Voiko autokoulussa käydä vain opettelemassa autolla ajamista?
Ajokortti ei kaikilla ole tarpeellinen, mutta autoa pitäisi mielestäni osata ajaa hätätapauksien varalta. Voiko siis autokoulussa käydä vaan opettelemassa miten autolla ajetaan ilman että suorittaa ajokortin?
Kommentit (17)
Kyllä todennäköisesti voi, mutta siinä ei ole mitään järkeä koska ajokortin kustannukset eivät enää siinä vaiheessa ole kovinkaan suuret, joten se on käytännössä sama käydä loppuun asti, Onpahan laillinen lupa ajaa sitten jos sitä sattuu tarvitsemaan
Hyvä kysymys!
Otsikosta aattelin, että oot joku, joka kaipaa kertausta pitkän ajamattomuuden vuoksi ja meinasin heti kommentoida, että tottakai. Mutta tuohon en osaakaan vastata. Kyllähän tietty jotkut aloittaa autokoulun käymättä sitä läpi, mutta missähän vaiheessa pitää maksaa mitäkin.
Hätätilanteessakaan sä et saa lain mukaan autoa ajaa, jos sulla ei ole korttia.
Voisko joku kaveri opettaa esim. omalla pihallaan/mökillä/suljetulla yksityisalueella, jos koet että tarkoitus pyhittäisi joskus keinot, jos on hätä.
Mikset halua korttia, jos haluat osata ajaa?
Et sä voi ajaa autoa ilman ajokorttia. ;)
Voithan sä maksaa itsesi kipeäksi autokoulusta ja jättää inssiajon ajamatta, mutta kyllä se kannattaisi suorittaa ihan oikeasti ja loppuun asti. Siinä autokoulussa kun e ajotunnit on se kallein osa.
Mikä on se tilanne, missä tarvitsee auton ajotaitoa, mutta ei ajokorttia? Jos kyse on tarpeesta osata ohjata autoa, niin sitä pystyy harjoittelemaan ihan vaikka pihapiirissä tai jollain suljetulla alueella.
Voi, mutta mitä järkeä? Joudut kuitenkin hakemaan ajokorttiluvan ja samalla siinä makseetaan jos se tuleva korttikin. Ei tarvi maksaa kuin muutama kymppi lisää (kirjalliset ja inssi) niin saat kortin. Ajo-opetushan se on mikä maksaa autokoulussa. Minimiopetus on 17 ajotuntia ja siinä ei vielä opita autoa ajamaan kuin just sen verran että voidaan päästää riittävän turvallisesti harjoittelemaan omatoimisesti lisää.
Ajokortti pitäisi sisällyttää oppivelvollisuuteen yhtenä oppiaineena. Joko toisenasteen koulutuksessa tai sitten lasketaan ikärajoja niin että se annettaisiin jo peruskoulussa. Itse olen ajatellut että kortin voisi saada 9. luokan keväällä, mutta alussa ajaminen olisi rajoitettua. Saisi ajaa vain valoisan aikana tai ennalta suunnitelluilla reiteillä, eikä kyydissä saisi olla muita kuin perheenjäseniä tai lähisukulaisia. 18 vuotiaana nuo rajoitukset poistuisivat.
OT, mutta oikeesti: 5 alapeukkua ihan neutraalille kysymykselle?
Mulla on ajokortti, mutta voisin kuvitella että joku mökkireissuonnettomuus olisi sellainen että voisi kokea tarvetta ajaa autolla ilman korttia. Ennenhän tosiaan kaikki opetteli ajamaan jollain peltoautolla ennen ajokortti-ikää, mutta nykyään se ei niin vaan onnistu eikä kaikilla ole autoakaan.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ajokortti, mutta voisin kuvitella että joku mökkireissuonnettomuus olisi sellainen että voisi kokea tarvetta ajaa autolla ilman korttia. Ennenhän tosiaan kaikki opetteli ajamaan jollain peltoautolla ennen ajokortti-ikää, mutta nykyään se ei niin vaan onnistu eikä kaikilla ole autoakaan.
