Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Munasarjakystat, diagnoosi, hoito, lähete jne jne jne... Apua.

Vierailija
19.10.2016 |

No nytpä tuli napakka otsikko. Mutta siis.

Minulla on diagnosoitu aikoinaan munasarjakysta pelkän vatsaontelossa olevan nesteen ja kertomani perusteella. Eli kivut täsmäsivät kyseiseen vaivaan. Kärsin niistä puoli vuotta ennen kuin sain itseni lekuriin asti, mutta menin suoraan yksityiselle. Sain e-pillerireseptin, luulin ongelman olevan ohi. Nyt vuosi myöhemmin taas kivut suoraan helvetistä ja tarkemmin ajateltuna olen oireillut jo pidempäänkin. Muutama viikko sitten oletan taas yhden kystan puhjenneen. Kipukohtauksen aikana olen mm. menettänyt tajuni, sen verran vahvasti vihloo.

Tänään terveyskeskuslääkäri kirjoitti lähetteen eteenpäin ja siihen suoraan diagnoosina "hyvälaatuinen kasvain." Ei tutkimuksia tai mitään. Järkihän sanoo, että tässä kestää piiiiitkääään.

Olen kuitenkin vasta 25-vuotias, vatsa on suurimman osan pinkeä ja pyöreä kuin vappupallo ja alavatsa, sekä -selkä ovat ihan muussina. Onkohan kenties mahdollista, että tässä olisi kyse jostain muusta...? Ja menisittekö suosiolla yksityiselle vai venaisitteko lähetettä. Alkaa olla vitsit vähissä.

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
19.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kellään ole mitään vastaavia kokemuksia? Minulle on vain hoettu, että on niiiiin yleistä ja oikeastaan aika harmitonta.

Vierailija
2/24 |
19.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten voidaan tehdä diagnoosi "hyvälaatuinen kasvain" ilman tutkimuksia? Siis tekikö sisätutkimusta,ultraa, katsoi vanhoja ultria? Vai kirjoittiko noin vain kuvailun perusteella?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
19.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla kysta vasemmassa munasarjassa. Seurattiin raskausaika ja sen jälkeen vielä reilu vuosi. Yksi gyne laittoi lähetteen leikkaukseen, mutta leikkaava lääkäri perui operaation kun olin jo leikkaussalivaatteissa. Totesi että ei seurantaa, häviää itsestään.

Minulla on myös turvonnut alaselkä ja jatkuvasti turvoksissa oleva vatsa. Kysyin kerran gyneltä voiko liittyä kystaan. Nauroi että ei.

Kysta on siis vieläkin ja mitään seurantaa ei sille ole. Toinen lapsi on haaveissa ja ajattelin käydä yksityisellä tarkistamassa tilanteen ennen uutta raskautta. En toki haluaisi että munasarja menee kuolioon raskausaikana. Tosin munasarja ei kuulema edes toimi...

Vierailija
4/24 |
19.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kyllä, usein ne hyvälaatuiset ovat harmittomia, kasvaessaan aiheuttavat ongelmia tai sitten niiden huono sijainti. Mutta oireettomina saavat siellä olla, jos eivät kasva mahdottomasti.  Ja ovat yleisiä.

Vierailija
5/24 |
19.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli kysta munasarjassa. En tiennyt siitä mitään ennen kuin se puhkes. Munasarja repes ja tuli sisäinen verenvuoto. Meinas henki mennä. Jos on kovia kipuja ollu, niin kannattaa varmuuden vuoksi lääkäriin mennä, vaikka sitten yksityiselle.

Vierailija
6/24 |
19.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja edellinen jatkaa... mene gynelle jos sitä ei ole ultrattu. Ei kuullosta oikealta!

Vierailija
7/24 |
19.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menisin heti yksityiselle ultraan. Minulla oli kilon kokoinen munasarjakysta ratkeamispisteessä täynnä nestettä. No en ehtinyt sitten leikkaukseen, kun olin pitkittänyt lääkäriin menoa. Lääkäriajan ja leikkauspäivän välissä oli vain muutama päivä, mutta kysta ehti jo revetä itsekseen vatsaan ja kipu oli todella ankara. Jouduin samantien päivystysleikkaukseen. Minulla oli juuri tuollaisia oireita. Vatsa oli kireä ja pullistunut aivan kuin olisin ollut raskaana. Alaselkä oli myös todella kipeä ja kumartuminen, esim. tavaran nostaminen lattialta sattui paljon.

Vierailija
8/24 |
19.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ellei ole ultrattu, niin kannattaa mennä yksityiselle ultraan ja pian.

