Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

>>> En voi käsittää ihmisiä, jotka eivät pidä talvesta <<<

Omakoti
17.10.2016 |

Talvi tuo ainutlaatuista monipuolisuutta Suomen vuodenaikoihin.

Kukapa ei tykkäisi kulkea puuterilumen valkaisemassa metsässä jalan tai hiihtäen. Kuunnella keskitalven täydellistä äänettömyyttä. Nauttia auringonpaisteesta ja sinisestä hetkestä. Tehdä nuotiotulet, juoda kuppi kuumaa ja katsella taivaalle syttyvää tähtitaivasta ja sinne katoavia nuotion kipinöitä. Ehkä nähdä revontulia ja jopa tähdenlentoja.

Uiminenkin on talvella ihan oma nautintonsa: onhan kuumasta saunasta kiva poiketa kynttilöillä ympyröityyn avantoon. Ja saunan jälkeen rento olo jatkuu takkatulen lämmössä. Näin on yksi arkipäivä ja työstressit saatu hoidettua.

Tuollaisen jälkeen ruoka ja uni maistuu ja olo seuraavana aamuna on pirteä kuin peipposella. Sitä jaksaa lähteä töihin sen verran ajoissa, että on vielä valoisaa, kun on taas kotona. Maaseudulla kun ei aika tuhlaudu ruuhkassa seisoskeluunkaan.

Nimim. Omakoti

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
17.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollaisia talvia oli täälläpäin lapsuudessani joskus 30-20 vuotta sitten. Nykyisin talvi on vettä, loskaa, harmautta, pieniä lumilänttejä joiden väleistä paistaa vihreä ruoho.

Vierailija
22/35 |
17.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellaista se on. Itse en ymmärrä kvanttifysiikkaa, joku toinen taas ei ymmärrä, että toinen ei pidä talvesta.

Itse pitäisi talvesta enemmän, jos ensinnäkin olisi lunta. Toiseksi, että meri jäätyisi. Silloin ei tuuli olisi niin raaka ja kostean kylmä, kuin täällä rannikolla on. Kolmanneksi, jos ihoni ei ärsyyntyisi kylmästä niin, että kasvoihin, käsiin, kaulaan, jalkoihin tulisi niitä verta vuotavia pieniä haavoja. Neljänneksi niveletä eivät särkisi sillä lailla kuin non jo 20 vuotta särkenyt. Viidenneksi  olisi mukavaa, jos ei kokisi kaamosmasennusta.

Talvella on myös ikävämpi ajella pitkähköä työmatkaa omalla autolla: jo 40-vuotiaalla se pimeänäkö huononee. Aamulla kun lähtee töihin on pimeää, ja samoin iltapäivällä. Lisäksi sade, sumu, loska vaikeuttavat niitä ajo-olosuhteita. Keväisin, kesäisin ja alkusyksystä nautin ajosta, talvisin, se on tuskaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
17.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en voi käsittää ihmisiä jotka pitävät talvesta. Vihaan kylmää ja pimeää. Lappiin mua ei saa kirveelläkään ees kesällä.

Mulla on ihan sama juttu

Vierailija
24/35 |
17.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talvi on kertakaikkiaan rasittavaa. Mulla on 10 syytä vihata talvea.

1) Hiihtäminen olisi kyllä kivaa, mutta juoksu ja kävely pimeässä ja liukkaassa ei ole. Hiihtäisin, jos täällä pääkaupunkiseudulla

a) olisi lunta. Muistanpa yhdenkin talven, kun lumi tuli helmikuussa ja suli kuukauden päästä...

b) koiranpaskattajat pysyisi poissa laduilta -> kesällä voi uida, pyöräillä, kävellä, juosta....

2. Talveen kuuluu joulu, joka on älytön kulutusjuhla, jolloin pitää mennä tradition mukaan vaikka ei yhtään kiinnostaisi enkä kuulu kirkkoon. Mulla on lapsia. Jo silloin, kun olin vielä sinkku, parhaat joulut oli ihan itsekseen ja ilman jouluruokia. Inhoan niitä mössöjä ja sitä älytöntä lahja- + ruokahössötystä. -> pääsiäinen (kiva palkallinen loma, juhlana en vietä) ja juhannus on kivaa, vähemmän kuluja ja hössötystä.

