Yrittäjä: Tekisitkö tällaisen palveluksen työttömälle?
Mulla on muutaman ihmisen firma, ja hyvä kaverini on ollut pitkään työtön. Hän nyt pyysi päästä työkokeiluun meille. Hänellä ei ole työkokemusta alalta, enkä voisikaan työkokeilussa teettää hänellä ns. tuottavaa työtä. Niitä "epätuottavia", siis lähinnä juoksevien asioiden hoitoa, siivoilua ja kahvinkeittoa taas on vaikea tai mahdotonkin keksiä työkokeilun edellyttämäksi neljäksi tunniksi päivässä. Kaverinikin tietää tämän, ja suoraan silti kysyi josko voisin kirjoittaa hänelle te-keskusta varten sopimuksen jossa tänä 4h/pvä täyttyy, jolloin hän saisi vähän enemmän rahaa /kk. Itseltänihän tämä ei ole pois, enkä usko että järjestelystä voisi jäädä kiinni ja toki kaverini tekisi firmassani mitä pystyisi, mutta onko tämä av-raadin mukaan täysin moraalitonta?
Kommentit (23)
Ehdottomasti ottaisin, koska kaveri saisi vähän työkokemusta ansioluetteloonsa, eikä tuosta olisi minulle mitään haittaa. Jos näyttäisi siltä, että hommaa ei ole, niin sanoisin, että ei tarvitse tulla, mutta pitää puhelimen auki tuon "työajan", jotta voi tulla jos tulee tarvetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työkokeilussa maksetaan työkokeilijalle ymmärtääkseni 9€/pvä verotonta kulukorvausta plus jokunen kolikko työttömyyskorvauksen päälle niiltä päiviltä, jotka hän viettää siellä työkokeilussa. Nämä tulevat siis Kelasta tms, työkokeilun järjestäjälle (minä) ei tule mitään kuluja. Ja kaverini pyysi minua kirjoittamaan 4h/pvä, 5pvä/vko. Eikä työkokeilijasta minulle mitään haittaa olisi, tietenkään, vaan hyötyä, mutta ei kovinkaan kummoista. Ongelmani on moraalinen; onko tämä petos?
Moraalisesti ja juridisesti se on petos.
Millaisella moraalisäännöllä tämä ei olisi petos?
No moraalisesti puhuen: Hallitus ja työkkäri ajavat koko ajan työttömiä ahtaammalle. Viimeistään ensi vuonna, kun työttömien haastattelut ja se työttömyyskorvauksen leikkaaminen, ellei ole ollut töissä vaadittua aikaa, tulevat voimaan, on oikeus ja kohtuus vähän kusettaakin tällaista paskasysteemiä.
T: Entinen pitkäaikaistyötön, nykyinen opiskelija
Etätyön haasteena on ohjauksen varmistaminen. Lisäksi pitää muistaa, että työkokeilija ei koskaan saa korvata työntekijää eli jos hän kykenee tekemään etänä annettuja tehtäviä ilman ohjausta niin voi olla vaikea näyttää, miksi työtä ei teetetä palkkaa vastaan. Etätyökielto ei ole ehdoton, mutta en tiedä yhtään tapausta jossa sitä olisi sovellettu siten, että työkokeilija tekee töitä kotonaan. Toisessa työpisteessä tehtävään etätyöhön törmää joskus ja silloin siinä työpisteessä on mahdollisuus saada myös ohjausta.