Kuumekouristuksia saaneiden lasten äidit!
Kyselisin et miten teillä toimitaan kun huomaatte lapsen saavan kuumetta. Mun tyttö 3-vee sai ensimmäisen kuumekouristuksen muutama viikko sitten. Lääkäri kehoitti antamaan heti kuumetta alentavaa lääkettä kun kuume alkaa nousemaan. Miten te toimitte? Annatteko heti suosiolla lääkettä kun tulevat kuumeeseen? Missä raja menee?
Saattaa kuullostaa sekavalta! olen kiitollinen vastauksista:)
Kommentit (7)
Mutta anoppi ainaki neuvoi että antaa kuumetta alentavaa jos kuume nousee yli 38,5.
meillä nyt 5vpoika joka 2v sai ekan kouristuksen. Nyt ei ole tullut kouristuksia enää 1,5 vuoteen. Annoin heti kuumeen alettua nousta pronaxenia. Vieläkin pojalla nousee kuume tosi nopeasti ja sanoo itse haluavansa mennä nukkumaan josta tietää että kiire on antaa kuumetta alentavaa. Kannattaa mieluummin antaa heti lääkettä kuin jäädä " odottamaan" kouristusta.
Sengille: Niin mä oon tehnytkin nyt ja ajattelin et olenko liiankin vainoharhanen tässä:) Mutta ajattelin kanssa et parempi pitää kuume hallinnassa. Onko se muuten niin että ne kouristukset tulee taudin alussa jos kuume nopeasti nousee? Jostain olin niin lukenivani.
Nyt tyttö juoksee tossa eli tämä kuumetauti on pian ohi:)
Kiitos vastauksesta!
Meillä on 4v tyttö, joka on pienen elämänsä aikana saanut 10 kuumekouristusta :-( Nyt ei onneksi vuoteen ole kouristellut, joten saas nähdä ovatko kouristukset jo historiaa, toivottavasti! Meillä toimitaan kuumeen noustessa siten, että samantien tyttö saa sekä pronaxenia että panadolia. Ja tämä siis heti kun kuume nousee yli 37:n, sillä meillä kuume nousee todella nopeasti ja tyttö on saanut kouristuksia melko alhaisessakin kuumeessa. Lisäksi meillä on kouristuksiin erityinen estolääkitys, joka aloitetaan myös heti. Eli lääkärin ohjeen mukaisesti erittäin kuumekouristusherkällä lapsella ei todellakaan odoteta kuumeen nousemista sinne normaaliin 38.5:een, vaan pitää toimia heti! Teillä tosin on vasta yksi kouristus takana, joten voi olla erittäin todennäköistä ettei niitä enempää edes tule! Yleensähän kouristuksia tulee vain kerran tai kaksi, ja varsinkin jos ensimmäinen kouristus tulee yli 1.5 vuotiaana, niin uusiutumisen riski on vieläkin pienempi. Niin ja vielä siitä, että yleensä tosiaan kuumekouristus tulee sairauden ensimmäisten 24h:n aikana. Toivottavasti teille ei enää kouristeluja tule, ja toivottavasti ei tulisi enää meillekään...
Toivotaan ettei teille enää niitä tule! Nehän pitäis kadota joskus oliko se nyt 5 ikävuoden jälkeen tai jotain. Harvinaisia ovat vanhemmilla lapsilla!
Joo mä toivon et meidän työllä oli vain toi yksi ja se tuli vauvarokon yhteydessä. Siinähän kuume nousee uhtäkkiä tosi korkeeksi ja meidänkin tytöllä kuume nousi illalla ihan yhtäkkiä ja aina 40,2 asti. Niin korkeaa kuumetta ei hällä aikasemmin ees ollut.
Säikähdin vain tosi paljon kun aikaisemmin en moista kouristusta ollut nähnyt:/ Luulin suunnilleen et tekee kuolemaa:(
Itse olen vielä hoitoalalla töissä ja näen kaikenlaista, mutta kun oma lapsi on kyseessä...iskee paniikki!
Kiitos vastauksesta Halero ja hyvää päivän jatkoa!
Juu kuolemaa sitä itsekin ekalla kerralla pelkäsi! On se vaan sen verran kaamean näköstä. Edelleen paniikkinappulaa painetaa aina kun tytölle nousee kuume, eikä varsikaan ole mukavaa olla kahdestaan silloin kotosalla. Kyllä niitten tosiaan pitäisi tässä iässä jo hiljalleen jäädä pois, mutta meillä eivät lääkäritkään tarkalleen uskaltaneet mitään luvata kun on niin erityisherkkä tuo tyttö. On perinyt taipumuksen molemmilta puolilta sukua, joten siitä johtunee. Nyt tosiaan jännätään että ovatko ne esikoisella jo historiaa, sekä myös sitä että saako kuopus (nyt 13kk) niitä. Toivotaan että ovat kokonaan historiaa meidän perheen ja toki teidänkin osalta! Vauvarokko on niin korkea kuumeinen, ettei ihme että siinä sen saitte. Onneksi monissa muissa taudeissa kuume ei nouse yhtä nopeasti ja yhtä korkealle.
Eikö kellään kokemuksia aiheesta?