Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sääliksi käy niitä lapsia, joille vanhemmat eivät lue eikä osta kirjoja

Vierailija
14.10.2016 |

Ja tuollaisia vanhempia on nykypäivänä ihan liikaa.

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
14.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monia lapsia ei vaan kirjat kiinnosta. Olin 15 vuotta sitten tylsä ja kuiva nörtti, jos en yökötellyt kirjallisuutta muiden muksujen mukana.

En tiedä mistä moinen epäkiinto tulee. Kai jokaiselle lapselle nyt edes iltasatuja ollaan kerrottu.

Vierailija
2/10 |
14.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

ok

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
14.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä sä päättelet ettei lapsille lueta?

Vierailija
4/10 |
14.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinnostus kirjoihin tulee esimerkistä ja kokemuksesta. Jos vanhemmat eivät lue, ei lue lapsetkaan. Lapsistahan kasvaa vanhempiensa pikkukopioita, eikä niistä olla tehtailemassa mitään superihmisiä Jos olet kiinnostunut kirjosta ja lukemisesta, lapsesikin on; jos olet kiinnostunut telkkarista ja syömisestä, lapsesikin on; jos olet sporttinen ja yliaktiivinen, lapsesikin on.

Ei se ole sen kummempaa, ja miksi pitäisi olla ? Miksi kaikkien lasten pitäisi olla samanlaisia, kun evät aikuisetkaan ole?

Itse rakastan kirjoja ja tiedän miten rikastuttavaa ja kehittävää lukeminen ja tarinat ovat lapsille. Mutta tiedän myös että lasten pitäisi hyppiä ja juosta 4h päivässä, mutta minun lapseni usein lukevat ja leikkivät mieluummin, suon sen heille sijaan että kasvattaisin opas kourassa heistä jotakin mitä he eivät ole

Vierailija
5/10 |
14.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä sä päättelet ettei lapsille lueta?

Lukenut lehdestä otsikon?

Vierailija
6/10 |
14.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapset lukevat nyt itse mielellään, koska heille on aina luettu, meillä aikuisetkin lukevat ja kirjastossa käymme joka viikko.

Yksi tuttavaperheen kymmenenvuotias yökötteli lukemiselle, mutta annoin sille kyläilyreissulla käteen jonkun hirviöopuksen, jossa oli koottuna kaikki "kuuluisat hirviöt", loch nessit ja lumimiehet. Niin kaveri luki puolitoista tuntia aivan huomaamattaan...

Vierailija
7/10 |
14.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä turhaan, kirjathan on nykyään niin noloja ja tylsiä, tabletti on parempi.

Vierailija
8/10 |
14.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tjuu kirjoitti:

Kiinnostus kirjoihin tulee esimerkistä ja kokemuksesta. Jos vanhemmat eivät lue, ei lue lapsetkaan. Lapsistahan kasvaa vanhempiensa pikkukopioita, eikä niistä olla tehtailemassa mitään superihmisiä Jos olet kiinnostunut kirjosta ja lukemisesta, lapsesikin on; jos olet kiinnostunut telkkarista ja syömisestä, lapsesikin on; jos olet sporttinen ja yliaktiivinen, lapsesikin on.

Ei se ole sen kummempaa, ja miksi pitäisi olla ? Miksi kaikkien lasten pitäisi olla samanlaisia, kun evät aikuisetkaan ole?

Itse rakastan kirjoja ja tiedän miten rikastuttavaa ja kehittävää lukeminen ja tarinat ovat lapsille. Mutta tiedän myös että lasten pitäisi hyppiä ja juosta 4h päivässä, mutta minun lapseni usein lukevat ja leikkivät mieluummin, suon sen heille sijaan että kasvattaisin opas kourassa heistä jotakin mitä he eivät ole

Kuulostaa aika kierolta maailmankuvalta.

Isäni oli kiinnostunut telkkarista ja syömisestä, minä en ole. Äitini oli kiinnostunut urheilusta, minä en ole. Minä olen kiinnostunut lukemisesta, lapseni eivät ole. Jokainen saa olla oma persoonansa.

Oikeastiko tehtailet itsestäsi pieniä klooneja ja luulet muidenkin tekevän niin? Mitäpä jos esittelisit lapsillesi useamman harrastuksen, niin he saisivat vähän päätösvaltaa eivätkä harrastaisi sitä ainoaa harrastusta jonka tietävät.

Vierailija
9/10 |
14.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kaverin perhe on just tuollainen, lapsille ei ole luettu edes iltasatuja pieninä. Lapset eivät ole koskaan olleet kiinnostuneita lukemaan vapaaehtoisesti, luultavasti siksi koska vanhemmatkaan eivät lue. Kun lapsille tulee koulusta tehtäväksi lukea kirja, eivät joko lue ollenkaan tai lukevat vain osittain. Tuon perheen lapset ovat yläkoululaisia ja heidän tuottamansa teksti on täyttä ripulia ja sisältää myös puhekielisiä sanoja ja ilmauksia. Mistään yhteiskunnallisista  tai muista asioista eivät ole kiinnostuneita eivätkä sellaisita mitään tiedäkään. Urheilevat kyllä innokkaasti, mutta minusta innokas harrastuneisuus toisella saralla ei voi korvata puutetta toisella. Siksi meillä tehdään kaikkea sopivasti. 

Vierailija
10/10 |
14.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tjuu kirjoitti:

Höpö höpö. Esimerkiksi minä ja äitini ollaan aina oltu ja todennäköisesti tullaan olemaan ihan erilaisia ihmisiä. Äitini urheilee ja liikkuu paljon. Hiihtää, maastopyöräilee, juoksee maratoneja sekä triathloneja jne. Ei lue hirveästi, inhoaa kaiken maailman kauhu- ja väkivaltaleffoja. Minä en liiku, pelaan paljon ja luen kirjoja (klassikoita ja uudempia) ja rakastan kauhua, toimintaa ja räiskettä. Ja äitini kammoksuu näitä minun mielenkiinnonkohteita täysin. Ja isänikin on ihan erilainen kuin minä. Vähän ohi aiheen, mutta pakko oli kommentoida kun särähti tuo lapsista tulee vanhempiensa pikkukopioita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kaksi