Yrittäjä: Tekisitkö tällaisen palveluksen työttömälle?
Mulla on muutaman ihmisen firma, ja hyvä kaverini on ollut pitkään työtön. Hän nyt pyysi päästä työkokeiluun meille. Hänellä ei ole työkokemusta alalta, enkä voisikaan työkokeilussa teettää hänellä ns. tuottavaa työtä. Niitä "epätuottavia", siis lähinnä juoksevien asioiden hoitoa, siivoilua ja kahvinkeittoa taas on vaikea tai mahdotonkin keksiä työkokeilun edellyttämäksi neljäksi tunniksi päivässä. Kaverinikin tietää tämän, ja suoraan silti kysyi josko voisin kirjoittaa hänelle te-keskusta varten sopimuksen jossa tänä 4h/pvä täyttyy, jolloin hän saisi vähän enemmän rahaa /kk. Itseltänihän tämä ei ole pois, enkä usko että järjestelystä voisi jäädä kiinni ja toki kaverini tekisi firmassani mitä pystyisi, mutta onko tämä av-raadin mukaan täysin moraalitonta?
Kommentit (23)
En ottaisi, jos ei olisi aidosti tekemistä vaadituiksi tunneiksi. Ei ole kaverinkaan etu.
On selvää, että töitä ei ole 4h/pvä. Enkä ahtaisiin toimitiloihini haluaisikaan häntä turhaan norkoilemaan. Jotain voisi tehdä kotoaankin käsin (päivittää somea, tehdä pienimuotoista kilpailija-analyysia tms), mutta alle 4h/pvä ei työkokeilua voi teettää. Mielelläni auttaisin kaveria, joka ei siis ahkerasta työnhausta huolimatta ole saanut töitä. Tiedän, että hänellä on pulaa sekä rahasta että mielekkäästä tekemisestä. Ap
No jos on hyvä ja muuten ahkera sekä luotettava kaveri ja ongelma ainoastaan se, ettei muualta sopivaa työkokeilupaikkaa löydä, niin ota ihmeessä. Kai säkin jotain etua kaverin paikallaolosta sit saisit, vaikkei hommia neljää tuntia päivässä löytyiskään. Ja vaikket sanottavaa hyötyä saisikaan, niin tuskin kaverista nyt HAITTAAKAAN olisi.
Työkokeilun minimikesto on 2x4 h/ vko, ei 5x4 h.
Eihän tuo ole mitenkään kannattavaa.Ellei sitten yhteiskunta maksa tukea yrittäjälle työllistämisestä ja näin selviää palkanmaksusta ja sotumaksuista ja palkattu veroista. Nämä yhteiskunnalle kuuluvat erät pitää joka tapauksessa tilittää.
Vierailija kirjoitti:
On selvää, että töitä ei ole 4h/pvä. Enkä ahtaisiin toimitiloihini haluaisikaan häntä turhaan norkoilemaan. Jotain voisi tehdä kotoaankin käsin (päivittää somea, tehdä pienimuotoista kilpailija-analyysia tms), mutta alle 4h/pvä ei työkokeilua voi teettää. Mielelläni auttaisin kaveria, joka ei siis ahkerasta työnhausta huolimatta ole saanut töitä. Tiedän, että hänellä on pulaa sekä rahasta että mielekkäästä tekemisestä. Ap
Etätyö ei ole työkokeilussa sallittua, koska työkokeilu suoritetaan vain niissä fyysisissä tiloissa, jotka on sopimukseen kirjattu ja siellä pitää olla koko ajan ohjaus. Eli jos kirjaatte työkokeilun toteutuspaikaksi kodin niin sitten yhden työntekijän pitää olla siellä häntä ohjaamassa.
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuo ole mitenkään kannattavaa.Ellei sitten yhteiskunta maksa tukea yrittäjälle työllistämisestä ja näin selviää palkanmaksusta ja sotumaksuista ja palkattu veroista. Nämä yhteiskunnalle kuuluvat erät pitää joka tapauksessa tilittää.
Työkokeilija ei ole työsuhteessa eli työnantaja ei maksa hänelle mitään.