Itselläni ollut kystia jo alle parikymppisenä, nyt ikää 47v ja edelleen niitä ilmaantuu ajoittain ja oireilevat välillä enemmän ja välillä vähemmän.

Silloin parikymppisenä kuitenkin kivut ja vuodot olivat niin kovia, että hb laski alle 90 ja kun viimein pääsin tutkimuksiin, löytyi 15x15cm kysta ja endoa. Leikkaukseen pääsin parissa viikossa silloin.

Miehen tädillä oli vastaavia oireita kuin sinulla mm vatsan turpoamista. Häneltä olikin sitten munasarjasyöpä ja kuoli siihen viidessä vuodessa.

Yksityiselle tosiaan menisin sinuna, en muista että oma vatsani olisi ikinä turvonnut kystien takia, vaikka ne isoja ovat olleetkin.

Vierailija
9/24 |
19.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran ultrattu yksityisellä, silloin näkyi vain neste. Sen perusteella diagnosoitu kystat ja kirjoitettu e-pilleriresepti.

Tänään julkisella puolella kerroin, mitä yksityinen tuumasi vuosi sitten. Lääkäri teki nopean sisätutkimuksen ja sanoi vain, että täällä on kaikki siistiä ja kunnossa, ulkosynnyttimet ja no.. Mitä siitä nyt sitten näkee, en tiedä? Valitin, että painelu tuotti kipua, mutta ei kommentoinut siihen mitään. Sanoi, ettei voi tehdä muuta. Että tällä lähetteellä sitten tarvitessa ultrataan.

Menin katsomaan töihin tultua kanta.fi tiedot ja siellä tosiaan lukee diagnoosina hyvälaatuinen kasvain ja lähete laitettu "ei kiireellisenä" eteenpäin...

Ja mulla on tosiaan selkä aivan sökönä ja alavatsa jatkuvasti arka ja turvonnut. Ei sanonut näihinkään mitään...

- Aloittaja

Vierailija
10/24 |
19.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etsi hyvä ja asiantunteva yksityinen gyne ja mene ultraan äläkä jää enää odottelemaan.

Hyvä ultraaja + hyvä ultralaite kertoo todella paljon. Jos asut jossain pikkukaupungissa niin ehkä sieltä ei edes löydy kunnollista ultraa. 

Itse asun Vaasassa ja olen käynyt Mehiläisessä ja hyvin näkyi ultrassa kystat ja myoomat.

Vierailija
11/24 |
19.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja joo, todellakin tässä käy mielessä, että aiheutuuko tästä mahdollisesti esimerkiksi lapsettomuutta.

Kysyin myös endometrioosin mahdollisuudesta, sillä minulla on ollut kuukautisten aikana siihen viittaavia kipuja.

"Kyllä sinä sen tietäisit, jos se sitä olisi!"

No en tosiaan tiedä, enkä voi tietää. En ole lääkäri. Olen vältellyt nettidiagnooseja viimeiseen asti, mutta tänään tuntui kyllä kieltämättä kohtelu niin paskalta...

- Aloittaja

Vierailija
12/24 |
19.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hah - et aina tietäisi. Lääkärisi on väärässä. On joskus, kuten minulla, myös kivuton, vaikka olisi isojakin esiintymiä.

Vierailija
13/24 |
19.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiaan panosta yksityiseen, koita löytää endoon erikoistunut. Mahdollisesti lapsettomuusklinikalta valmiiksi niin sulla on kaikki yhden oven takana (endo, gyne, lapsettomuus mahdollisesti). He ultraavat, näet kystan koon ja saat lähetteen leikkaukseen jos iso. Endolle ei ensisijaisesti kai muuta suositella aluksi kun ne pillerit ilman taukoa. Mahdollisessa kystaleikkauksessa se voidaan diagnosoida ja siivota mitä pystyy varsinkin jos raskautta yritetään.

Vierailija
14/24 |
19.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen muuten Helsingistä, jos kenellekään tulee vinkkejä mieleen hyvistä gyneistä! Kampin Terveystalolla vuosi sitten saamani kohtelu oli hyvää, mutta jos joku tietää jonkun ihan superin, niin mielelläni kuulen lisää.

Ja tätä tämänpäiväistä aikaa sain odotella yli viikon... Että edelleen se lähete tässä mielessä...

- Aloittaja

Vierailija
15/24 |
19.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko ottanut särkylääkettä ja minkä verran? kyllä yleensä munasarja kystille tulee aika melko nopeasti. 3 vielä että jos raskaus toive, vielä huonompi munasarjalle että puukolla mennään sorkkimaan kuin jos siinä on kysta. Jos kysta ei mikään valtava (=7 cm tms) ja eikä vaivaa mitenkään (painon tunne, kivut) on leikkaaminen vaan hallaa munasarjalle.