Mökkireissuonnettomuudestakin pois pääsemiseen tarvitaan se ajokortti. Harvemmin sitä suljetulla yksityisellä alueella noissa tilanteissa ajetaan.
Niin ne teoriatunnit pitää käydä myös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mökkireissuonnettomuudestakin pois pääsemiseen tarvitaan se ajokortti. Harvemmin sitä suljetulla yksityisellä alueella noissa tilanteissa ajetaan.
Mulla on kyllä ajokortti, mutta jos ei olisi ja esim. lapsi saisi jonkun sairaalahoitoavaativan tapaturman/sairaskohtauksen mökillä, niin taatusti lähtisin ajamaan autolla ambulanssia vastaan... Nopeuttaa usein syrjäkylillä avun saantia olennaisesti.
Äjokortitta ajo on aina rikos.
Kuitenkin, jos tämä on tapahtunut hätätilanteessa esim. paetessa hengenvaaraa tai toisen ihmisen pelastamiseksi, niin oikeus voi jättää tuomitsematta ja näin on tapahtunutkin oikeuskäytännössä.
Olen kuitenkin monien muiden kanssa samalla ihmettelylinjalla, että miksi ei saman tien aja korttia, jos kerran on tarkoitus hankkia autokoulussa ajotaito.
Jos siinä kahden tonnin laskussa tuntuu suureltakin säästöltä se satanen, ettei hanki ajokorttia, niin toki voihan sitä käydä pelkän autokoulun. Kuulostaa siltä, että asut Hölmölässä.
Ap. tässä. Minulla on ajokortti, ajamaan opin mökkitiellä teininä, kysyinkin ihan vain mielenkiinnosta, että voiko noin tehdä. Tuo onnettomuuspointti on ihan hyvä, eihän sitä autoa ajokortilla ajeta, ja tiedän moniakin ihmisiä joilla kortti on, mutta eivät suunnilleen ikinä ole autoa ajaneet eivätkä varmaan saisi automaattivaihteista autoa edes liikkeelle (yleensä sukuni vanhempia naisia).
Mutta tosiaan, kysyin ihan kun aloin asiaa itsekseni miettiä, kiva kun täällä heti tuomitaan "Hölmölässä" asuvaksi ja ties miksi =D
Vierailija kirjoitti:
Ap. tässä. Minulla on ajokortti, ajamaan opin mökkitiellä teininä, kysyinkin ihan vain mielenkiinnosta, että voiko noin tehdä. Tuo onnettomuuspointti on ihan hyvä, eihän sitä autoa ajokortilla ajeta, ja tiedän moniakin ihmisiä joilla kortti on, mutta eivät suunnilleen ikinä ole autoa ajaneet eivätkä varmaan saisi automaattivaihteista autoa edes liikkeelle (yleensä sukuni vanhempia naisia).
Mutta tosiaan, kysyin ihan kun aloin asiaa itsekseni miettiä, kiva kun täällä heti tuomitaan "Hölmölässä" asuvaksi ja ties miksi =D
Automaatin nyt saa liikkeelle kuka vain, jolla pituus riittää.
Vierailija kirjoitti:
Ihan turha loukkaantua siitä, että sinut "tuomitaan" Hölmölässä asuvaksi, kun noita aivopierujasi julkaiset. Vaikka ihan vaan huviksesi asiaa pohdit, niin toteutettuna ideana se on typerä ja kertoo järjenköyhyydestä.
Vierailija kirjoitti:
Äjokortitta ajo on aina rikos.
Kuitenkin, jos tämä on tapahtunut hätätilanteessa esim. paetessa hengenvaaraa tai toisen ihmisen pelastamiseksi, niin oikeus voi jättää tuomitsematta ja näin on tapahtunutkin oikeuskäytännössä.
Olen kuitenkin monien muiden kanssa samalla ihmettelylinjalla, että miksi ei saman tien aja korttia, jos kerran on tarkoitus hankkia autokoulussa ajotaito.
Ajokortitta ajo ei ole aina rikos. Suljetulla alueella jo on sallittua, jos siellä ei ole muuta liikennettä.
Tottakai voi. Käyt vaan autokoulun, jätät inssin ja kirjallisen kokeen suorittamatta.