Minusta on vähän epäilyttävää/moraalitonta tuo mainitsemasi, sillä työkokeilun tehtävä on nimenomaan auttaa työnhakijaa hahmottamaan se mitä töissä olo on (eli, että tehdään töitä ja ollaan työpaikalla työaikana).
Mutta tekisit kaverille tosi ison palveluksen, jos miettisit mitä firmassasi tehtävää työtä voisit neuvoa/opettaa kaverillesi, niin että hän oppisi työkokeilun aikana uuden taidon ja toisaalta tekemistä riittäisi koko päiväksi. Sehän ei haittaa, vaikka hommaan edistyisi kuinka hitaasti (tyyliin tekee 4h sen minkä sinä vartissa, kun palkkaa ei tarvitse maksaa) Useimmissa työpaikoissa on tälläisiä yksittäisiä hommia, kun vähän miettii.
Tuleeko tuosta työkokeilusta kustannuksia työnantajalle?
Siis kaverisi ei tulisi tekemään mitään, haluaisi vain sopimuksen? Miksi sun pitäisi tehdä petos ja vielä ilmeisesti vastailla johonkin seurantakyselyyn tms?
Olen ollut työkokeilussa (museossa) ja siellä ei ollut välillä mitään tekemistä, esim. jos ohjaajani oli poissa enkä voinut jatkaa työtä kysymättä ensin häneltä. Sain ihan vapaasti tutustua näyttelyihin, jutella ihmisten kanssa, surffailla netissä, istua ylipitkillä kahvitauoilla... Yksi ihminen sanoikin minulle, että saan sen 9 euroa päivässä siitä että tulen aamulla paikalle. Työkokeiluhan on vain kokeilu, sen tuloksena voi olla myös esim. että kokeilija ei jaksa/osaa tehdä kyseistä työtä tai tarvitsee siihen lisäkoulutusta.
Työkokeilussa maksetaan työkokeilijalle ymmärtääkseni 9€/pvä verotonta kulukorvausta plus jokunen kolikko työttömyyskorvauksen päälle niiltä päiviltä, jotka hän viettää siellä työkokeilussa. Nämä tulevat siis Kelasta tms, työkokeilun järjestäjälle (minä) ei tule mitään kuluja. Ja kaverini pyysi minua kirjoittamaan 4h/pvä, 5pvä/vko. Eikä työkokeilijasta minulle mitään haittaa olisi, tietenkään, vaan hyötyä, mutta ei kovinkaan kummoista. Ongelmani on moraalinen; onko tämä petos?
Mä olen tehnyt niin, että olen ottanut kaverin, ja sitten olen opettanut sille niin paljon hommia, että niitä on voinut teettää sillä. Toki tämä vaatii vähän kärsivällisyyttä ja vähän pelisilmää ja ennen kaikkea sen, että henkilö haluaa oppia. Ja tämä ei tietenkään käy missään etänä, vaan pitää kulkea meidän mukana. Meneehän siihen vähän aikaa, ja tarkkaaan laskettuna ei ehkä ole tuottavaa, mutta oon ajatellut, että se on meidän yhteiskunnallinen panos ja kaikille tulee siitä parempi mieli ja se taas VOI lisätä tuottavuuttakin.
Vierailija kirjoitti:
Tuleeko tuosta työkokeilusta kustannuksia työnantajalle?
Siis kaverisi ei tulisi tekemään mitään, haluaisi vain sopimuksen? Miksi sun pitäisi tehdä petos ja vielä ilmeisesti vastailla johonkin seurantakyselyyn tms?
Työkokeilusta ei tule taloudellisia kustannuksia työnantajalle, mutta työkokeilijan tulee saada ihan normaali perehdytys sekä ohjaus niihin tehtäviin, joita hän tulee tekemään. Tehtävät ja työkokeilun tavoite kirjataan työkokeilusopimukseen. Työnantaja on velvollinen ilmoittamaan mahdolliset poissaolot Kelaan sekä kirjoittamaan työkokeilun päätteeksi palautteen, jossa hän arvioi työkokeilijan soveltuvuutta alalle ja siihen ammattiin, jota hän oli kokeilemassa. Lisäksi hän ilmoittaa onko hänellä mahdollisuus palkata työkokeilija palkkatuella.
