Krooninen väsymysoireyhtymä - Kela
Duodecimlehdestä:
Väsymysoireyhtymän määritelmä edellyttää myös arviota sairauteen liittyvästä toimintakyvyn heikkenemisestä. KVO-potilaiden toimintakyky on merkittävästi heikentynyt, ja heidän sosiaaliset suhteensa vähenevät. Heidän toimintakykynsä on yleisesti huonompi kuin esimerkiksi MS-taudissa, sydämen vajaatoiminnassa, sydäninfarktissa, diabeteksessa, narkolepsiassa tai vakavassa masennustilassa. Kolmasosa potilaista on työkyvyttömiä ja kolmasosa on osapäivätyössä. Naispotilaiden oireet ovat vaikeampia kuin miesten ja heidän toimintakykynsä on myös heikentynyt enemmän (Afari ja Buchwald 2003, Ross ym. 2004). Psykiatristen oheissairauksien ei ole todettu olevan merkitsevässä yhteydessä toimintakyvyn heikkenemiseen (Ciccone ym. 2003, Ross ym. 2004).
Jos toimintakyky on yleisesti huonompi kuin vaikka vakavassa masennuksessa niin eikö tällä diagnoosilla kuuluisi saada sairaslomaakin? Käsittääkseni ei saa.
Terveyskirjasto.fi:
"Pitkäaikainen väsymysoireyhtymä on invalidisoiva pitkäaikaissairaus"
Mitä tämä meinaa?
Kommentit (11)
Vakuutuslääketiede on eri asia kuin työkyvyttömyyttä toteava lääketiede. Uusilla oireyhtymillä kestää aikansa, ennen kuin niistä tulee yleisesti hyväksyttyjä sairauksia, ja voi olla, että niille keksitään ihan jokin muu selitys kuin mitä tällä hetkellä luullaan.
Ylipäänsä on paljon ihan perinteisistäkin sairauksista kärsiviä, jotka eivät Kelan tai vakuutusyhtiön mukaan ole työkyvyttömiä, vaikka hoitavien tahojen mielestä ovat.
Kuulostaa kurjalta taudilta. Ja vielä kurjempaa on ettei siihen saa apua, siis sitä sairaslomaa eikä työkyvyttömyyseläkettä.
Itse olen joutunut jäämään eläkkeelle ms-taudin aiheuttaman uupumuksen takia.
En jaksanut oikeasti tehdä mitään muuta kuin käydä töissä ja nukkua. Lepotaukoja tarvitsin siellä töissäkin.
Kotona kaikki hommat jäivät miehen harteille. Hän hoiti lapset, siivosi kodin ja laittoi ruoat. Minä vaan nukuin 😢
Nyt kun olen eläkkeellä jaksan huolehtia lapsista ja kodista, ja jopa harrastaakin.
En edelleenkään jaksa olla hereillä kuin max. 4 tuntia kerrallaan, mutta pärjään kun arki on kevyttä.
Tuntuu että olen onnekas, sillä moni muu kärsii yhtä vaikeista oireista mutta joutuu ihan vaan itsekseen pärjäämään. MS -diagnoosilla saa sentään apua.
Minkä takia tämä tauti on Suomessa psykiatristen sairauksien koodilla ja miksi yksi hoitomuoto on kognitiivis-behavioraalinen terapia? Tuntuu varmaan tosi inhottavalta jos on pakko mennä "juttelemaan" jollekin terapeutille vaikka ei olisi esim. masentunut tai muuta vastaavaa.
Vierailija kirjoitti:
Minkä takia tämä tauti on Suomessa psykiatristen sairauksien koodilla ja miksi yksi hoitomuoto on kognitiivis-behavioraalinen terapia? Tuntuu varmaan tosi inhottavalta jos on pakko mennä "juttelemaan" jollekin terapeutille vaikka ei olisi esim. masentunut tai muuta vastaavaa.
Se olikin vanhempi artikkeli mitä luin...vuodelta 2006.
Sen sijaan 2015 tiedetään enemmän:
Kroonisen väsymysoireyhtymän syitä ei tunneta. Vastoin aikaisempia käsityksiä sitä pidetään nykyisin luonteeltaan neurologisena sairautena eikä siis suinkaan etiologialtaan tuntemattomana psykiatrisena oireyhtymänä. Tämän seurauksena kroonista väsymysoireyhtymää onkin alettu kutsua myös nimellä myalginen enkefalomyelitti.
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00…
Todellisuus: Olet uneton, kivulias, tarkkaavaisuus ja keskittymiskyjy menneet mutt Kelan ja eläkeyhtiln mielestä työkuntoinen. Cfs:sällä en ole eläkettä saanut. Uniapnealla puolikkaan
Tunnettu aiemmin nimellä laiskuus.
Siis mitä? Pitää olla jaksamiseltaan huonommassa kunnossa, kuin vakavasti masentunut? Vakava masennus on sentään jo aivan käsittämätön, mutta että siitä huonommassa kunnossa? :O
HEL-NYC kirjoitti:
Siis mitä? Pitää olla jaksamiseltaan huonommassa kunnossa, kuin vakavasti masentunut? Vakava masennus on sentään jo aivan käsittämätön, mutta että siitä huonommassa kunnossa? :O
Ei jaksaminen ole mikään masennuksen vakavuuden mittari vaikka yleistilanteesta voi paljonkin kertoa. T: Psykoottisestikin joskus masentunut
Mulla on melkein sama tilanne. Minulla on kaksi invalidisoivaa sairautta. Nimeltään alkoholismi ja obesiteetti. En keksi millään yksinkertaista ratkaisua millä noita sairauksia voisi hoitaa?? Olen täysin työkyvytön näiden sairauksien aiheuttamien oireiden ja toimintakyvyn laskun vuoksi. Miksi minulle ei myönnetä eläkettä??
Vierailija kirjoitti:
Mulla on melkein sama tilanne. Minulla on kaksi invalidisoivaa sairautta. Nimeltään alkoholismi ja obesiteetti. En keksi millään yksinkertaista ratkaisua millä noita sairauksia voisi hoitaa?? Olen täysin työkyvytön näiden sairauksien aiheuttamien oireiden ja toimintakyvyn laskun vuoksi. Miksi minulle ei myönnetä eläkettä??
Tohtori auttaa luuseria. Hoitokeinot ovat selvät. Se vaatii vain kaksi ranteenliikettä ja olet parantunut:
Kierrä korkki kiinni. Napsauta lukko kiinni jääkaappiin. Simsalabim. Olet parantunut.
Tulkinta sairaudesta on tällä hetkellä tuo. Saattaa muuttua jatkossa.