Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vauva huutaa, äiti ei viitsi antaa maitoa kun "vasta se söi"

Vierailija
18.10.2016 |

Tai äiti joka tarjoaa vähän väliä sitä tissiä, jos vauva huolii niin sillä on varmaan nälkä. Jos ei huoli, niin huutaa varmaan jonkun muun syyn takia.

Kumpi on oikein? Ensimmäinen ajattelee että vauvan vatsavaivat pahenee jos vain imettää aivan kokoajan.

Itse toimin kuten 2. Eräs lähipiirissä toimi kuten 1 ja vauva oli todella itkuinen. Maito loppui lopulta kun vauva oli 3kk, eli luultavasti sillä oli vain ollut nälkä, mutta äiti katsoi kelloa imettäessään, että "ei siitä ole kuin 30min kun söi"

Kumpi nyt on oikea tapa? Eikös vauvaa voi imettää vaikka 24/7 jos se vain syö

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
18.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein vauva ei saa siitä rinnasta tarpeeksi maitoa. Tämä on helppo testata antamalla se maito pullosta. Ja ei, yksikään imetys ei ole koskaan mennyt pilalle sen vuoksi, että yksi tai kaksi syöttöä on tehty pullon kanssa.

t: terkka

Vierailija
2/16 |
18.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No voi, voi ja höpö, höpö. Ei sillä vauvalla koko aikaa ole nälkä. Toimi itse miten toimit, mutta älä viitsi olla niin itseriittoinen ja pilkata toisen äidin tapaa hoitaa vauvaansa.  "minä niin hienosti hoidan vauvan tahdilla ja toinen vaan antaa itkeä" *oksennus*  Ehkäpä se äiti paremmin tietää Oman Vauvansa itkukuviot, kuin sinä, ulkopuolinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
18.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tarjosin esikoiselle kokoajan tissiä joka käninään. Toiselle pidin syöttötauot kolmessa tunnissa ja vaikka välillä itki en antanut heti rintaa.

Samalla tavalla kasvaneet molemmat, sillä erotuksella että esikoinen pulautteli ihan sairaalloisen paljon ja myös vanhemmiten vaati sitä rintaa joka asiaan.

Merkittävin maidon riittävyyden mittari on se painonnousu. Vauvat nyt vaan tykkäävät lohduttaa joka harmiaan tissillä, ei täyttää vain mahaansa.

Vierailija
4/16 |
18.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun lapseni piti minua tuttina. olisi ollut vaikka 24/7 tissillä, päätin sitten kokeilla tuttia (oli noin kuukauden ikäinen). Jos oli hetki sitten syönyt ja huuto alkoi uudestaan, kokeilin ensin tuttia ja jos rauhottui sillä niin hyvä, jos ei niin sitten tissi suuhun. Nopeasti sitä oppi tuntemaan oliko kyse nälästä vai tutin puutteesta.

Vierailija
5/16 |
18.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin tässä nyt vain, että teinkö minä jotain "väärin" vai teinkö aivan oikein. Mietin miten tulevan vauvan kanssa tulen toimimaan.

Erona minulla ja tällä tuttavalla, oma lapseni ei syönyt tuttia ja hänen lapsensa söi.

Vierailija
6/16 |
18.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi lapsistani ahmi itsensä aina ihan täyteen kunnes ylimääräiset maidot lensivät kaaressa ulos. Huusi kuin syötävä mahavaivojaan ja halusi aina vaan imeä lisää. Joku tolkku siihen oli laitettava ettei olisi ollut koko ajan täynnä kuin turusen pyssy. Hhyvin kasvoi ja imetin 1.5v saakka.

Vierailija
7/16 |
18.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä tarjosin esikoiselle kokoajan tissiä joka käninään. Toiselle pidin syöttötauot kolmessa tunnissa ja vaikka välillä itki en antanut heti rintaa.

Samalla tavalla kasvaneet molemmat, sillä erotuksella että esikoinen pulautteli ihan sairaalloisen paljon ja myös vanhemmiten vaati sitä rintaa joka asiaan.

Merkittävin maidon riittävyyden mittari on se painonnousu. Vauvat nyt vaan tykkäävät lohduttaa joka harmiaan tissillä, ei täyttää vain mahaansa.

Ja myös mahakipuihin hamuavat sitä tissiä. Kipuilevan vauvan maha ei välttämättä rauhoitu, jos sinne koko ajan tungetaan lisää maitoa.

Vierailija
8/16 |
18.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauva kohtaista miten kannattaa toimia. Eiköhän äiti itse tiedä miten hoitaa vauvaansa. Itselläni on suihkutissit ja maitoa tursuaa rinnoista. Ei mene kauaa kun vauva on jo ähkyssä, mutta silti imemistarve vielä kova. On melkeinpä pakko vähän säännöstellä tuota tissin antamista, koska muuten vauvaa oikeasti oksentaa ei vain puklaa maidot ulos ja usein se aiheuttaa myös kovia vatsavaivoja ja itkua, jos koko ajan antaa tissiä imeä.

