Haloo prätkätyypit!
Onko täällä kellään kokemusta ison moottoripyörän ajosta ja poisotosta ajoramppia pitkin pakettiautoon? Onnistuuko helposti yksin, vai tarvitseeko sisälle ajossa ja autosta poisotossa olla aina joku auttamassa?
Kommentit (11)
Kun ostin pyöräni niin liikkeen huoltomies seisoi pyörän vieressä ja kaasutti sen peräkärryn päälle, rispect. Kun ostettiin pojan kevari, niin molemmat, mies ja poika, olivat laittamassa/ottamassa sitä pakusta. Kyllähän ison pyörän paluun ajaakin ramppia pitkin jos se ramppi kestää sen kilomäärän, meillä ei sellaista ollut.
All right. Olen ollut apuna pyörän poisotossa pakusta ajoramppia pitkin, mutta silloin ei ollut käytössä kuin yksi ramppi. Ajattelin että jos ostaisi kaksi ajoramppia, niin voisi itse kävellä toista ramppia alas, samalla kun pidättää jarrulla pyörää ja peruuttaa sen toista ramppia pitkin alas.
Miehellä on aina ollut kaveri vähintään varmistamassa, ettei vahinkoja satu. Olen itse muutaman kerran auttanut miestä nostamaan moottoripyörää kynnykselliseen varastoon (rampilta siirto) ja ollut sen jälkeen vähintään viikon kuin jyrän alle jäänyt, vaikka olen aina ollut naiseksi voimakas ja nostotekniikka on kunnossa. Pienempikin moottoripyörä painaa yllättävän paljon.
Voin vain kuvitella, kuinka käy, jos pyörä lähtee kaatumaan tai lipsahtaa edes osin pois ajorampilta ja ei ole ketään auttamassa. Yksin et pysty tekemään mitään muuta kuin heittäytymään pois alta, jos ehdit. AINA vähintään kaksi ihmistä siirtoon ja homma kannattaa suunnitella kunnolla ja sopia yhdessä, mitä teette.
Kyllä siinä on hyvä kaveri olla, varsinkin ekalla kerralla.
Vierailija kirjoitti:
All right. Olen ollut apuna pyörän poisotossa pakusta ajoramppia pitkin, mutta silloin ei ollut käytössä kuin yksi ramppi. Ajattelin että jos ostaisi kaksi ajoramppia, niin voisi itse kävellä toista ramppia alas, samalla kun pidättää jarrulla pyörää ja peruuttaa sen toista ramppia pitkin alas.
Kyllä se onnistunee, kunhan pidät pyörän suorassa etkä päästä kallistumaan liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
All right. Olen ollut apuna pyörän poisotossa pakusta ajoramppia pitkin, mutta silloin ei ollut käytössä kuin yksi ramppi. Ajattelin että jos ostaisi kaksi ajoramppia, niin voisi itse kävellä toista ramppia alas, samalla kun pidättää jarrulla pyörää ja peruuttaa sen toista ramppia pitkin alas.
Kyllä se onnistunee, kunhan pidät pyörän suorassa etkä päästä kallistumaan liikaa.
Totta. Joskus pitkän ajoreissun lopulla liikennevaloissa väsyneenä seistessä meinaa pyörä kaatua ihan siinä paikallaankin ollessa. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
All right. Olen ollut apuna pyörän poisotossa pakusta ajoramppia pitkin, mutta silloin ei ollut käytössä kuin yksi ramppi. Ajattelin että jos ostaisi kaksi ajoramppia, niin voisi itse kävellä toista ramppia alas, samalla kun pidättää jarrulla pyörää ja peruuttaa sen toista ramppia pitkin alas.
Kyllä se onnistunee, kunhan pidät pyörän suorassa etkä päästä kallistumaan liikaa.
Totta. Joskus pitkän ajoreissun lopulla liikennevaloissa väsyneenä seistessä meinaa pyörä kaatua ihan siinä paikallaankin ollessa. :D
On siinä sekin hankaluus, että kun peruuttaa pyörää rampilta ja se lähtee vinoon, niin ei jaksa kyllä erkkikään työntää sitä ylämäkeen takas, jotta saa sen suoraan. Melki helpompi tuoda se alas oikeinpäin.
Pyörä menee helpoimmin ja turvallisimmin ajamalla kyytiin, ihan oikeasti. Ei vain pidä ajatella sitä tilannetta hankalaksi. Se kyllä onnistuu jokaisella, joka omaa pyörän turvallisen käsittelytaidon.
Työntäminen ja punnertaminen on vaarallista, koska useimmat joutuvat kurkottamaan sarviin ja samalla kiipeämään pyörän mukana lavalle/auton kyytiin, ellei ramppi ole poikkeuksellisen leveä.
Alas otettaessa ehdottomasti pyörä käyntiin, ykkösvaihde päälle ja kytkin pohjassa lasketaan alaspäin, etujarrulla hidastaen. Tämä siksi, että mikäli pyörä lähtee menemään jostakin syystä vinoon, saa pyörää palautettua ylöspäin, ilman valtavaa punertamista.
Tai sitten ostaa peräkärryn, jonka lattia on samalla korkeudella pakun tavaratilan lattian kanssa, työntää pyörän pakusta peräkäryyn, ajaa pakun pois alta ja sitten ajaa pyörän ajoramppia pitkin peräkärrystä alas.
iso pyörä painaa paljon 150-250 kiloa että hyvä olisi jos olisi pari muutakin ihmistä auttamassa.
Jos pitää kysyä, niin ehdottomasti kaveri varmistamaan.