Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kasvatusapua! 10-vuotias poikani on rikkonut

Vierailija
20.10.2016 |

Aalto maljakkoni. Maljakko on ollut ylähyllyllä, ja siellä sisällä tulitikkuja "piilossa". Eli sinne ei ole mitään asiallista asia ole ollut.

Olen saanut tuon maljakon äidiltäni ekaan omaan kotiini 20 vuotta sitten, tunnearvoakin oli.

Katsoin, että uudet samanlaiset maksavat n. 130 €, joka on mulle iso rahakin tässä elämäntilanteessa. Pojalla itsellään on säästössä n. 700€ (on säästänyt peliläppäriä varten pitkään). Voinko vaatia pojalta rahat säästöistään, vai miten pitäisi toimia?

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
21.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin sanoisin, että poika voisi korvata osan summasta. Oppisi sen, että kaikki maksaa ja elämässä joutuu hajottamansa asiat korvaamaan, oli vahinko tai ei. Jos kuitenkin on ensimmäinen isompi juttu, osan korvaaminen riittäisi (joitakin kymppejä). Lisäksi tiukka keskustelu siitä, miksi on ollut tuolla luvatta sorkkimassa.

Vierailija
22/32 |
21.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskustelu ja rangaistus, esim osa maljakon hinnasta. Meillä poika teki jotain tyhmää, josta aiheutui 150e kulu, maksoi itse kolmasosan ja muuten hoiti ilmaisella siivouksella, josta normaalisti saa korvausta. Poika pari vuotta vanhempi. Poikaa nolotti ja kadutti ja se oli hyvä, että oppii virheestään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
21.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos rahasta on tiukkaa, miksi pitää heti, välittömästi, saada uusi maljakko tilalle? Eikö sellaisen voi ostaa joskus myöhemmin? Maljakothan on tyyliin 98% ajasta siellä kaapin ylähyllyllä. Eri asia on, jos olisi hajottanut vaikka kahvinkeittimen, jota tarvitaan päivittäin. Pojan kanssa keskustelu ja rangaistukseksi vähän enemmän kotitöitä.

Vierailija
24/32 |
21.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottaisin maljakkorahat lapselta vähäksi aikaa, mutta palauttaisin.

Vierailija
25/32 |
21.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta pojalle sytkäri, muttta sellainen jossa on joku naurettava kuva, niin ei kehtaa sillä leukia.

Vierailija
26/32 |
21.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei oo hääppöinen tulevaisuus lapsilla kun äidit on näin pihalla kasvatuksesta.

Ja sitä peitelläkseen ei asiasta saisi kysyä edes muiden äitien mielipidettä?? Siinähän sitä oppii ajattelemaan itsekin eri tavoin, kun kuulee, kuinka muut asian hoitaisivat, ja valitsemaan omalle lapselle toimivimman rangaistuksen. 

Minulla on vain yksi lapsi ja jokainen ikäkausi tulee uutena ja ainutkertaisena kokemuksena meille eteen. En ole mikään kasvatusguru, vaan mielelläni kysyn neuvoa ja apua kokeneemmilta äideiltä, vaikka sitten netissä, jos ei lähipiirissä sellaista sattuisi olemaan. Enkä ole tätä asiaa tajunnut edes nolostella.

Vierailija
27/32 |
21.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä aina ihmettelen näitä "ei ole varaa maljakkoon", mutta 10v lapsella on 700 euroa säästettynä.

Mistä teidän lapset säästää, mistä ne saa ne rahat?

Vierailija
28/32 |
21.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eniten minua kiinnostaa se, miksi tulitikut täytyy pitää piilossa ylähyllyn maljakossa. Meillä tikut ovat kaapissa periaatteessa kaikkien saatavissa (jos ensin viitsii siirtää sivuun mausteet ja kakunkoristeet jne.) Eli tikut eivät ole näkösällä, mutta eivät salaperäisinä lymyä taidelasin sisällä.

Jos maljakko oli sinulle pelkkä luvattomien tavaroiden piilo eikä hellästi näkyville asetettu esine, niin en ymmärrä itkuasi.

Vierailija
29/32 |
21.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos oli vahinko, antaisin olla. Se on kuitenkin vain maljakko. Anna anteeksi ja poikasi oppii siitäkin.

Tai sitten ei opi. Joillekin noita vahinkoja sattuu tämän tästä, mutta en tiedä onko ap:n poika sellainen.

30/32 |
21.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soita porvoon lastensuojeluun ja tee ilmoitus itsestäsi, ilmoita syyksi vajaaälyisyytesi. Ei sulla mitään aaltomaljakkoa ole.

-IISAK SONNI

Nyt on maha täynnä

Vierailija
31/32 |
21.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meillä tulitikut missään piilossa ole koskaan olleet, ei myöskään lyhtyjen sytyttimet.

Ja todellakin, vaikka itsellä on joku näkökulma asiaan, niin keskustellen saa uusiakin....

Vierailija
32/32 |
21.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinänsä aaltomaljakon rikkominen osoittaa vain hyvää makua, mutta teosta pitää kyllä tulla seuraamuksia. Olisihan siinä voinut tapahtua vahinkoakin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kuusi