Miten onnistuu perheenäidin yliopistoon haku?!
Onko täällä ketään, joka olisi pienten lasten kanssa onnistunut pääsemään yliopiston pääsykokeista läpi? Miten teit sen, mille alalle pääsit?
Kommentit (21)
Omasta tahdosta kiinni. Aina voi vedota siihen kuinka hankalaa lasten kanssa on lukea, mutta se ei poista sitä tosiasiaa, että itse sinä olet ne lapset hankkinut. Jos olisit halunnut lukea rauhassa ilman lasten rasittavaa vaikutusta, olisit jättänyt lapset tekemättä. Valintojen maailma.
Ensinnäkään en ottanut niitä lapsia pääsykokeisiin mukaan (ei ole edes mahdollista), pääsykokeisiin lukemiselle tein aikataulun, jota noudatin. Aikataulu käytiin miehen kanssa yhdessä läpi ja etukäteen järjestettiin lukurauha, esim. hankittiin lapsenvahti jos miehellä oli menoa eikä voinut olla lasten kanssa. Ja aikataulu oli siis oikeasti sellainen, että esim. pääsykoekirjan luvuille merkkasin päivän, jolloin käyn sen läpi jne.
Vierailija kirjoitti:
Omasta tahdosta kiinni. Aina voi vedota siihen kuinka hankalaa lasten kanssa on lukea, mutta se ei poista sitä tosiasiaa, että itse sinä olet ne lapset hankkinut. Jos olisit halunnut lukea rauhassa ilman lasten rasittavaa vaikutusta, olisit jättänyt lapset tekemättä. Valintojen maailma.
No voi hyvää päivää. Totta kai se on omasta tahdosta kiinni. Lähinnä olisi mukava tietää, että minkä ikäiset lapset, olivatko hoidossa, kuinka monta tuntia päivässä luit jne.?
Olisin tietysti voinut laittaa nuo kysymykset jo aloitukseen, mutta ainakin ensimmäinen vastaaja osasi ottaa kopin olennaisesta :)
Ap
Hain, luin ja pääsin. t. ID
ps. olin kahden lapsen yh.
Vierailija kirjoitti:
Ensinnäkään en ottanut niitä lapsia pääsykokeisiin mukaan (ei ole edes mahdollista), pääsykokeisiin lukemiselle tein aikataulun, jota noudatin. Aikataulu käytiin miehen kanssa yhdessä läpi ja etukäteen järjestettiin lukurauha, esim. hankittiin lapsenvahti jos miehellä oli menoa eikä voinut olla lasten kanssa. Ja aikataulu oli siis oikeasti sellainen, että esim. pääsykoekirjan luvuille merkkasin päivän, jolloin käyn sen läpi jne.
Aikataulu on pakko tehdä, totta kai. Luitko kotona, kirjastossa, jossain muualla? Hassu kysymys, mutta saitko ymmärrystä lähipiiriltä? Itse käyn nyt muutamaa kurssia iltalukiossa ja jo tämä on joillekin kauhean hankalaa ymmärtää...
Niin, ja minne hait ja pääsit?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Meinaatko, että ap ei tätä itse tajua? Pässi. Luetun ymmärtämisesi taso on kyllä harvinaisen heikko, tätä kommentoimaasi asiaa ei myöskään kysytty.
Lohdutuksena ap:lle, jos tämäkin kommentoija on akateemisen pääsykoeseulan läpäissyt, varmasti onnistuu sinultakin.
Ei ole kokemusta mutta joillekin aloillehan on hyvin rajoitettu lukuaika, joten jos sen pari kuukautta saa sovittua joka päivälle vaikka kuusi tuntia tehokasta lukuaikaa niin luulisi sen riittävän siihen että on mahdollisuudet päästä sisään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikataulu on pakko tehdä, totta kai. Luitko kotona, kirjastossa, jossain muualla? Hassu kysymys, mutta saitko ymmärrystä lähipiiriltä? Itse käyn nyt muutamaa kurssia iltalukiossa ja jo tämä on joillekin kauhean hankalaa ymmärtää...
Ap
Aina on lähipiirissä niitä jotka eivät hyväksy muutoksia. Älä välitä.
Yhteiskuntatieteelliseen pääsin, päivästä oli tietty aika merkitty lukemiselle. Silloin joko mies oli täysin vastuussa lapsista tai he olivat hoidossa tms. Lapset olivat silloin 8kk, 4v ja 8-v.
Sama opintojen alettua. Mun työtä on opiskelu, ja silloin kun opiskelen niin mua ei häiritä ellei ole ihan pakko. Käyn luennoilla niin paljon kuin mahdollista, hyvin harvoin on lasten vuoksi pitänyt jättää menemättä. Lapset tällä hetkellä 2, 6 ja 10-v. Nuorin on päiväkodissa , keskimmäinen eskarissa ja vanhin koulussa.
Hyvin on mennyt, en ole tehnyt lapsista ongelmaa. Sulla taas ap kuulostaa siltä että olet tekemässä lapsista tekosyytä itsellesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
En ole tuo jolle vastasit, vaan 10: luin kotona ja puistoissa kun säät sallivat. En saanut ymmärrystä kuin mieheltä, häneltäkin vaihtelevasti. Näissä asioissa ei kannata turvautua muihin kuin itseesi, eli älä ikinä laske kenenkään muun varaan kuin omaasi. Itse hommaat hoitajan ja teet sen ajan itsellesi.
