Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Munasarjakystat, diagnoosi, hoito, lähete jne jne jne... Apua.

Vierailija
19.10.2016 |

No nytpä tuli napakka otsikko. Mutta siis.

Minulla on diagnosoitu aikoinaan munasarjakysta pelkän vatsaontelossa olevan nesteen ja kertomani perusteella. Eli kivut täsmäsivät kyseiseen vaivaan. Kärsin niistä puoli vuotta ennen kuin sain itseni lekuriin asti, mutta menin suoraan yksityiselle. Sain e-pillerireseptin, luulin ongelman olevan ohi. Nyt vuosi myöhemmin taas kivut suoraan helvetistä ja tarkemmin ajateltuna olen oireillut jo pidempäänkin. Muutama viikko sitten oletan taas yhden kystan puhjenneen. Kipukohtauksen aikana olen mm. menettänyt tajuni, sen verran vahvasti vihloo.

Tänään terveyskeskuslääkäri kirjoitti lähetteen eteenpäin ja siihen suoraan diagnoosina "hyvälaatuinen kasvain." Ei tutkimuksia tai mitään. Järkihän sanoo, että tässä kestää piiiiitkääään.

Olen kuitenkin vasta 25-vuotias, vatsa on suurimman osan pinkeä ja pyöreä kuin vappupallo ja alavatsa, sekä -selkä ovat ihan muussina. Onkohan kenties mahdollista, että tässä olisi kyse jostain muusta...? Ja menisittekö suosiolla yksityiselle vai venaisitteko lähetettä. Alkaa olla vitsit vähissä.

Kommentit (24)

Vierailija
21/24 |
19.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille kokemuksista ja avusta! Toivottavasti minä ja munasarjani voidaan pian paremmin. Eikä tarvinnut hysteeristä äitiänikään vielä huolestuttaa. :)

- Aloittaja

Vierailija
22/24 |
19.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se siitä! Ja endokin voi jo itsessään aiheuttaa kovaa kipua ja turvotusta vatsalla. Se ei välttämättä näy ultrassa.

Eräs aihempi kommentoija, noin 8cm leikattu (endo)kysta, sittemmin 3 lasta yhdellä munasarjalla :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/24 |
19.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja itseasiassa luin vielä kerran aloituksesi. Neste vatsaontelossa voi johtua myös endometrioosista. Ja aiheuttaa kovaa kipua. Mietin, että jos sinulla ei ole kystia vaan ihan 'pelkkä' endometrioosi. Se voi turvottaa mahan ihan palloksi. Kipu voi viedä tajun. Pahimmat piikit kai yleensä kuukautisten aikaa.

Onko ulostuskipua? Tai sattuu kun istut bussin tärinässä? Pyörän päällä?

Vierailija
24/24 |
19.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kivut ovat ilmaantuneet aina päivän tai kaksi kuukautisten jälkeen, nyt viimeisellä kerralla oli vajaa viikko niiden loppumisesta. Ja kipu on tullut kuin tyhjäältä taivaalta, valtavan voimakkaana ja lopussa loppunut kuin seinään, suunnattomaan helpotukseen.

UIostaessa on ollut kipua juurikin menkkojen aikaan, ei muuten. Viimeeksi tamponin laitto ja poisotto olivat 2 päivää täyttä tuskaa. Mutta mitään bussi-, tai pyöräilyongelmia tms. ei ole ilmennyt.

Lääkäri sanoi tänään, että tälläinen johtuu selästä ja selkäkipu on ihan oma oireensa ja johtuu jumissa olevista lihaksista. Jotenkin sanoi niin tiukasti, ettei ole endoa, kun kysyin. En kehdannut enää kysyä uudestaan. Sanoin vaan, että mietin näitä oireita, mutta ei kai sitten...

Onko se endometrioositapauksessa sitten tähystys vai..? En tosiaan pelkää kipua, mutta myönnän, että toi tähystys pelottaa niin perkuleesti...

- Aloittaja

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kuusi