Keskituloisella ei ole varaa asua Helsingissä
Mielipiteitä puolesta ja vastaan kiitos. Omat tulot noin 5000e/kk brutto, eikä Helsinkiin muutto onnistu, koska käytännössä ei olisi varaa muuttaa kuin johonkin huonoon lähiöön.
Kommentit (13)
No itselläni omat bruttotulot 3000, ja asun omistusasunnossa Ullanlinnassa. Neliöistä saattaa tietysti joutua tinkimään, jos Helsinkiin (keskustaan) mielii keskituloisena.
Tiedossa on. Helsingin markkinoille pääsee vain kela-gold kortilla. Niitä saavat vain harvat ja valitut.
Vierailija kirjoitti:
No itselläni omat bruttotulot 3000, ja asun omistusasunnossa Ullanlinnassa. Neliöistä saattaa tietysti joutua tinkimään, jos Helsinkiin (keskustaan) mielii keskituloisena.
3000 tuloilla ei asuta Ullanlinassa. Myönnä pois, pappa behind everything, som betalar.
Asun miehen kanssa kaupungin vuokrakämpässä, vuokra 700€ ja mun mielestä ok kaksiosta. Ennen asuin yksin vapaiden markkinoiden kaksiossa, jonka vuokra oli 750€. Senkin pystyin handlaamaan hyvin. Mun tulot on 2700€ brutto ja ihan ok alueet kyseessä. Mihin linnaan sä meinasit muuttaa jos ei 5000€ tuloilla voi täällä asua? Vai onko sulla 5 lasta?
Vierailija kirjoitti:
Asun miehen kanssa kaupungin vuokrakämpässä, vuokra 700€ ja mun mielestä ok kaksiosta. Ennen asuin yksin vapaiden markkinoiden kaksiossa, jonka vuokra oli 750€. Senkin pystyin handlaamaan hyvin. Mun tulot on 2700€ brutto ja ihan ok alueet kyseessä. Mihin linnaan sä meinasit muuttaa jos ei 5000€ tuloilla voi täällä asua? Vai onko sulla 5 lasta?
Puihin omistusasunnosta tietenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
3000 tuloilla ei asuta Ullanlinassa. Myönnä pois, pappa behind everything, som betalar.
Ihan itse säästin käsirahaa ja nyt maksan lainaa ja vastikkeita n 800€/kk. Palkasta jää käteen n.2100€, eli jää muuhun käyttöön sinkkuna ihan riittävästi. En ole ikinä tajunnut, miksei muka näillä tuloilla voisi asua keskustassa :D asuntolainaa töissäkäyvä saa kyllä.
Pariskunta, tulot n. 5000kk ja sadan neliön lukaalia maksellaan. On toinen jo, pienempi on sijoitusasuntona.
Ööh. Oon aina asunut keskustassa, Kampissa ja punavuoressa. Opiskelijana. Kaksin siskon kanssa ja kolmin ystävien Kivoissa asunnoissa. Se on ihan mihin rahansa haluaa laittaa. Ja tuloja tosiaan se 500 + opiskelijana tienatut sataset. Kesällä sitten kuussa se n. 2000 ja siitä vielä säästetään koko vuodelle.. ja rahaa riittää myös matkustaa.
00140 alueella ei ainakaan omat 5050e/kk bruttotulot jättäneet kovasti säästöön. Järjestelmä on suunniteltu perheille.
Niin. Siltä se valitettavasti näyttää ja tuntuu. - Ja hieman ärsyttää se, että kun jokin julkinen hanke laitetaan liikkeelle, niin joskus tuntuu sille, että ajatellaan automaattisesti sen sijaintipaikaksi (Suur-)Helsinkiä. - Toki se on sikäli luonnollista, että suurin osa väestöstä ja työtätekevistä on pakkautunut Helsingin seudulle -johon nyt siis luen mm. Vantaan ja Espoon ja joukon pienempiä kuntia noin 100 kilometrin säteellä Helsingistä. Ei tässä mitään muuta, miten tämä käy yksiin sen kanssa, että koko maa haluttaisiin pitää asuttuna? - Vai onko se liian vanhanaikaien asenne. Mitä jos Suomen vesi ja maa -alasta luovutettaisiin ylikansalliseen käyttöön? Vai olsiikko se jättää muuten vaan oman onnensa nojaan alueeksi, jossa ihmiset -ne harvat jota siellä vielä asuvat ja elävät saisivat pärjätä omillaan.
Vierailija kirjoitti:
Niin. Siltä se valitettavasti näyttää ja tuntuu. - Ja hieman ärsyttää se, että kun jokin julkinen hanke laitetaan liikkeelle, niin joskus tuntuu sille, että ajatellaan automaattisesti sen sijaintipaikaksi (Suur-)Helsinkiä. - Toki se on sikäli luonnollista, että suurin osa väestöstä ja työtätekevistä on pakkautunut Helsingin seudulle -johon nyt siis luen mm. Vantaan ja Espoon ja joukon pienempiä kuntia noin 100 kilometrin säteellä Helsingistä. Ei tässä mitään muuta, miten tämä käy yksiin sen kanssa, että koko maa haluttaisiin pitää asuttuna? - Vai onko se liian vanhanaikaien asenne. Mitä jos Suomen vesi ja maa -alasta luovutettaisiin ylikansalliseen käyttöön? Vai olsiikko se jättää muuten vaan oman onnensa nojaan alueeksi, jossa ihmiset -ne harvat jota siellä vielä asuvat ja elävät saisivat pärjätä omillaan.
Myydään Lappi ryssille. Saadaan elellä hyvinvointivaltiossa vielä vähän aikaa ilman lisävelkaa.
Juu ei olekaan. Kun asumistuilla keinotekoisesti pumpataan ilmaa vuokra-asuntokuplaan.