Opiskelin avoimessa yliopistossa samaa ainetta. Se riitti kirkkaasti pääsykokeesta selviytymiseen, vaikka yhtä pääsykoekirjaa en ehtinyt lukea sisällysluetteloa pitemmälle.
Jos sulla on ap jotain yliopistossa opiskelevia kavereita noin kysy heiltä ihmeessä apua. Jonkun kanssa pänttääminen on kaikista tehokkainta. Ei tarvitse edes olla sama ala, sillä tieteellinen teksti on aina tietynlaista ja jos sitä on oppinut lukemaan niin osaa myös katsoa tärpit ihan eri silmin ja mahdollisesti voivat tarkistaa harjoitusesseesim antaa vinkkejä tms. Itse olen auttanut monia kavereita, ja kaikki ovat päässeet sisään.
Kyseessä ei yliopisto, eikä mikää mahdottoman vaikea ala (AMK tradenomi), mutta kuitenkin.
Kuukausi oli aikaa lukea tekstit, lapsi oli silloin vajaa puolivuotias. Iltaisin mies oli aina tunnin pari "vastuussa" vauvasta täysin, joka ilta vei hänet ainakin puoleksi tunniksi vaunulenkille, että sain täysin keskityttyä ja kotona hoisi täysin. Mies myös tuon kuukauden ajan kokkas joka ilta yms. Päiväsaikaan sitten lueskelin milloin kerkesin :D Ja sisään pääsin. Ilman miestäni ei varmasti olisi onnistunut.
Lapset oli 1v, 4v ja 5v kun hain yliopistoon. Lapsilla ei ollut hoitajaa (olin hoitovapaalla), joten tein itselleni lukujärjestyksen siitä, koska luen eli kun isommat oli kerhossa, kuopus päiväunilla, illalla lasten mentyä nukkumaan jne. Pidin aikataulusta kiinni eli ei yhtäkään mummolavierailua, kaverikyläilyä jne. vaan kaikki mahdollinen aika oli noin 2 kk ajan varattu lukemiselle. Viikonloppuisin oli sama tahti kuin arkena, mies ei paljoa ehtinyt lasten perään katsomaan. Ulkopuolisille en kertonut pääsykoerumbasta.
Kun olin lasten kanssa, olin sitä 100%. Kun isommat katseli videoita, minä luin. Kaksi viikkoa ennen pääsykokeita lapset oli MLL:n hoitajan kanssa puistossa 3 tuntia aamupäivisin, silloin minä keskityin lukemiseen.
En ole tekemässä lapsista ongelmaa, vaan yritän miettiä kaikkea. Meillä on nuorin vielä kotihoidossa, ja koska en ole töissä tai täysipäiväisesti koulussa ja mies on silloin tällöin viikon-kahden työmatkalla, joudun sumplimaan ihan huolella miten hoitokuviot ensi keväänä menee.
Jos pääsen sisään, hoito ei ole enää ongelma. Keväällä se vielä on, koska en ole oikeutettu kuin siihen kahteen ja puoleen päivään viikossa. Kysytty on.
Ap
Olin silloin hoitovapaalla. Olin päivät lapsen kanssa ja miehen tultua töistä kotiin vastuu lapsesta siirtyi hänelle ja minä menin kirjastoon lukemaan. Tärkeintä siis mielestäni on se, että selkeästi varaa aikaa, joka on tarkoitettu vain lukemiseen ja joka on ennalta sovittu. Ei siis kannata yrittää lukea "silloin kun ehtii", koska aikaa ei lapsiperheessä ole koskaan, jos sitä ei ota.
Vierailija kirjoitti:
En ole tekemässä lapsista ongelmaa, vaan yritän miettiä kaikkea. Meillä on nuorin vielä kotihoidossa, ja koska en ole töissä tai täysipäiväisesti koulussa ja mies on silloin tällöin viikon-kahden työmatkalla, joudun sumplimaan ihan huolella miten hoitokuviot ensi keväänä menee.
Jos pääsen sisään, hoito ei ole enää ongelma. Keväällä se vielä on, koska en ole oikeutettu kuin siihen kahteen ja puoleen päivään viikossa. Kysytty on.
Ap
Onko lähelläsi esim. puistotätiä, jolta voi ostaa lapsen leikitystä puistossa 3 h/päivä, jolloin sinä voisit opiskella? Tai seurakunnalla tai kaupungin leikkipuistolla kerhoja, joihin lapsi voisi osallistua sinun lukiessa?
Ei kai nyt voi tarvita enmpää kuin 2,5 päivää!
En ole vielä hakenut mutta ensi keväänä olisi tarkoitus hakea luokanopettajan koulutukseen...
Lapset 4v ja 1,5v. Isommalla on kerho/puistopaikka 3h/päivässä arkisin. Pienemmälle haen paikan puistoon keväällä, jolloin hänet voi viedä sinne pariksi tunniksi arkisin. Silloin minulla on aikaa lukea sitten. Lisäksi ajattelin lukea toki silloin kun mies on kotona, 2-3 h lukuaikaa/ pvä saa ainakin helposti järjestettyä. Ja tietty illat kun lapset on nukkumassa...
Sosiaalityöhön, taapero on nuorin. Lue niitä pääsykokeita varten, ei siinä sen kummempaa ole.