen "pikkujuttu" voi laukaistakin vaikka minkälaisen tapahtumaketjun. Traumat syntyvät jostakin.
"Mitä tehdä? Kohta joku raivostuu" -tyyppinen keskustelunalustus tämä. Modeko näitä Kaikki alkoi Aatamista ja Eevasta-tarinoita on tehtaillut jo vuosia?
Mies n ahdistunut kun ei osaa rataista tilannetta, yrittää väkisin etsiä jonkin rationaalisen syyn kun ei pysty käsittelemään avuttomuuden tunnetta.
Siis on ahdistunut kun ei osaa ratkaista. 4
Vierailija kirjoitti:
Siis on ahdistunut kun ei osaa ratkaista. 4
Niin juuri. Kaikelle ei vaan ole syy-seuraus-suhdetta saati ratkaisua siihen.
Miettikää esim anoreksiaa, miten syvä sairaus se on ja kuinka kauan kestää. Miten helppoa olisi tietää että oireen aiheutti ekaluokan ope ja nyt aikuisena kun sen asian käsittelee (jopa open kanssa) niin anoreksia menee sillä ohi. Ei se vaan niin mene :(
Onko varmaa, ettei mies ole syyllinen, näitä insesti-isiä ei tarvitse ymmärtää.
Ja lisäys vielä että minullakin oli todella ahdistava murrosikä. Itkeskelin paljon ja minulla oli huono itsetunto. Sisällä myös paljon uhmaa. Nämä tasaantuivat kyllä kun vanhenin. Ap