6kk:lle kiinteiden aloitus, kerta vai kaksi päivässä?
Olen antanut muutaman kerran perunaa lounasakaan. Voinko/kannattaako vielä antaa kahta kertaa päivässä, vai oisko se toinen kerta mieluummin hedelmäsosetta välipalana vai miten??Olen täysimettänyt 6kk ja soseiden maistelu sujunut hyvin, söisi jo yhdellä kertaa enemmänkin. Sen olen ymmärtänyt, että jos aloittaa kiinteät vasta 6kk, niin tahti voisi olla nopeampi, jos muutoin kaikki sujuu hyvin...
Haluan kyllä vielä imettää, mutta missä vaiheessa otan toisen aterian päivään?
Osaisko joku viisaampi jeesata, kiitos = )
Kommentit (3)
Toi " sosemiehiä" oli hyvä! meidänkin poitsu taitaa olla sosemiehiä, joten taidanpa ottaa toisen maistelukerran päivällisaikaan ja lisään sit huomenna porkkanaa uutena makuna lounaalle. Meillä on ens vkolla neuvola, joten kyselen sieltä sit lisää, mm. noiden välipalojen suhteen.
On se vaan niin jännää nää uudet asiat... tähän asti on tissitelty ja nyt meidän VAUVA muka jo niin iso poika, että pottua syö ; )
Aurinkoa loppuviikkoon!
Mulla on 8kk joka syö jo viisi ateriaa. Aloitin kiinteät 6kk iässä. Aika nopeasti huomasin että ruokaa uppoaa hyvin. Ensin annoin lounasta (porkkana, peruna, maissi). Makuannosten jälkeen n viikko (n kolme pv/maku) annoin niin paljon kun söi. Sitten rupesin antamaan iltapuuroa (riisi). Päivällinen tuli sitten ja aamupala sen jälkeen. Välipala oli ensin imetys kunnes n 7kk annoin hedelmä soseita. Meillä neuvolan täti suositteli ensin antamaan kasvissoseita ja kun ne uppoaa niin sitten vasta hedelmäsoseita.
Imetän ennen aterioita. Nyt syödään lihaa (kana, possu,nauta) jonka aloitin n 7,5kk iässä. Todella nopeasti on ruokavalio kasvanut ja aivan erilainen syöjä kuin esikoinen joka musta tän ikäisenä edelleen vaan maisteli. Nyt kun annan uutta en maistata jos maistuu annan mennä niin paljon kun syö. Allergia oireita ei ole ollut joten sen takiakaan en ole ollut enää niin varovainen.
Mun poika on 5 kk ja aloitimme kiinteiden maistelun 4 kk iässä. Koska poika tuntui olevan heti sosemiehiä, lisäsin maistelu kertoja melko pian siten, että aamusta/aamupäivästä sisäänajettiin uutta makua ja iltapäivästä syötiin hieman enmmän jo hyväksi todettua ruokaa. Nyt meillä on syödään 3 kertaa päivässä. Yksi kerta on aina uuden maun sisään ajoa eli siis tyyliin 2 teelusikallista jne. Muut kerrat olen antanut ihan syödä niin paljon kuin haluaa. Yleensä max annoskoko on 1/2 dl.
Tietääkseni noin 7 kk iässä suositellaan 5 kertaa kiinteitä päivässä. En tiedä miten on nyt sitten, kun nuo suositukset muuttuneet. Joka tapauksessa mielestäni 6 kk iässä voi surutta lisätä nopeammin ruokailukertoja sekä määriä, kun kerran vauva tuntuu olevan itsekin siihen valmis. Eikös 6 kk iässä suositella lihan ruokavalioon ottamista, kun nuo luontaiset rautavarastot on jo kaluttu tyhjiin? Ainakin suoliston pitäisi olla jo valmiimpi vastaanottamaan ruokaa, joten eiköhän nuo onnettomat 1 teelusikallinen päivässä viikonajan -ohjeet ole enemmänkin tarpeen jos kiinteät aloitetaan kovin varhain.