3. Marras-joulukuussa taivas on useimmiten paksun pilviverhon peittämä. Aurinkoa ei näe. Hienoa kun menee ohi loppiainen ja päivä alkaa pidentyä. Ehkä helmikuussa aurinko kurkistaa ja lämmittää naamaa? -> kesällä saa tulla vaikka vettä, kun se aurinkokin näyttäytyy eikä varpaat ole jäässä

4. Koira -> kesällä koirakaan ei palele eikä ilotulituksia ole

5. Lumi on kaikkea muuta kuin kaunista, kun tienvieriä katselee. Loskaa, rapaa, kuraa....-> katselen mieluummin sammalta ja nurtsia ja kukkaistutuksia

6. Hiekotussepeli kulkeutuu sisällekin, ja siivota saa vielä ahkerammin kuin koiran takia. -> kesällä pärjätään kahdella imuroinnilla viikossa

7. Se saamarin terävä sepeli on pakko kylvää kaduille talvella, ja terävyytensä takia estää pyöräilyn maaliskuun sulaneilla teillä, kunnes se on siivottu pois. -> kesällä sitä ei ole

8. Vihaan sitä pimeyttä. Voisin nukkua talven läpi. -> kesällä näkee yölläkin eteensä

9. On sikaliukasta, jos on lunta ja jäätä vuoronperään. -> kesällä ei ole liukasta

10. Ulkona palelee, toppatakki päällä kaupassa valuu hiki a mihin ne kaikki tumput, villahanskat ja kaulaliinat tungetaan, jos riisun päällysvaatteet -> kesällä on helppo riisua se villatakki vyötärölle

11. lisäkaneettina se saamarin räkätauti iskee aina jossain joulukuun ja huhtikuun välissä.

Vain

1. syy vihata kesää: silloin on paarmoja, mäkäröitä ja itikoita. Niitä vastaan voi tosin suojautua myrkyillä ja vaatteilla.

Puh, olen puhunut.

Vierailija
25/35 |
17.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä voin, se on kyky erottaa minuus muista ihmisistä ja kehittyy yleensä lapsilla 5-8 ikävuoden kohdalla. Sitä ennen lapsi luulee, että kaikki tietävät sen, minkä hänkin ja ajattelevat samoin.

Ehkä sinulla tämä tärkeä kehitysvaihe on jäänyt välistä?

Vierailija
26/35 |
17.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuollaisia talvia oli täälläpäin lapsuudessani joskus 30-20 vuotta sitten. Nykyisin talvi on vettä, loskaa, harmautta, pieniä lumilänttejä joiden väleistä paistaa vihreä ruoho.

Ei pidä paikkaansa, kylmät talvet menevät sykleissä, taitaa johtua auringon aktiivisuuden muutoksista, joka saavuttaa huippunsa n. 11 vuoden välein. Vuosituhannen vaihteen tienoilla oli kylmiä talvia, jopa 50 astetta meilläkin etelä-pohjanmaalla vuonna '99. Sitten vuoden 2010 tienoilla oli taas kylmät talvet ja pirusti lunta Helsinkiä myöten, siinä välissä taas oli parikin mustaa joulua. Nyt on taas ollut lämpimämpää, mutta ihan tuossa viikko sitten luin, että vuoden 2020 tienoille on arvioitu tulevan taas kylmät ja lumiset talvet. Sopisi aika hyvin kuvaan.

Nopeasti nuo lähimenneisyyden talvet unohtuu, mutta lapsuuden lumiset talvet ei niin unohdu, koska ne on ne ensimmäiset ja pienelle leikki-ikäiselle niin merkitykselliset. Itse rakastan kunnon talvia, niihin on minusta helpompi pukeutuakin kuin siihen 0-kelin loskaan, paitsi jos menee johonkin 50 asti.

Vierailija
27/35 |
17.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumpa olisikin sellaista aurinkoista ja puuterilumista helmikuun täydellistä talvisäätä koko talven, mutta kun ei. Ensin on sateista ja pimeää jonnekin joulukuun alkuun, sitten on loskaista ja pimeää. Eli märkää ja pimeää kuukausi kaupalla. Lunta tulee jossain vaiheessa, mutta sekin muuttuu ensin loskaksi, joka jäätyy sitten möykkyiseksi ja vaaralliseksi jääkimpalein päällystetyksi kaduksi. 

