Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Liikarasitus tai ylikunto?

Vierailija
11.10.2016 |

Onko kellään ollut näitä oireita tai todettu (diagnosoitu) esim. ylikuntoa?
Minkä verran liikuntaa harrastit ja mitä oireita sinulla oli?

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö tosiaan ketään? :)

Vierailija
2/3 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylikunto on ylirasitustila. Ylikuntoinen on siten itse asiassa alikuntoinen, koska elimistö ei pysty toimimaan edes normaalisti. Itse sain sellaisen liki 20 vuotta sitten ulkomaanleirillä. Kun sinne pääsi, pitikin sitten tyhmästi harjoitella liikaa ilman palauttavia harjoituksia ja liian vähällä levolla. Kun tulin takaisin, olin ihan tööt. Ylirasitustilan saa selville sukemittarilla, joka laitetaan valmiiksi yöpöydälle. Kun aamulla herää, ei nousta vaakatasosta vaan mitataan syke maaten. Sitten noustaan seisomaan ja istutaan heti alas. Ja taas mitataan syke. Kun syke-ero on selvästi suurempi kuin normaalitilassa, elimistö on ylirasitustilassa. Eli dinun tulee tietää normaali syke-ero, jotta voit päätellä jotain. Tämä on yksinkertainen ja varma testi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen voi joutua ylirastustilaan tekemällä fyysistä työtä tauotta pari viikkoa normaalia työtahtia suuremmaalla teholla. Työterveyslääkärimme mukaan se liittyy usein omakotitalon rakentamiseen tai vastaavaan. Viikonloppuna tehdään 20-30 tuntia ja viikolla joka ilta töitä rakennuksella normaalin päivätyön lisäksi. Ja tavallisesti ne raskaimmat työt osuvat talon rakentamisen alkuvaiheisiin.