Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi tuntuu, että opettajan ammatti on jotenkin muita ylempänä? Kovin arvostettu ammatti?

Vierailija
11.10.2016 |

Siihen nähden kuin esimerkiksi taas lähihoitajia ei niinkään...

Opettaja opettaa lapsiamme, lähihoitaja hoitaa lapsiamme/vanhuksiamme jne

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa herkullinen aihe. Itse olen lähihoitaja 2000-luvun alkupuolelta, sen jälkeen kiinnosti jatkaa opintoja ja olenkin nykyään opettaja. Sekä aineenopettaja yläkouluun ja lukioon, että myöhemmin hankkinut luokanopettajan pätevyyden työllistymiseni edistämiseksi. Miten kansakunta voi olla näin alas vajonnut? Verrataan kahta ammattikuntaa ja kateus rehottaa. Tosissaan ollaan sitä mieltä, että ammattitutkinto, jossa on hallittava ihmisen peruselintoiminnat ja kokonaisvaltainen hyvinvointi olisi jotenkin rinnastettavissa opettajan työhön!

Voin kertoa, etten olisi missään tapauksessa ollut valmis luokan eteen 24-vuotiaana lähihoitajana, vaikka teinkin hiton hyvin hoitajan työni, olin töissä HYKS:in eri osastoilla ja näin vaikka mitä, osallistuin myös kotihoitoon ja palvelutalojen hoitotyöhön keikkailun muodossa. Tämän hetkinen vastuu luokasta, jossa on yli 20 naperoa ei ole mikään pikkujuttu. On minun tehtäväni opettaa oikeinkirjoituksen perusteet, laskutaitoa, ymmärrystä maailmasta ja ympäristöstä, liikunnan merkitys, taito- ja taideaineet... huh huh!

Lähihoitajana tein kaikkeni sen eteen, että potilaalla olisi hyvä olo kyseisellä hetkellä ja kirjasin tarkasti hoitotoimenpiteet ja voinnin järjestelmiin. Se ei kuitenkaan tarkoita, että olisin ollut vastuussa hänen lääkkeidensä määräämisestä  ja tutkimusten määrästä ja tasosta, tulosten tulkinnasta puhumattakaan (lääkäri...) enkä useinkaan lääkehoidon toteutuksesta (sairaanhoitaja..) enkä ollut koskaan yksin tilanteen kanssa, vaikka potilas olisi ollut kehnossa kunnossa tai vaikka kuollut. Aina oli joku jolle vähintään soittaa, päivystävä lääkäri tai työkaverit tai osastonhoitaja tms... tällä hetkellä toteutan työtäni varsin itsenäisesti, joskin rehtorina on tosi ihana tyyppi joka kyllä tukee!

Maisterin tutkinto ja myöhempi lisäpätevyys on antanut elämääni niin paljon lisää aspektia, että ei voi puhua lähihoitajan silmin samasta elämästä. Ja kaikkea työtä pitää arvostaa! Sehän on selvää. Ei kaikkea voi silti pistää samalle viivalle.

Tsemppiä kaikille kollegoille molemmista ammattiryhmistä!

Vierailija
22/28 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lukion opettaja mun haavehomma. Opetusvelvollisuus 15 tuntia viikossa ja hyvä palkka.

Opetusvelvollisuus ei tod. ole 15 h/vko, eikä minimitunneilla olevat tienaa hyvin. Sitten kun on 30 tuntia opetusta viikossa ja täydet ikälisät voidaan puhua jo kunnon palkasta. Tuollainen työmäärä ei kyllä onnistu aivan kaikilta. Tervetuloa kokeilemaan aluksi tuota 15 tuntia. Yllätyt, sekä palkasta että työmäärästä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajat saavat tehdä noin 5% työajastaan sitä mihin ovat koulutuksen saaneet eli opettaa jotain ainetta. Muu aika menee sosiaalityöntekijänä olemiseen. Vittu näitä tämän ajan perheitä, oikeesti. Jos vain terveet tekisivät lapsia...

Vierailija
24/28 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luokanopettajakoulutukseen on hyvin vaikea päästä.

Vierailija
25/28 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu että opettajia tai rehtoria ei koske lainsäädäntö. Lakeja muuttamalla estetään opettajan tai rehtorin erottaminen koulusta.

