Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Puhutaanko sinun lähipiirissäsi suoraan?

Vierailija
20.10.2016 |

Puhutko sinä ja puhuuko sinun lähipiirisi suoraan vai piilotteletteko ajatuksia ja mielipiteitä, jotka mahdollisesti voisivat synnyttää konfliktin / loukkaantumisen? Vai, kolmas vaihtoehto: pyritäänkö lähipiirissäsi tarkoituksellisen epäsuoraan eli vihjailemalla saada kiusallisia asioita sanottua? Tämä viimeinen vaihtoehto ilmenee tyypillisesti ilkeämielisenä huumorina, "silmäniskutina", ivailuna jne.

Olen itse piilottelija, ja lähipiirinikin on enimmäkseen aina ollut piilottelijoita. Olen herkkä, ja niin ovat esim. perheenjäsenenikin – melkein kaikki pyrkivät hienotunteisuuteen joskus lähes naurettavuuksiin saakka! Se on meidän kulttuurimme, ja näillä mennään.

Olen ns. rehti piilottelija, eli hyväksyn nöyrästi sen, etten saa toivomiani muutoksia aikaan, kun en avaa suutani. En odota epäloogisesti, että ihmiset ovat selvänäkijöitä. Olen kärsivällinen kestäjä.

Potentiaalisesti loukkaavan asian suoraan sanominen on minulle kovin vaikeaa. Yleensä purskahdan itkuun, kun olen tilanteessa, että muuta vaihtoehtoa ei ole kuin suoraan sanominen.

Kaikkein vähiten olen tarkoituksellinen vihjailija, tarkoituksellisen epäsuora. Pidän sitä matalamielisyytenä, kieroutena. En hallitse sitä ollenkaan. Kun olen esim. opiskelu- / työyhteisössä törmännyt tarkoituksellisiin vihjailijoihin, olen aluksi ollut hämmentynyt ja tajutessani, että vihjailu on tarkoituksellista, olen ollut peloissani ja ahdistunut, koska en tiedä, onko tämä toinen tavallaan ystävä vai vihollinen.

Miten teillä?

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
20.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä puhutaan suoraa (vrt. meillä puhutaan espanjaa, ei espanjaan).

Vierailija
2/3 |
20.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekä että. Minä puhun suoraan, puoliso vihjailee. 

Siitä seuraa, että hän suuttuu, kun en tajua vihjauksia ja hän suuttuu, kun olen niin epäkohtelias.

Kyllä minuakin suututtaa, että hänestä ei saa selvää lausuntoa irti sitten millään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
20.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

2, tuo on ihan ymmärrettävää. Siksi niputinkin aloituksessani yksilön yhteen lähipiirin kanssa. Tyypillisesti porukkaan muotoutuu tältä osin oma kulttuuri, jossa se, joka on vähemmistössä, joutuu mukauttamaan ajan mittaan oman kommunikointityylinsä enemmistöön.

Esim. meillä yksi perheenjäsen on ollut luonnostaan suoraanpuhuja, mutta hän on reilussa vähemmistössä meitä ultrahienotunteisia piilottelijoita vastaan. Koska hän ei koko aikaa jaksa olla se, joka rikkoo sosiaalisen koodin ja joka synnyttää kiusaantuneen hiljaisuuden, hän on muuttunut (varmaan enimmäkseen ei-tietoisesti) ajan kuluessa enemmän piilottelijaksi, hienotunteiseksi konfliktienvälttelijäksi.

ap.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi viisi