millä perusteella hylkäätte facebook-kaveripyyntöjä ?
Olen itse pitkään ollut ilman facebookkia, mutta nyt sitten tein jonkin aikaan sitten. Minusta on ollut positiivista mahdollisuus saada yhteys esimerkiksi vanhoihin koulu tai työkavereihin. Olen kuitenkin saanut aika monta hylkäävää päätöstä, ja olen miettinyt mistäköhän tämä mahtaa johtua.
Ymmärrän, että jotkut haluavat pitää facebookin intiiminä, vain joidenkin parhaiden 50 tutun kanavana, mutta hylkyjä on tullut myös niiltä joilla on monia satoja kavereita.
Itse kuitenkin näen lähinnä positiivisena, että halutessaan voisi kätevästi vaihtaa kuulumiset, jos pitkästä aikaa tahtoisi. En myöskään pidä itseäni maailman suurimpana kusipäänä, minkä takia, osa sitten jättäisi hävyksymättä :D
Kommentit (41)
Ei ole mitään mielenkiintoa vaihtaa kuulumisia vanhojen koulukavereiden tai muidenkaan tuttujen kanssa. Ainoastaan sukulaisten pyynnöistä en kehtaa kieltäytyä. Kavereita facessa minulla on noin 30.
Joko en halua hänen tietävän elämästäni tai en halua tietää hänen elämästään.
Minulle tulee työn puolesta paljon kaveripyyntöjä asiakkailta ja yhteistyötovereilta. Hylkään kaikki koska pidän facen vain perheelle ja oikeille kavereille. En sekoita työtä ja vapaa-aikaa.
Mä olen hylännyt kaveripyynnön silloin, jos mulla ei ole aavistustakaan, kuka kaveripyynnön lähettäjä on. En voi tietää, että "Kristiina Virtanen" on koulukaverini "Tiina Mäkinen" 30 vuoden takaa, jos hän ei itse sitä kaveripyynnössään kerro. Hylkään myös sellaiset kaveripyynnöt, joiden lähettäjä ei ole koskaan ollut ystäväni tai kaverini ja jos mulla ei ole mitään erityistä hinkua alkaa hänen ystäväkseen tai kaverikseen nytkään. Entisistä ja nykyisistä työkavereista mulla on FB-kavereina vain ne, joiden kanssa muutenkin tulee vietettyä vapaa-aikaa. Jos olen tekemisissä vain työasioissa, niin en ota FB-kaverikseni. Mulla on ilman noitakin jo parisataa FB-kaveria.
Mulla on kavereita kolmisen tuhatta, lisää tulee tasaiseen tahtiin. Muusikko. En silti hyväksy kaikkia, vaan tarkastan kaikki kaveritarjokkaat käymällä niiden sivuilla.Pitää joko olla toinen ammattimuusikko eli mahdollinen työkontakti, tai sit yhteisiä kavereita pitää löytyä vähintään n.10-15 ( itse asiassa oon hylännyt enemminkin kaverein, jos yhteiset kaverit ei oo ollu vakuuttava kaveriotos), profiilissa ei saa olla mitään turnoffia (esim. jonkun ääriliikkeen edustaja, kylähullu, seuraa etsivä tyrkky tms.). Yleensä noilla pärjään. Tällä hetkellä odottavia kaveripyyntöjä on n.75. Pidän niitä jonossa, koska en oo ollu niiden kaverimotiiveista ihan varma, ja haluan tovin harkita. Suoraan oon hylännyt useimmat, ja niitä lukuja en nää.
Muutamia sellaisia olen jättänyt hyväksymättä, jotka tiedän IRL rasittaviksi tyypeiksi. En halua, tietävät mitään mun elämästä. Se, että lapset on samassa koulussa ei ole mikään syy olla fb kaveri.
