Yläastelaisen näkökulmasta: opettajan raivokohtaus aiheellinen
Itse siis olen jo 17-vuotias lukiolainen, mutta ymmärrän opettajaa täysin.
Itse olen koko yläasteen ajan opiskellut luokassa, jossa yli puolet oppilaista olivat rääväsuisia kakaroita. Opettajalle haastateltiin, huudeltiin "ime munaa" tms ja haukuttiin. Eikä oltu ainoa luokka.
Nykyajan pennut ovat tällaisia hirviöitä. Ei minkään näköisiä käytöstapoja eikä kunnioitusta vanhempia kohtaan. Nähdään vain oma napa. Kuka tahansa aikuinen romahtaisi tuossa työssä. Erityisesti yläasteella.
En väitä, että opettaja oikein toimi. Käytös oli epäammattimaista, mutta en ihmettele miksi ei hermot kestä ja tapahtuu tälläistä.
Kyseessä ei ole ole yksittäistapaus. Kaikista kouluista löytyy näitä hirviöitä.
Tämä ei ole opettajan tai kaverien syytä vaan teidän VANHEMPIEN. Itse olette kasvattaneet lapsistanne yhteiskunnan maanvaivoja. Älkää lisääntykö, jos ette osaa muksuja kasvattaa.
Opettajan tehtävä ei ole kasvattaa lapsia, eikä myöskään päiväkodissa lastenhoitajien tai lastentarhanopettajien. Se on vanhempien vastuulla. Tätä ei nykyajan vanhemmat käsitä alkuunkaan.
Opettajaa en syyllistä käytöksestä vaan ehdottomasti oppilaita ja heidän vanhempiaan. Hävettää oikein edustaa tätä sukupolvea.
Kommentit (26)
On ongelmallista, että yläasteen aineenopettajiksi joutuu aika paljon tällaisia vähän nössöjä ja hermoheikkoja ja karisma- ja auktoriteettipuutteisia humanistityttöjä. Jo silloin opiskeluvaiheessa pitäisi oikeasti kertoa, millaisille ihmisille opetustyö sopii ja millaisille ei. Ja myös olla itsekritiikkiä sen suhteen, onko ns. munaa hakeutua yläasteelle tai ammattikouluun vai onko syytä siirtyä opettajaksi lukioon tai kansalaisopistoihin ym. joissa kurinpito-ongelmia ei ole ja keskitytään itse asiaan. Toki nykyään jokaiseen virkaan on kymmeniä tai satoja hakijoita ja jollain sen humanistitädinkin on itsensä elätettävä. Näissä eläintarhaoloissa vain käy tällä tavalla, kun väärä ihminen on laitettu tällaiseen paikkaan. Työhön valittavien pitäisi antaa opetusnäyte jollain kasiluokkalaisilla ja vasta sitten päätetään, kuka homman saa. Enemmän pitäisi kannustaa miehiä hakeutumaan alalle ja naisistakin kannustettava esim kielten tms. opettajaopintoihin vain niitä, joilla on siihen haluja ja kykyjä. Tulkkina, kääntäjänä tms. nämä hissukat pärjäsivät paremmin
Joko ne vahtimestarit saataisiin yläasteelle ja häiriköt kuriin. Joka ongelmaluokkaan vartija joka lähtee häirikön kanssa kiipeämään köyttäpitkin kun kiukututtaa. Samalla saadaan seurantaa hankalien opettajien valvontaan. Vartija olisi tietty koulutettu ja hyväkuntoinen.
Vierailija kirjoitti:
Joko ne vahtimestarit saataisiin yläasteelle ja häiriköt kuriin. Joka ongelmaluokkaan vartija joka lähtee häirikön kanssa kiipeämään köyttäpitkin kun kiukututtaa. Samalla saadaan seurantaa hankalien opettajien valvontaan. Vartija olisi tietty koulutettu ja hyväkuntoinen.
Niin...sellainen luokan "isä"?
Kameravalvonta tunneille,käytäville ja pihalle, ei ole kellään sitten selittämistä, kuka teki mitä ja missä järjestyksessä. Monilla vanhemmillakin silmät aukeaisi, kun oma kultamussu siellä kehottaa enkunopea imemään munaa tai heittää kengällä matikanopea selkään tai istuu känny kädessä kirja kiinni ja haistattaa vitut opelle, joka asiasta viidettä kertaa sanoo. Toki monesti nää messut tekee samaa kotonakin ja vanhemmat pelkää kersojaan liikaa.
Monista aikani "ongelmateineistä" tuli narkkeja, syrjäytyneitä, yksinäisiä, työttömiä, likaisia...
Mutta aikani "ongelmateinistä" tuli myös lääkäreitä, eläinlääkäreitä, urheilijoita, kauppatieteilijöitä, ympäristöasiantuntijoita, sairaanhoitajia, insinöörejä, opettajia (!) jne., perheellisiä, kunnollisia kansalaisia.
Teini-ikä on vaikeaa aikaa kaikille. Lähiympäristölle ja teinille itselleen. Teiniaika on lyhyt eikä kerro vielä juuri mitään kasvatuksesta tai sen puutteesta. Kapinahenkisyys kuuluu nuoruuteen, toki sekin osattava kohdentaa oikein. MISSÄÄN NIMESSÄ MUITA EI SAA VAHINGOITTAA.
On myös niitä, joita pidettiin kovassa kurissa ja nuhteessa ja nämä käyttäytyivät kuin enkelit nuoruuden. Kun "vapaus" koitti (täysi-ikäisyys), niin ikävä kyllä monet päätyivät itsariin tai päihteiden käyttäjiksi.
Täytyy myös muistaa, että teininä se ympäristö vie hyvin paljon mennessään ja fiksuimmatkin voi mennä mukaan vaikka olis kuinka kotona kasvatettu ja opetettu. Ei aina kaikki ole todellakaan vanhemmista kiinni.
Voi hyvänen aika. Miksi luulette, että lapsia voisi kasvattaa tukkapöllyllä? Kyllä oman esimerkin ja tarpeen vaatiessa vakavan keskustelun pitäisi riittää. Mutta kun ei riitä.
Olen opettaja, eikä todellakaan syyhytä käydä lapsiin käsiksi. Ikävä kyllä,kun keskustelen lapsen kanssa kiusaamisesta/riidasta, monesti reagointi on vino hymy. Tarkoittaen, ei kiinnosta, et sä mulle mitään voi. Olen myös kuullut ekaluokkalaiselta, että me voidaan tehdä mitä vaan, koska ekalla ei jätetä jälkkään.
Minä jätän.