Vierailija
16/24 |
19.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen muuten Helsingistä, jos kenellekään tulee vinkkejä mieleen hyvistä gyneistä! Kampin Terveystalolla vuosi sitten saamani kohtelu oli hyvää, mutta jos joku tietää jonkun ihan superin, niin mielelläni kuulen lisää.

Ja tätä tämänpäiväistä aikaa sain odotella yli viikon... Että edelleen se lähete tässä mielessä...

- Aloittaja

Helsingissä suosittelen Olavi Ylikorkalaa. Kävin hänellä raskasuaikana Femedassa ja nyt työterveydessä Vitassa. Hän on todellinen asiantuntija, professori, naistentautien ja synnytyksen erikoislääkäri.

Vierailija
17/24 |
19.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on todella korkea kipukynnys ja olen oikeastaan vältellyt särkylääkkeiden turhaa napsimista. Pahimman kivun aikaan ainoa lievitys on ollut 400g (vai mikä se on se perus..?) ibumax, kun ei ole tietenkään muuta ollut tarjolla. Yksityisellä gyne tosiaan totesi, että moni tulee näiden kystien revetessä päivystykseen, mutta minä olen kiemurrellut kotona vessan lattialla.

Kipu on tosiaan näiden oletettavien kystien repeytyessä ollut niin kovaa, että olen muutaman kerran pyörtynyt. Tällä kertaa kipukohtaus kesti 2 tuntia ja oli kyllä täyttää tuskaa alusta loppuun. Ensimmäistä kertaa olisin ollut valmis tilaamaan itselleni ambulanssin tai taksin, mutta satuin olemaan keskellä metsää. Niinpä kärsin tietäen, että kyllä tämä tästä vielä helpottaa... Kumpikaan näistä lääkäreistä ei ole muuten edes tarjoutunut kirjoittamaan vahvempia särkylääkkeitä. Mutta nyt kaksi viikkoa sitten tajusin, että seuraa keissiä en enää kestä. Oli järjenlähtö lähellä.

- Aloittaja

Vierailija
18/24 |
19.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

en halua pelotella mutta mun äitini munasarjasyöpä oirehti noin

Vierailija
19/24 |
19.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsittääkseni munasarjasyöpä on todella harvinainen näin nuorella..? Toivottavasti.

Mutta kai nyt sitten varaan ajan yksityiselle. Vai kuinka nopeasti noissa lähetteissä tulee se ilmoitus postin kautta? Voiko se siis tosiaan tulla vasta kuukauden (tai pidemmän ajan päästä.) Oikeastaan en ole koskaan mennyt lähetteen kautta mihinkään, niin en osaa yhtään arvioida aikaa, enkä oikeastaan tiedä miten juttu toimii.

Rahaa ei ole penniäkään ylimääräiseen, mutta terveydestä olen kyllä tarvittaessa valmis maksamaan.

- Aloittaja

Vierailija
20/24 |
19.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi, minulla oli munasarjakysta n 10v takaperin ja vatsa oli kipeä toispuoleisesti ja turvonnut ja toispuoleisesti tuntui omituista painetta. Menin ensin arvauskeskukseen ja siellä tapasin ensin terveydenhoitajan. Hän vei minut lääkärille, mutta lääkäri ei suostunut ottamaan minua vastaan, vaan sanoi laittavansa lähetteen ultraan, aika-arvio olisi ollut 3-4vkoa.

En todellakaan jäänyt tuota aikaa odottamaan, vaan menin samointein yksityiselle gynelle, joka ultrasi ja tutki minut. Toisessa munasarjassa oli isohko kysta, hän vielä otatti verikokeen CA-125 eli munasarjasyövän merkkiaineverikokeen ja laittoi kiirelähetteen gynen pkl. Syöpää ei onneksi ollut, vaan suurikokoinen keltarauhaskysta, jossa oli verta. Asiaa seurattiin parilla käynnillä, sillä jos kysta ei olisi hävinnyt, se olisi leikattu. Onnekseni kysta hävisi itsestään.

Kyselit täällä jnk huippueksperin perään, mielestäni voit ihan hyvin mennä tavallaan kenelle tahansa gynekologille, nämä kystat ovat kuitenkin näille gynekologeille ihan "peruskauraa". Meinaan vaan, että jos ei ole ihan kauheasti ylimääräistä rahaa, niin nuo "huippueksperttien" hinnat ovat hieman "normigyneä" kalliimpia. Onnea matkaan!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kuusi