Miten jatkaa pettämisen jälkeen?
Kommentit (13)
Meillä mies petti minua etenkin henkisesti työkaverinsa kanssa. Minä sain tietää asiasta kun sitä oli kestänyt vuoden ja olivat käyneet jo katsomassa yhteistä asuntoa. Olin ennen kuin omalle kohdalle osui varma, että pettäminen -> varma ero heti, mutta kun se tilanne tulikin kohdalle, kun oli takana 10 vuotta ja yhteisiä lapsia, niin eipä se niin vaan mennytkään. Mitä sitten yritettiin? Mies hakeutui hakemaan itsekseen apua (psykiatri, erikoissairaanhoitaja samalta alalta, pappi-psykologi) ja lisäksi menimme parisuhdeterapiaan. Olin sitä mieltä, että hyvä suunta näkyy kyllä puolessa vuodessa, jos on näkyäkseen ja päätin, että ihan lasten takia ei voida ikuisesti retkitellä epäselvässä tilanteessa. Annoin siis miehelle puoli vuotta aikaa " parantua" . Mitä sitten kävi. Mies jatkoi yhteydenpitoaan toiseen naiseen eli pettäminen vaan jatkui. Silloin oli minun aika nostaa kytkintä, sillä en pystyisi katsomaan itseäni peilistä, jos voisin jatkuvasti elää valheen keskellä. Nyt jos nykyinen mieheni minua pettäisi, niin se olisi varma ero heti, sillä tiedän nyt jo paljon enemmän. Kun toinen pettää, niin se kertoo siitä, ettei kunnioitusta toista kohtaan enää ole. Sen jälkeen kun toinen tietää, että on petetty, niin hän ei myöskään enää kohtele puolisoaan samalla kunnoituksella ja arvostuksella millä puolisoa pitäisi kohdella. Se on kuin perintökuppi, joka on lasivitriinistä pudonnut lattialle, joka on liimattu yhteen. Kyllä se voi ulkopuolisesta näyttää ihan hyvälle vielä, kun ei lähempää tarkastele, mutta väitän, että koskaan kahvikupista ei entisen veroista, juomakuppia tule. Anteeksi voi antaa, mutta unohtaa ei.
Siis vastaus kysymykseesi. Suhteessa voi jatkaa, mutta suhde on sitten kahden erillisen ihmisen kulissisuhdetta. Haluatko sellaista?
Minä en ole katkera exälleni, ymmärrän häntä hyvin ja olemme nykyään erittäin hyvät ystävät. Parisuhteen jatkuminen oli kuitenkin mahdotonta, vaikka ymmärsin, niin en hyväksynyt sellaista käytöstä parisuhteessa.
Ja sanon tän nyt ihan omasta kokemuksesta. Anteeksi voit antaa, mutta unohtaa et koskaan. Eli välinne ei yksinkertaisesti koskaan voi palata ennalleen ja asia pulpahtaa aina eri asianyhteyksissä pintaan. Minä olin hölmö ja jäin suhteeseen. Nyt kadun sitä enemmän kuin mitään muuta tässä elämässä. En tunne minkäänlaista kunnioitusta miestäni kohtaan enää. Ja tämä tunne tuli vasta lasten jälkeen. Ainakin aion opettaa, että lapseni tuntisi ja osaisi vaatia kunnioitusta niin itseään, kuin toisia ihmisiä kohtaan. Mieti siis tosi tarkkaan, haluatko oikeasti edes antaa anteeksi.
ESim. tällainen artikkeli:
http://www.vaestoliitto.fi/toimiva_parisuhde/kuukauden_kysymys/?x32944=…
Petitkö sinä vai petettiinkö sinut?
Jos on ollu vaan seksiä eikä suhdetta ja aidosti katuu tekoaan ja molemmat haluaa jatkaa niin sitten pitää antaa anteeksi, puhua kunnes puhuminen riittää ja voi luottaa. Pettämistä ei saa ottaa lyömäaseeksi, vaan asia pitää selvittää ja kukaan ei voi sanoa miten kauan siihen menee -kunnes kumppani osoittaa luotettavuutensa.
Ainakin mun ajatusmaailmassa se asettaa ihan eri lähtökohdat, että kumpi pettää. Tämä siksi, että mun on TODELLA vaikea antaa anteeksi kun taas mieheni on erittäin anteeksi antavaista sorttia.
Jos minä pettäisin, katuisin ja pyytäisin vilpittömästi anteeksi, pystyisimme jatkamaan suhdetta (sikäli kun itse kestäisin itseäni!). Mutta jos mies pettäisi minua, suhde luultavasti loppuisi siihen. En vain pysty antamaan pettämistä anteeksi koska minut on kaksi kertaa aiemmin petetty.
Tämä vain minun näkökantani ja meidän suhteemme tilanne. Onneksi kumpikaan ei kaipaa liiton ulkopuolisia suhteita, joten tätä ei tarvitse pohtia enempää.
nä tätä mieltä.Siinähän on osoitus,ettei toinen kunnioita,kun meni pettämään ja miten se petetty voisi enää koskaan pettäjää kunnioittaa.
sä suhteessa ja olemme tätä mieltä.
Ihan sama mikä suhteessa " vaivaa" (pettäminen, lasten hoito, raha-asit jne jne...), niin täällä aina vastaus on heti: EROTKAA!!!
asiat voisi mennä parempaan päin....mutta kun kokemus on osittanut,että jos suhteessa ei ole kunnioitusta,silloin ei kannata jatkaa.
Siinä on eroa kumpi pettää, se nimittäin määrittelee sinun roolisi, oletko se, jonka pitää antaa anteeksi, vai se, jonka pitäisi saada tilanne korjattua.
Samoin sillä on suuresti eroa, onko kyseessä ollut pitkä suhde vain vain kertapano.
Jos nyt ensin vastaat noihin, niin joku voi sulle ehkä vastatakin.
Ja vastaus se on se erokin.
meillä on oltu petollisia puolin ja toisin, ja kunnioituksen puutetta ja luottamuksen puutetta. Kuitenkin jos näkee että toinen on tosissaan ja vilpittömästi halukas muuttumaan ja yrittämään, ja näkee toisen arvon, voisi antaa toiselle tilaisuuden näyttää että on luottamuksen arvoinen. Tietysti jos ei ole, kyllähän se ero varmaan on sitten, mutta toisinkin voi käydä. Voi olla että siitä voi syntyä uusi kunnioitus ja arvostus vähän eri pohjalta. Loukkaukset ei mene pois mutta voi luvata että niitä ei tule lisää.