Kysymyksiä kuntouttavasta työtoiminnasta. Osaisiko joku ihana auttaa?
Olen vähän pihalla enkä tiedä mistä pitäisi lähteä kyselemään.
Tietääkö joku saako kuntouttavan työtoiminnan paikan valita itse? Tai minkä verran tuohon paikkaan voi itse vaikuttaa? (vai laittaako ne vain johonkin vaikka kys. työ ei kiinnostaisi ollenkaan?)
Sen tiedän, että yritykset eivät voi järjestää kuntouttavaa työtoimintaa vaan kunta ja erilaiset yhdistykset. Tietääkö kukaan mitä noilla yhdistyksillä tarkoitetaan?
Ja sitten: maksetaanko kuntouttavan työtoiminnan ajalta (ekat 200 päivää) työmarkkinatukeen korotusosaa kaikille vai onko siinä jotkut tietyt kriteerit mitä pitää täyttää? Vissiin tuo 9e/pvä "kulukorvaus" maksetaan kaikille työtoimintaan osallistuville mutta miten on tuon korotusosan laita?
Ja muuten: voiko te-toimisto päättää kuinka monena päivänä osallistun työtoimintaan ja monenako tuntina vai saanko itse päättää sen oman kuntoni ja jaksamisen mukaan. 4h päivä on minimi, mutta miten paljon työmäärään voi itse vaikuttaa?
Kiitos ihanat mammat jos osaatte auttaa tietämätöntä!
Kommentit (8)
Kunta järjestää kuntouttavan työtoiminnan, ei TE-toimisto. Kunta myös päättää, mihin menet ja montako tuntia olet. TE-toimisto on mukana vain siksi, että olet työtön, palvelu on muuten kunnan kontolla.
Vierailija kirjoitti:
Kunta järjestää kuntouttavan työtoiminnan, ei TE-toimisto. Kunta myös päättää, mihin menet ja montako tuntia olet. TE-toimisto on mukana vain siksi, että olet työtön, palvelu on muuten kunnan kontolla.
Onko oikeesti näin? Olen siis vielä sairaslomalla ja tarkoitus olisi yrittää paluuta työelämään. En kuitenkaan kykene täyspäiväiseen työhön vielä ja siksi ehdotettiin työkkäristä tätä kuntouttavaa työtoimintaa. Tosi huonosti löytyy netistä tietoa! Enkä tiedä mihin soittaakaan. Kauhea ajatus että nyt vaan määrättäisiin jonnekin puskaan haravoimaan eikä otettaisi ollenkaan huomioon henkilön omia mieltymyksiä jne.
Tuosta korotetusta työttömyyskorvauksesta löysin sen verran tietoa että sen suuruus on noin 100 e kuukaudessa, mutta en edelleenkään tiedä kenelle sitä maksetaan. Jossain toisella palstalla oli että vain niille jotka ovat kuntouttavassa työtoiminnassa maksimimäärän eli 4 päivää viikossa ja 8 tuntia päivässä. Kertokaa joku ihmeessä jos tiedätte onko näin.
Vaikuttaakohan tuo "aktivointiraha" toimeentulotukeen tai asumistukeen. Kulukorvaus 9e/"työpäivä" on verovapaata mutta mitenköhän tuon aktivointirahan laita on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko oikeesti näin? Olen siis vielä sairaslomalla ja tarkoitus olisi yrittää paluuta työelämään. En kuitenkaan kykene täyspäiväiseen työhön vielä ja siksi ehdotettiin työkkäristä tätä kuntouttavaa työtoimintaa. Tosi huonosti löytyy netistä tietoa! Enkä tiedä mihin soittaakaan. Kauhea ajatus että nyt vaan määrättäisiin jonnekin puskaan haravoimaan eikä otettaisi ollenkaan huomioon henkilön omia mieltymyksiä jne.
