Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millaisen ihmisen mielestä p*ska on normaali sana?

Vierailija
20.10.2016 |

Mun mieheni opettaa lapsille kirosanoja ja rumia sanoja ja puolustelee niiden sanomista. Kuulemma p*ska on täysin neutraali ja normaali sana. Miehen vanhemmat käyttää ko. sanaa kiinteästä ylosteesta esim. koiran ulkoilutuksen yhteydessä. Olen ymmälläni.

Omassa suvussani lapsille ei opeteta tai sallita kirosanoja tai alatyylistä kielenkäyttöä. Olen aina luullut, että se on itsestäänselvyys, mutta ilmeisesti olenkin itse väärässä. Mies myös piereskelee ja röyhtäilee avoimesti ja käy ovi avoinna isommallakin hädällä ja sitten joskus pyytää muita katsomaan hänen tuotoksiaan (=yököttävää, en varmaan totu sellaiseen ikinä). Mieheni on muutenkin dominoivampi, joten päättää loppujen lopuksi lasten kasvatuksesta lähes kokonaan. Miltä tämä kuulostaa muiden mielestä?

Itseäni inhottaa ja ärsyttää, kun mun mielipiteilläni ei ole mitään väliä, eikä mies ota niitä lainkaan edes kuuleviin korviinsa (hän ei edes noteeraa niitä, vaan puhuu päälle tai käskee minun olemaan hiljaa jne.).

Kommentit (23)

Vierailija
21/23 |
21.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

P*ska ei kuulu normaalin ihmisen sanavarastoon.

Vierailija
22/23 |
21.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

P*ska ei kuulu normaalin ihmisen sanavarastoon.

Paska kuuluu pellolle. Saa maa ravinnetta, jotta vilja kasvaa, ja on pullaa pöydässä.

Paska on uuden elämän alku. Ei mikään kirosana.

Paskanhaju = Rahan haju.

Reippaanpuoleinen paskarantu pöntössä on parempi kuin rantu kalsareissa.

t. maanviljelijä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/23 |
21.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen minäkin ihmetellyt, kuinka tuo sana on hiipinyt monien ihmisten yleiskielen sanavarastoon ja lehtien otsikoihin, ja onpa se näkynyt ainakin Ylen dokumenttiohjelman nimessäkin. Minun mielestäni se on edelleen hyvin alatyylinen sana, joka paljastaa käyttäjänsä tyylitajuttomaksi tai tahallaan epäkohteliaaksi ihmiseksi.

Vanhempani ja sisarukseni eivät kiroile, kuten en minäkään. Sisarusteni teini-ikäiset lapset osaavat käyttäytyä aivan korrektisti ja olla kiroilematta, vaikka kaveripiirissään varsinkin yksi heistä takuulla värittelee puhettaan v-sanalla. Onkin kyse siitä, ymmärtääkö ihminen sitä, että eri tilanteissa ja seurassa on olemassa eri säännöt ja sanavarasto; esimerkki opettaa siihen jo pienenkin lapsen.

Minulle, kavereilleni ja sukulaisilleni on aivan luontevaa ottaa muut ihmiset huomioon ja käyttäytyä kotona yhtä hyvin kuin julkisemmissa ympyröissä. Ei siis kiroilla, ei röyhtäillä, ei päästellä kaasuja, ei kaivella nenää, ei naureskella tissi- ja pyllyjutuille eikä viljellä vessahuumoria. Rääväsuinen ihminen herättää pelkkää myötähäpeää eikä häneen oteta kontaktia, jollei se ole välttämätöntä. Suomalaisen televisioviihteen alatyylisyys kertoo siitä, että suuri osa katsojista rakastaa huonoa makua ja vessahuumoria.

Ap, miten on mahdollista, että olet mennyt naimisiin ja tehnyt lapsia noin huonosti käyttäytyvän miehen kanssa?