Makaronilaatikko ilman munamaitoa TAI lihalientä
Osaatteko neuvoa, voiko makaronilaatikon tehdä ilman munamaitoa TAI lihalientä? En pysty käyttämään kauppojen lihaliemiä, joten voiko munamaidon tehdä esim. omilla mausteilla maustettuun veteen vai kuinka paljon niiden lihaliemikuutioiden tärkkelys vaikuttaa laatikon koostumukseen?
Kommentit (14)
Teet vaan makaroonimössön. Eli kaikki kattilassa sekaisin, ei uuniin eikä mitään liemiä. Sekaan voi heittää vaikka herne-maissi-paprikaa tai mitä nyt sattuu kaapista löytymään, paistat ne ensin jauhelihan kanssa pannulla.
Oliko nyt tarkoitus saada maidoton, laktoositon vai mikä loota aikaseksi? Munamaidon tilalle voi laittaa esim. vaan kermaa+mausteita, hyvää tulee.
Minä käytän soija-/kaurakermaa munamaidon sijaan.
Veteen voi tehdä liemen ihan hyvin. Laita siihen mausteiden lisäksi ripaus sokeria, suolaa, vähän öljyä ja halutessasi ihan hiukan (joku teelusikan kärjellinen / 0,25-0,5 maustemittaa, määrästä riippuen) vaikka maissijauhoa.
En ymmärrä, mitä tarkoitat tällä: "voiko munamaidon tehdä esim. omilla mausteilla maustettuun veteen"
Siis että käyttäisi maidon sijaan vettä vai? Tietysti niin voi tehdä, miksi ei? Onko maidossa jotain vikaa?
Vai kuvitteletko, että maidon lisäksi pitää käyttää lihalientä? Moista en ole koskaan kuullutkaan?
Teen aina juustokastikkeen ja sekoitan sekaan. Vähän jätän päälle niin tulee nätti. Ja jauhelihan sekaan paseerattua tomaattia niin tulee kastikemaista niin ei ole kuivaa.
Mä käytän kans pelkkää maitoa ja juustoa. Yleensä Koskenlaskijaa ja joskus Auraa, tulee paljon parempaa kun perinteisellä munamaidolla.
Voit aivan hyvin vaihtaa pelkkään veteen ja lisätä laatikon sekaan esim öljyä ja mausteita. Äitini laittaa makaroonilaatikkoon reilusti porkkanaraastetta (paistetaan jauhelihan ja sipulin kanssa), siitä tulee mehukkuutta ja makeutta ilman maitoa.
Minä teen "munamaidon" näin: 3/4 munaa, vettä ja lihaliemitiivistettä.
Keitän aina maidossa valmislasagne maustepussin ja sekoitan joukkoon.
Tulee makaroonilaatikko-lasagne, on hyvää ja helpompi tehdä kun lasagne.
Vierailija kirjoitti:
Minä käytän soija-/kaurakermaa munamaidon sijaan.
Veteen voi tehdä liemen ihan hyvin. Laita siihen mausteiden lisäksi ripaus sokeria, suolaa, vähän öljyä ja halutessasi ihan hiukan (joku teelusikan kärjellinen / 0,25-0,5 maustemittaa, määrästä riippuen) vaikka maissijauhoa.
Hitto mitä sontaa!!
Makaronilaatikko on hyvää myös tomaattimurskalla, eli siis munamaidon korvaa purkilla tomattimurskaa.
Vierailija kirjoitti:
Koskenlaskijapaketti ja pelkkää maitoa.
Tai Koskenlaskijaa ja vettä? Hyviä mausteita sekaan, yrttejä jne. Tai pelkkää tomaattimurskaa? Voitko käyttää fondeja?
Jotain nestettä on pakko olla, jotta laatikko hautuu uunissa meheväksi ja vaihtoehtoja on onneksi paljon. Itse käytän Koskenlaskijaa ja lihalientä, en munaa enkä maitoa ollenkaan.
Koskenlaskijapaketti ja pelkkää maitoa.