Koulun uuteen kurinpitolakiin laitettiin kaikenlaisia tyhjänpäiväisiä rangaistuksia, ja vielä kehdataan väittää kurinpitolakia oppilashuolto lainsäädännöksi.

Vierailija
26/28 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En mä jotain ala-asteen luokanopettajaa kovin korkealle arvosta vaikka onkin maisteri. Lukion aineenopettajia kyllä. Sitä paitsi, melkein kuka tahansa maisteri pääsee opettamaan ja sijaistamaan vaikka lähihoitaja.

Avoimen yliopiston kautta pääsevät sisään nekin jotka suoraan eivät pääse.

Niin mutta aineenopettajathan nimenomaan saattaa usein olla noita "keitä tahansa opettajia". Luokanopettajaksi ei tosiaankaan pääse opiskelemaan kuka tahansa, varsinkaan avoimen läpi köpötellen... Luokanopen päätehtävänä on kasvattaminen ja juuri sitä opiskellaan se 5 vuotta yliopistossa, pedagogisten opintojen rinnalla. Aineenopettajat sen sijaan tekevät usein vaan puolen vuoden opettajan opinnot pääaineensa päälle kun eivät parempaakaan käyttötarkoitusta tutkinnolleen keksi.

Avoimesta ei kukaan valmistu vaan sitä kautta pääsee yliopistoon ne jotka eivät muuten pääsisi. Kaikki eivät pääse sittenkään.

Vierailija
27/28 |
14.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa näin. Cygnauksen jne ansiosta opettajat ovat maistereita ja opettajiksi on paljon hakijoita. Arvostus taas liittyy siihen, että opettajat aivopesevät (l. sosialistavat) lapset systeemiin, jota poliitikot ja muut vastaavat ohjaavat. Käytännössä kasvatustieteet eivät ole kovin arvostettuja tieteitä, toisin kuin suoraan kansanhallintaan tähtäävät tieteet kuten lääketiede ja oikeustiede, mutta uusliberalistisessa maailmassa opetuksen arvostus on alkanut kasvaa ja näin tuotetaan enemmän kilpailevia individualisteja kapitalistisiin tarkoitusperiin.

Valmistuin pari vuotta sitten opettajaksi ja toimin nyt alan töissä. Jostain syystä törmään usein siihen, että minun oletetaan olevan kasvatustieteilijä. En tietenkään ole, vaan opiskelin pääaineenani matematiikkaa ja sivuaineina fysiikkaa sekä niiden lisäksi vähän kemiaa, kasvatustiedettä, tilastotiedettä ja filosofiaa. Kaikki olivat kiinnostavia aineita ja tukviat toisiaan. Rakastan matematiikkaa ja on tenhoavaa pähkäillä sen ydinkysymyksiä lukiolaisten kanssa päivät pitkät.

Aineenopettajana olen ensin hakenut opiskelemaan yliopistoon pääainettani ja sitten uudelleen hakenut oikeutta opiskella pedagogiikkaa sivuaineena. Sillä tavalla ajattelen, että aineenopettajat ovat erittäin valikoitua joukkoa. Tiedän kyllä, että myös luokanopettajakoulutukseen on vaikea päästä. Hyvä niin!

Vierailija
28/28 |
14.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lukion opettaja mun haavehomma. Opetusvelvollisuus 15 tuntia viikossa ja hyvä palkka. Toisaalta, mitä vanhempia opettaa, vaikka ammatillisella puolella, sitä korkeampia palkka. Ja opiskelijat jo aikuisia eli ei tarvi pitää kuria ja selvitellä kiusaamista. Voi myös teetättää itsenäisiä töitä ja samalla itse surffata vauva-palstalla.

Lähihoitajana pitäisi hakeutua jonnekin yksityiseen hoitolaitokseen, jossa voisi neuvotella hyvän palkan ja sopivat työajat. Netissä voisi surffata puhelimella kun hoidettavana olisi jotain tiedottomia potilaita.

Tämä totta!

Itsekin lukion aineenopettaja, tänne kannattaa tähdätä. Helpot hommat, lyhyet päivät, kohtuu palkka, pitkät lomat. Otan aina kun voin klo 08- alkavat tunnit opetettavaksi, niin pääsee ajoissa harrastaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kuusi