Jos en ole tavannut tai jutellut niin sitten en hyväksy. Jotkut tosin saatan jättää "jonoon" koska itsellä on huono nimi/naamamuisti randomien kohdalla ja kavereilta tarkistan että kukas tämä tyyppi nyt olikaan ennen poistamista.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen hylännyt siksi, kun ei oltu oikeasti ikinä edes tavattu. On kaverin kaveri. En halua jakaa mitään kenellekään ventovieraalle. Samasta syystä myös poistin yhden, jonka olin nähnyt viimeksi joskus 5-vuotiaana eikä millään tavalla oikeasti tunneta. Olin selvästi myös hänen jollain "näille ei jaeta mitään"-listalla, koska en nähnyt siltä mitään julkaisuja koskaan. Aktiivisesti kuitenkin fb:ssa on. Turha siis roikottaa kavereissa.
Kyllä minäkin käyn aktiivisesti facebookissa, mutta uusin julkaisuni on se, että olen alkanut facebookin käyttäjäksi. Kaikki eivät halua levitellä asioitaan ympäri nettiä. Toisaalta kyllä ymmärrän, että minut poistetaan, koska eihän se ole tavallaan tasapuolista, että minä näen heidän juttunsa, mutta he eivät minun juttujani. Toisaalta kyllä ihan yhdentekevää, koska en käy tuolla oikeastaan muuta kuin katsomassa parin ihmisen julkaisuja ja kirjoittamassa muutamalle muulle ihmiselle.
En yleensä poista ketään, mutta laitan monet sellaiseen ryhmään että eivät näe kaikkia julkaisujani. He näkevät vain niitä linkkejä hauskoihin kissavideoihin ym. neutraalia.
ihan hyviä ja järkeviäkin perusteluja.
en tosiaan ole ketään sellaista pyytänyt kaveriksi ketä en olisi tavannut koskaan.
ja suurin osa, keltä ilmeisesti hylkyjä on tullut, on kyllä ollut sellaisia että viimeisen kymmenen vuoden aikana ollaan kyllä ihan vapaaehtoisesti vapaa-ajallakin toisinaan tavattu, mutta sittemmin yhteydet hiipuneet. Ja nyt itsestäni olisi vaan mukava vaihtaa kuulumiset, tai edes katsoa joskus sieltä fiidistä että mitähän heidän elämiinsä nykyään kuuluu.
Hylkyjä on tullut myös parilta keihin olen törmännyt viimeisen vuoden aikana ja jäänyt vaihtamaan kuulumisiakin.
Ei siinä mitään, jokainen tekee kuin parhaaksi näkee, mutta jotenkin tietenkin tulee ajatus, että toinen ihminen ei halua enää koskaa olla missään yhteyksissä mikäli hylkää, vaikka en tosiaan tiedä pitääkö se paikkaansa. Itse olen sillä tavoin helposti lähstyttävä, etten pitäisi yhtään omituisena vaikka joku ottaisi vuosien takaa yhteyttä. Näin kuitenkin tapahtuu erittäin harvoin. Ja olen toki ajatellut että osa syynä on juurikin ollut tämä facebookittomuus, sillä voi olla hankala saada yhteyttä. Itse hyväksyn kyllä kaikki kenet tunnen, tuntemattomia en.
ap
Mulla roikkuu muutama pyyntö joita en ole kehdannut hylätäkään.
- yksi exä jolle en halua jakaa mitään elämästäni ja jonka takia en FB:hen juuri mitään koskaan päivitäkään (voi nähdä päivitykseni yhteisten kavereiden kautta jos nämä tykkäävät tai kommentoivat)
- lapseni kaverin vähän yksinkertaiset vanhemmat (äiti ja isä omilla profiileillaan siis), samoin tämä sama kaveri itse
- hyvän ystävän entinen parempi kaveri jonka kanssa olen istunut baarissa kerran-pari yli 10 vuotta sitten
- joku ihan random ulkkari jonka kanssa minulla on yksi yhteinen kaveri (entinen koulukaveri joka kelpuuttaa kaverikseen kenet vain, vähän tällainen heruttajatyyppi)
- entinen naapuri lapsuudesta, oman äitini ikäinen nainen jonka kanssa minulla ei ole mitään yhteistä mutta voin tervehtiä jos jossain näen, ei asuta edes samalla paikkakunnalla että jatkuvasti törmäisi
Jos kaveripyytäjä on joku työpaikan juoruämmä, ja muuta tekemistä ei ole hänen kanssaan kuin pakolliset työasiat, niin en todellakaan hyväksy kaveripyyntöä. Jaan kuitenkin jonkin verran yksityisyyttäni koskevia tietoja ja valokuvia facessa.