Vierailija
9/16 |
18.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tein kuten käskettiin ja imetin 3-4 h välein. Vauva oli itkuinen.

Vuosi myöhemmin toisen lapsen kanssa imetin kelloa katsomatta 2-4 h välein (yöllä kerran ) ja lapsi oli tyytyvänen kuin mikä.

Monilla asioilla varmasti vaikutus, mutta meillä nyt näin.

Vierailija
10/16 |
18.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mietin tässä nyt vain, että teinkö minä jotain "väärin" vai teinkö aivan oikein. Mietin miten tulevan vauvan kanssa tulen toimimaan.

Erona minulla ja tällä tuttavalla, oma lapseni ei syönyt tuttia ja hänen lapsensa söi.

Etköhän sä sisimmässäsi tiedä, mikä omalle lapsellesi on oikein. Toisille sopii tissittely koko ajan ja toisille on pidettävä niitä tissitaukoja.

Vierailija
11/16 |
18.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No sinun lapsesi piti sinua tuttina. Vauvojen imemisen tarve on monesti erittäin paljon suurempi kuin pelkällä ruokailuilla tulee täyteen, siksi vauva roikkuisi tissillä enemmänkin. Ihan miten tykkäät, itse en tykkää olla tutti ja ollaan tuttia käytetty, toisen kanssa pidetty myös jämptit ruokavälit kolmessa tunnissa. Käninään ensisijaisesti syliä, sitten arvioin onko väsynyt, sitten vaippa, sitten tuttia. Yleensä rauhottuu johonkin. Jos vaan antaisin tissin niin olisi heti hiljaa oli syy mikä tahansa.

Vierailija
12/16 |
18.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama juttu meillä kuin monella muulla täällä: esikoisen liikasyötin koliikkivauvaksi asti. On nyt allergiaton 5-vuotias.

Helpon kuopuksen syömisissä oli alusta pitäen kunnon välit kun ei tuota isompaa voinut täysin hylätä ja upota siihen samaan tissipuklulandiaan. Paino nousee aivan kuten esikoisellakin, mutta pukluja ei juuri tule. Suuri helpotus kaikin puolin.

Orjalliset neljän tunnin ruokatauot ovat vauvan kiusaamista, mutta niin on kaikkien itkujen ratkominen tissilläkin.

Vierailija
13/16 |
18.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toiset lapset syövät kolme kertaa tunnissa ja toiset kolmen tunnin välein. Lapset on ihan erilaisia. Voi olla, että vauva söi puoli tuntia aiemmin - mutta ehkä se on niitä pieniruokaisia, jotka syövät sitten vähän tiiviimmin. Ei vauvojen ruokailuun voi antaa mitään yleispätevää ohjetta eikä koskaan kannata verrata lapsia keskenään.

Siitä olisin kyllä huolissani, miten monet äidit tuijottaa kännykkäänsä imettäessään. Vauva tarvitsee äidin katseen. Moni äiti on kuitenkin mieluummin facessa kuin keskittyy vauvaansa ja tämän tarpeisiin.

Ja ennen kuin mammat suuttuu tästä niin totean, että tiedätte itsekin, miten rasittavaa on yrittää aikuisenakin saada kontaktia sellaiseen, joka on koko ajan muissa maailmoissa netissä.

Vierailija
14/16 |
18.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vauva tulee kolmessa minuutissa täyteen ja itkee sitten päälle jäänyttä imemistarvetta, ei sitä kannata syöttää puolen tunnin päästä uudelleen. Joku toinen vauva tarvitsee maitoa puolen tunnin välein.

Vierailija
15/16 |
18.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvat ovat erilaisia. Voit hyvin tarjota vauvalle itkuun aina rintaa. Jos vauva on näin tyytyväinen, se sopii tälle vauvalle. Mutta jos vauva on tästä huolimatta tyytymätön ja näyttää kärsivän jatkuvasti vatsavaivoista, voit kokeilla vähän harvempia imetysvälejä. Jotkut vauvat tosiaan imevät vatsansa liiankin täyteen, ja heille sopii harvempi tahti. Vauvan painonnousu ja pissavaippojen määrä kertoo, saako vauva tarpeeksi maitoa.

Vierailija
16/16 |
18.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Usein vauva ei saa siitä rinnasta tarpeeksi maitoa. Tämä on helppo testata antamalla se maito pullosta. Ja ei, yksikään imetys ei ole koskaan mennyt pilalle sen vuoksi, että yksi tai kaksi syöttöä on tehty pullon kanssa.

t: terkka

Toivottavasti et ole oikea terkka. Minä tiedän montakin äitiä, joiden imetys on mennyt pilalle, kun terkka on neuvonut kokeilemaan varmuuden vuoksi tuttipulloa. Kummasti samoilla äideillä maitoa on seuraavan lapsen kohdalla tullutkin tarpeeksi, kun he ovat saaneet asiantuntevampia ohjeita.

Mistähän muuten johtuu, että ruotsalasäideillä maito riittää paljon useammin kuin suomalaiäideillä?

Ja olen kyllä itsekin sitä mieltä, että joissakin tapauksissa lisämaito on välttämätön.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän seitsemän