Talvi on inhottavaa aikaa pukeutumisenkin kannalta: talvivaatteissa tulee kamala hiki, kengät kastuvat sohjossa ja uloslähteminen on aina operaatio. Liikkuminen on hankalaa - onneksi ei ole lapsia, koska rattaiden työntäminen loskassa on varmasti ihan hirveää!

Vierailija
28/35 |
17.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vaan pidä siitä kylmän tunteesta iholla ja pukemisrumbasta. Ja se pimeys ja synkkyys, hyi.

Asunkin nykyään maassa, jossa talvilämpötila on 20+ astetta.

Vierailija
29/35 |
17.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei pidä paikkaansa, kylmät talvet menevät sykleissä, taitaa johtua auringon aktiivisuuden muutoksista, joka saavuttaa huippunsa n. 11 vuoden välein. Vuosituhannen vaihteen tienoilla oli kylmiä talvia, jopa 50 astetta meilläkin etelä-pohjanmaalla vuonna '99. Sitten vuoden 2010 tienoilla oli taas kylmät talvet ja pirusti lunta Helsinkiä myöten, siinä välissä taas oli parikin mustaa joulua. Nyt on taas ollut lämpimämpää, mutta ihan tuossa viikko sitten luin, että vuoden 2020 tienoille on arvioitu tulevan taas kylmät ja lumiset talvet. Sopisi aika hyvin kuvaan.

Nopeasti nuo lähimenneisyyden talvet unohtuu, mutta lapsuuden lumiset talvet ei niin unohdu, koska ne on ne ensimmäiset ja pienelle leikki-ikäiselle niin merkitykselliset. Itse rakastan kunnon talvia, niihin on minusta helpompi pukeutuakin kuin siihen 0-kelin loskaan, paitsi jos menee johonkin 50 asti.

Miksi tämä kommentti saa alapeukkuja? Vastasin vain henkilölle, joka väitti että kunnon talvia ei ole ollut 20-30 vuoteen, että kyllä on, ihan tuossa viitisen vuotta sitten viimeksi.

Vierailija
30/35 |
17.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tykkään talvesta ja olen onnellinen, että asun Suomessa. Kuulun siis onnekkaiden ryhmään. No elämässä on tarpeeksi ikäviä asioita ja jos pitäisi vielä säästäkin murehtia...

Vierailija
31/35 |
17.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et voi käsittää? Et siis voi ymmärtää, jotta ihmisiä on erilaisia, toinen tykkää kesästä toinen talvesta. Eikä toinen ole toistaan parempi, vaan erilainen.

Vierailija
32/35 |
19.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain 30 km Helsingistä pohjoiseen ja talvi on jo erilainen. Kun Helsingissä sataa talvella vettä, Vantaalla tulee märkää räntää ja Nurmijärvellä ja Hyvinkäällä jo ihan oikeaa kuivaa lunta. Helsingistä pohjoiseen ajettaessa märkä tie muuttuu loskaisesta kuivaksi ja puhdas lumi pölisee. Jossain Nurmijärven korkeudella ei edes ole ruuhkaa oli sää mitä oli. Ankea märkä pimeys muuttuu melko valoisaksi - ulkona näkee ulkoilla ilman valoakin, vaikka katuvalaistusta ei olisi. Tällaisen asian olen huomannut, kun kuljen autolla.

Autokin pysyy puhtaana eikä ruostu läheskään niin nopeasti, jos sitä ei tarvitse uittaa pk-seudun suolatussa kuravellissä.

Loppukeväästä ja alkukesästä tilanne on niin päin, että Helsingissä on kylmempää.

Vierailija
33/35 |
19.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän vaikuttaisi siltä, että nykyaikuiset eivät vain enää osa nukkua öisin ja pukeutua talvisin. Siinä yksi syy miksi talvi koetaan niin hankalana.

Itse tykkään kesästä ja talvesta sekä keväästä ja syksystä. :)

Vierailija
34/35 |
19.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkäisin talvesta,jos sellainen olisi.Vaan etelä suomessa ei ole enää talvea,vaan kaatosateinen,pimeä,kuravellikausi.Muistoissa on valkoinen lumi ja talviurheilulajit.

Vierailija
35/35 |
25.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talvi on parasta aikaa. Hyvä, että se on joka vuosi! :)