Terveydenhuolto, Kanta-palvelu ja potilastietojen näkyvyys
Minua on mietityttänyt tässä sähköiseen viestintään siirtyvässä ajassa, että ketkä kaikki pääsevät näkemään potilashistoriani? Olen ollut asiakkaana sekä mt-puolella että somaattisella puolella ja olen käsittänyt, että julkiselle terveysasemalle mennessäni lääkärit näkevät kaikki tekstit sekä mt-että somaattiselta puolelta, jotka minusta on kirjoitettu. Sitä en tiedä, näkyvätkö eri paikkakuntien paperit, lausunnot ym. julkisella, mutta esim. Terveystalollahan on maanlaajuinen tietoverkko? Lähinnä huolestuttaa se, että esim. melkein kuka tahansa voisi mennä lukemaan minun yksityisiä tietojani. Mielenterveysongelmat ovat varsinkin todella henkilökohtainen ja arka asia ihmiselle, ja on paljon tapauksia sattunut (myös itselleni), että kun kerran joku kuulee että on ollut mt-ongelmia, niin ei välttämättä oteta todesta sitten fyysisiä vaivoja. Mt-ongelmista merkintä vaikuttaa lääkärienkin asenteeseen. On tosi turvaton olo mennä lääkäriin, kun on mielessä, että tietääköhän tuokin henkilö nyt koko minun elämäni ongelmien kirjon? Ja minä en hänestä mitään. :(