Vierailija kirjoitti:
Työkokeilussa maksetaan työkokeilijalle ymmärtääkseni 9€/pvä verotonta kulukorvausta plus jokunen kolikko työttömyyskorvauksen päälle niiltä päiviltä, jotka hän viettää siellä työkokeilussa. Nämä tulevat siis Kelasta tms, työkokeilun järjestäjälle (minä) ei tule mitään kuluja. Ja kaverini pyysi minua kirjoittamaan 4h/pvä, 5pvä/vko. Eikä työkokeilijasta minulle mitään haittaa olisi, tietenkään, vaan hyötyä, mutta ei kovinkaan kummoista. Ongelmani on moraalinen; onko tämä petos?
Moraalisesti ja juridisesti se on petos.
Millaisella moraalisäännöllä tämä ei olisi petos?
Ja tämä kaveri on siis tosi fiksu ihminen, omalle alalleen kouluttautunut ja pitkään töitä tehnyt. Töitä ei vaan nyt ole! Hän ei ole mitenkään alentuneesti työkykyinen tms, alkaakaapahan pääkoppa leviämään mitääntekemättömyydestä. Olemme molemmat sitä mieltä, että työkokeilun viralliset perusteet eivät hänen kohdallaan täyty, mutta saisimme varmasti perusteltua te-keskukselle miksi hänen täytyisi päästä työkokeiluun juuri meille. Ja alani on sellainen, etten voi häntä alkaa oppisopimustyyppisesti kouluttamaan tai teettää mitään asiakastöitä. Pelkkiä toimisto- ja "hanttihommia". Ap
Kai sille pitää silti opettaa niitä työtehtäviä joita teette? Eikö sitä työkokeilu ole, että tutustutaan alaan? En ole useampaan vuoteen ollut työttömänä, joten en tarkalleen tiedä mikä käytäntö nykyään. Itse ottaisin kaverini sinne, opettaisin sille uusia taitoja ja asioita, joita saa rauhassa opetella omaan tahtiin ja näkisi mitä ala on. Tällöinhän ei voida kai puhua tuottavuudesta, koska töitä ei paineta hiki päässä kuten palkkasuhteessa.
Vierailija kirjoitti:
Ja tämä kaveri on siis tosi fiksu ihminen, omalle alalleen kouluttautunut ja pitkään töitä tehnyt. Töitä ei vaan nyt ole! Hän ei ole mitenkään alentuneesti työkykyinen tms, alkaakaapahan pääkoppa leviämään mitääntekemättömyydestä. Olemme molemmat sitä mieltä, että työkokeilun viralliset perusteet eivät hänen kohdallaan täyty, mutta saisimme varmasti perusteltua te-keskukselle miksi hänen täytyisi päästä työkokeiluun juuri meille. Ja alani on sellainen, etten voi häntä alkaa oppisopimustyyppisesti kouluttamaan tai teettää mitään asiakastöitä. Pelkkiä toimisto- ja "hanttihommia". Ap
Sulla on vähän vääristynyt kuva työkokeilusta. Kyllä se on ihan kaikkia ihmisiä varten, ei vain epäfiksuja varten. Työkokeilussa käy ihan maistereitakin, ei se ole mikään kouluttamattomien oma juttu.
En tiennytkään, että työkokeilua ei voi tehdä etänä. Meillä on oikeasti ahtaat toimitilat, joten siksi ajattelin että kotoa käsin työskentely olisi yksi mahdollisuus. Ja missään nimessä en tarkoittanut, että työkokeilijat olisivat jotenkin muita tyhmempiä tai huonommin koulutettuja, ei! Tässä työllisyystilanteessa varsinkaan... Ap
Vierailija kirjoitti:
Miten olisi ihan vaan alaan tutustuminen. Koko työkokeilussa ei mielestäni ole mitään järkeä, jos siinä teetetään vain hanttihommia. Kaverisi voisi siis ihan vain tulla tutustumaan alaan ja työskentelytapoihin.
Ottaisin työkokeiluun mutta en osallistuisi petokseen. Ota sinne vaikka kahvia keittämään ja tsuppariksi ja jos aidosti on vähemmän työtä niin sano että lähtee aikaisemmin. Sieltä käsin varmaan helpompi hakea paikkoja.