Tuosta korotetusta työttömyyskorvauksesta löysin sen verran tietoa että sen suuruus on noin 100 e kuukaudessa, mutta en edelleenkään tiedä kenelle sitä maksetaan. Jossain toisella palstalla oli että vain niille jotka ovat kuntouttavassa työtoiminnassa maksimimäärän eli 4 päivää viikossa ja 8 tuntia päivässä. Kertokaa joku ihmeessä jos tiedätte onko näin.
Vaikuttaakohan tuo "aktivointiraha" toimeentulotukeen tai asumistukeen. Kulukorvaus 9e/"työpäivä" on verovapaata mutta mitenköhän tuon aktivointirahan laita on?
Hae Kelasta ammatilliseen kuntoutusselvitykseen. Saat tukea ja neuvoja siihen, mihin sinun historiallasi ja terveydentilallasi kannattaisi edetä. Sieltä ohjataan sitten kuntouttavaan työtoimintaan tms.
Mä ainaki sain ite päättää mihin meen ja kuinka paljon oon töissä. Soittelin vaan yhteen kunnalliseen päiväkotiin et ottaisko ne mut ja sit sosiaalityöntekijälle sanoin et ois jo paikka. Ehotteli kyllä muitaki paikkoja missä monet ollu. Mut tää tosiaan tämmönen pikku tuppukylä et en tiiä vaikuttaako..
Itse aloitin tänään kuntouttavassa työtoiminnassa (henkisesti vakavasti sairas, yritän saada sisältöä elämääni ja kuntoutua), teen kylläkin vain kahta päivää/vko ja 4h/pvä (sain valita 4-6h väliltä).
Noilta kahdelta päivältä saan sen ylläpitokorvauksen 9eur/pvä, kulukorvausta en saa, koska asun 10min kävelymatkan päässä työpaikasta.
Paikan sain melko pitkälti itse valita, kun se sopi minun harrastuksiin (käsitöitä teen, virkkaukset/pienet askartelut) ja olin onnellinen kun heille sopi nuo päivät ja tunnit.. ja etenkin siitä, että minun toiveita kuunneltiin, eikä pakotettu sellaiseen työhön, josta en pitäisi.
Eihän se suurta ole, mutta kun tervehtyy ja kuntoutuu, niin päiviä/tunteja voi lisätä. :)
Vierailija kirjoitti:
Itse aloitin tänään kuntouttavassa työtoiminnassa (henkisesti vakavasti sairas, yritän saada sisältöä elämääni ja kuntoutua), teen kylläkin vain kahta päivää/vko ja 4h/pvä (sain valita 4-6h väliltä).
Noilta kahdelta päivältä saan sen ylläpitokorvauksen 9eur/pvä, kulukorvausta en saa, koska asun 10min kävelymatkan päässä työpaikasta.
Paikan sain melko pitkälti itse valita, kun se sopi minun harrastuksiin (käsitöitä teen, virkkaukset/pienet askartelut) ja olin onnellinen kun heille sopi nuo päivät ja tunnit.. ja etenkin siitä, että minun toiveita kuunneltiin, eikä pakotettu sellaiseen työhön, josta en pitäisi.
Eihän se suurta ole, mutta kun tervehtyy ja kuntoutuu, niin päiviä/tunteja voi lisätä. :)
Mukava kuulla! Kiitos vastauksestasi!
Sellaista vielä kysyisin, että saatko korotettua työttömyyspäivärahaa? Jostain luin, että sen määrä on hieman alle vitosen päivässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mukava kuulla! Kiitos vastauksestasi!
Sellaista vielä kysyisin, että saatko korotettua työttömyyspäivärahaa? Jostain luin, että sen määrä on hieman alle vitosen päivässä.
Minäkin sain itse päättää paikan ja tuntimäärän ja myös sen monenako päivänä viikossa menen. Työttömyyspäivärahaan tuli muistaakseni 4 € lisää + kulukorvaus.
Odota kun pääsen kotiin, saat vastauksia 40 min sisällä :)