Onko kukaan tehnyt niin, että myynyt asuntonsa ja muuttanut asumaan vuokralle
ja elänyt sitten melko leveästi tuhlaillen asuntokaupasta saatuja rahoja? Olettaen että ei ole siis paljoa velkaa jäljellä. Onko järkeä? Vaikka ei siis tuhlaisikaan vaan eläisi silla lailla mukavasti.
Kommentit (4)
Me aiomme tehdä niin, sitten kun omakotitaloa ei jaksa enää hoitaa.
Ei ikinä koko maailmassa. Olisit ennakkotapaus. Kannattaa valmistautua kovaan pyöritykseen ja julkisuuteen.
Jäin leskeksi ja myin lähes velattoman omakotitalon ja muutin väliaikaisesti vuokralle miettiääkseni rakennanko, muutanko rivariin vai mitä teen. Mutta se väliaikaisuus muuttui pysyväksi ja ostin kaksi pienemään asuntoa, joka on vuorkalla kunnes lapset muuttavat omilleen. Käytännössä asun ilmaiseksi tällä hetkellä.
Eräs eläkeikäinen toimeentulotuen asiakas teki näin. Hänellä oli todella huono taloudellinen tilanne miehen ja pojan kuoltua ja haki säännöllisesti toimeentulotukea ja itse toimin hänen ns. omana käsittelijänä (käsittelin hänen hakemukset aina, tämä tosin poikkeuksellista). Asui hillittömän isossa ja kalliisti pidettävässä (öljylämmitteinen) omakotitalossa, jossa oli muistaakseni ainakin 10 makuuhuonetta jne. Asunto oli myynnissä ja erään kerran se sitten meni kaupaksi! Muistan kun hän soitti minulle töihin ja lähes tulkoon itki ilosta kun oli saaneet kauppakirjatkin jo tehtyä. Hänelle oli ttt-päätöksiä tehty takaisinperinnällä varallisuudesta ja hän joutui siis jonkun verran maksamaan kaupungille takaisin myönnettyä toimeentulotukea (maksoi kuitenkin mielellään, oli tyytyväinen meiltä saamaansa apuun). Mutta asunnosta maksettiin muistaakseni reilu 500 000 € ja hänellä oli velkoja yhteensä noin 100 000 €. Toimeentulotukea sai ehkä 20 000 € edestä, joten jäi kivasti rahaa käyttöön. Näin hänet joskus kaupungilla ja kertoi asuvansa uudessa vuokrakaksiossa, jossa hänen ei tarvinut itse tehdä oikeastaan mitään omakotitaloon verrattuna ja oli sisustanut asunnon hienoksi. Vaikutti nauttivan elämästään ihan täysillä ja olen edelleen tosi iloinen hänen puolestaan. Järjesti meille töihin vieläpä kakkukahvit jäätyään asiakkuudesta pois.
Järjestä en tiedä, mutta tämä nainen oli/on ainakin elämäänsä tyytyväinen kaikkien vaikeuksien jälkeen.