Voin ottaa ns. tuntemani ok-tyypin vähäksi aikaa, mutta jos hänen kuulumisissaan ei ole mitään kiinnostavaa, hän ei kirjoita mitään eli on vain utelias niin poistan.
Muuten poistelen tyyppejä, jotka vittuilevat esim. minulle epäsuorasti netissä, ovat jotain ihme pätijöitä jollain saralla tai ovat joissain minulle tärkeissä asioissa totaalisen päinvastaista mieltä.
Poistan myös näitä tuttuja ns. markkinoijia jonkin ajan päästä. Nämä vain markkinoivat eivätkä ole kavereita kanssani.
Vierailija kirjoitti:
Ei siinä mitään, jokainen tekee kuin parhaaksi näkee, mutta jotenkin tietenkin tulee ajatus, että toinen ihminen ei halua enää koskaa olla missään yhteyksissä mikäli hylkää, vaikka en tosiaan tiedä pitääkö se paikkaansa.
ap
Ei haluakkaan olla tekemisissä. Ei kaikki halua olla tekemisissä ihmisten kanssa jotka on ehkä joskus kuulunut jollain lailla elämään. Miksi pitäisikään olla? En minä ainakaan saa mitään iloa kuulumisten vaihtamisesta. En halua jakaa elämääni ihmisten kanssa joista en välitä, eikä todellakaan kiinnosta vanhojen puolituttujen kuulumiset.
Jos en yhtään tunne tai olen jutellut vain vähäisesti. En myöskään mitään iänikuisen vanhoja tuttavia halua lisätä, koska ei mulla niiden kanssa ole mitään yhteistä eikä tuollaisten ihmisten kanssa tule edes mitään juteltua siellä netissäkään. En siis näe syytä vain roikottaa kaverilistalla.
Jos en tunne. Useimmat miehet hylkään vaikka tuntisinkin. Olen kokenut aika ikäviä juttuja kun olen lisäillyt puolituttuja miehiä ja sitten ruvetaankin pommittamaan yksityisviestejä. FB ei ole minulle mikään seuraelämäkanava, katselen sieltä kavereiden kissavideot ja pelailen pelejä. Yksityiselämä sitten erikseen.
Jos en tunne, eli on täysin ventovieras.
Olen hylännyt entisiä koulukavereita, joiden kanssa en siloinkaan ollut mikään hyvä kaveri. Ei minulal ole mitään asiaa joillekin 20 vuoden takaisille tyypeille, jotka vain sattuivat jakamaan saman luokkahuoneen kanssani. Silloiset kaverit on sitten eri asia, vaikka nykyisin ei niin oltaisikaan tekemisissä.
Viimeisimmät:
Tuntematon
Täti joka on riidoissa koko suvun kanssa. Viimeksi näin hänet 5 vuotiaana
Entinen työkaveri. Häntä epäiltiin kavalluksesta ja johdin sisäistätutkintaa. Hän erosi välittömästi ja vaikka tiesin hänen olevan syyllinen, summa oli niin pieni, että tutkinta lopetettiin. Vaatii aika paljon pokkaa laittaa mulle kaveripyyntö..!
Mä olen hylännyt siksi, kun ei oltu oikeasti ikinä edes tavattu. On kaverin kaveri. En halua jakaa mitään kenellekään ventovieraalle. Samasta syystä myös poistin yhden, jonka olin nähnyt viimeksi joskus 5-vuotiaana eikä millään tavalla oikeasti tunneta. Olin selvästi myös hänen jollain "näille ei jaeta mitään"-listalla, koska en nähnyt siltä mitään julkaisuja koskaan. Aktiivisesti kuitenkin fb:ssa on. Turha siis roikottaa kavereissa.