Oletteko puhuneet lapsillenne jotenkin näistä nyt liikkeellä olleista pahoista pelleistä?
Kommentit (16)
No kerroin eilen lasille iät 8, 10 ja 12. Kerroin että pelottelvat vaan. Jos näkisivät sellisen niin lähelle ei kannata mennä mutta ei tartte pelätäkkään. Keskimmäinen sitten olikin kuullut kavereilta että Ruotsissa pelle oli puukottanut ihmisen. No koetin sitten selitellä että se on ollut sairas tyyppi ja se on tosi harvinaista. Suomessa pellet on vaan pelotellu ja tod näköišesti nuoria pilailemassa.
Lapsia ei tuntunut pelottavan/vaivaavan asia. Alkoivat vaan keksiä hassuja juttuja mitä peleille vois sattua.
Kehotin, että kavereiden kanssa ulos mennessään sopivat jo valmiiksi, kuka soittaa hätänumeroon ja ketkä alkavat ottaa kuvia. Iät 11 ja 14.
Teinien kanssa on juteltu, sillä tässä lähistöllähän niitä on nyt nähty.
t. Tuusula-mamma
Meillä 14v hoiti tiedottamisen suoraan pikkuveljille 12v ja 9v. Vähän jouduin sitä sitten korjailemaan, mutta siis tietävät jo. Sen ikäiselle, joka ei tuolla pimeällä yksin liiku, en varmaan puhuisi mitään.
Puhuin ihan suorin sanoin 15- vuotiaille tästä huomiohuoraamisena ja kuinka paras tapa on jättää huomioimatta. Joten meidän taloudesta ei lähde yhtään puhelin soittoa poliisille.
Sovittiin lasten, heidän kaverien ja vanhempien kanssa, että yksin ei mennä pimeellä ulos ja jos näkevät niin tilanteesta riippuen joko lähtevät pakoon tai soittavat hätänumeroon ja muut ottaa kuvia/videon. Lapset 9, 11 ja 13
Puhuin peruna suussa 1-vuotiaalle.
Vierailija kirjoitti:
No kerroin eilen lasille iät 8, 10 ja 12. Kerroin että pelottelvat vaan. Jos näkisivät sellisen niin lähelle ei kannata mennä mutta ei tartte pelätäkkään. Keskimmäinen sitten olikin kuullut kavereilta että Ruotsissa pelle oli puukottanut ihmisen. No koetin sitten selitellä että se on ollut sairas tyyppi ja se on tosi harvinaista. Suomessa pellet on vaan pelotellu ja tod näköišesti nuoria pilailemassa.
Tähän tyyliin puhuin eilen myös meidän 12-vuotiaalle, joka aloitti itse kauhistella asiaa. Pelkää nyt liikkua ulkona pimeällä (siis ennen keskustelua), toivottavasit sain pelkoa vähän lievennettyä tai kokonaan pois.
Vierailija kirjoitti:
Puhuin ihan suorin sanoin 15- vuotiaille tästä huomiohuoraamisena ja kuinka paras tapa on jättää huomioimatta. Joten meidän taloudesta ei lähde yhtään puhelin soittoa poliisille.
Pakko myöntää, että tuli puhuttua vituksessa vähän turhan suoraa vaikka lapset pienempiä. Miksi hitossa asiasta piti nostaa tuollainen meteli ihan viranomaisia myöten?! Tuohan oli suoranainen haaste, jolla kaivettiin verta nenästä kyynärpäitä myöden.
Lapsen, 9v, luokalla on yks kakara joka lukee iltapuluja ja referoi Whatsappilla kaikille muille.
Oma ipana sitten soittelee hädissään mulle töihin ja mä en tajua hölkäsen pöläystä mistä se taas on suunniltaan.
Mutta nyt näistä on juteltu, TS:n asiallisen jutun sai lukea ihan itse, kuvia en ole näyttänyt. Ekana yönä ei nukkunut. Tajuaa keskustelun jälkeen että hölmöjen hommaa ja tietää mitä tehdä jos sellaisen näkee. Samalla on juteltu sellaisista kulttuuripätkistä kuin Teksasin moottorisahamurhaaja ja Kingin Pennywise.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakko myöntää, että tuli puhuttua vituksessa vähän turhan suoraa vaikka lapset pienempiä. Miksi hitossa asiasta piti nostaa tuollainen meteli ihan viranomaisia myöten?! Tuohan oli suoranainen haaste, jolla kaivettiin verta nenästä kyynärpäitä myöden.
Jos asia olisi hoidettu hiljaisuudessa ei se olisi näin laajaksi paisunut. Kyllä tässä tapauksessa käytöksen mahdollistajat olivat käyttäytyjiä tyhmempiä.
Typistin itseni noiden pellejen tasolla ja lällätin lapsille ota kiinni, jos saat. Siellä ne päiväkotilaiset leikkiin. Ihan naurettavaa tuohua ihan mediaan ja viranomaisia myöden.
Kerroin, että ne loldiers of odineita ja hyviksiä. Ne koittaa karkottaa soldiers of odineita jotka on pahiksia.
Lopettakaa jo tuo jauhaminen -.-'
Mä olen vielä vähän vain seuraillut tilannetta. En ole vielä puhunut, kun olen halunnut nähdä, että mihinpäin tämä tästä kehkeytyy. Etteivät siis alkaisi turhaan pelätä.
Nyt niitä sitten on kuitenkin jo tässä suht lähellä ollut, että täytyy hienovaraisesti vihjaista, että tällaisiakin hörhöjä on olemassa.
Luulen kyllä, että ainakin isommat lapset ovat kuulleet jo kavereiltaan. Eivät tosin ole kyselleet ainakaan vielä mitään.
15-vuotias oli tietysti kuullut siitä muualta, kavereiden kanssa jutellut asiasta. 10-vuotiaan kuullen lyhyesti sanoin, että Suomessakin on ollut liikkeellä pelleiksi pukeutuneita ihmisiä, jotka on pelotelleet lapsi. Ja korostin ettei kuitenkaan täällä meidän paikkakunnalla, vaan muualla.