Päivällisvieraat veivät ruoat mukanaan
Meillä oli käymässä miehen puolelta yksi sukulaisperhe, minulle hieman vieraampia, kun miehenkin kanssa ovat tekemisissä vain pari kertaa vuodessa. Mutta olivat tulossa tänne seudulle, niin kutsuttiin kylään... Vanhemmat lappoivat älyttömät annokset ruokaa lautasille ja samoin lastensa lautasille (kolme 4-12-v.) ja kun eivät jaksaneet syödä (paitsi 12-v.) niin kysyivät, että josko saisivat ottaa mukaan, kun ei viitsi roskiinkaan heittää. Ja eihän sitä lautasilla mössöttyä ruokaa jota kukin on haarukallaan tökkinyt viitsinyt enää jääkaappiin laittaa meille. Tarkoituksella olin kyllä tehnyt niin ison annoksen, että meille riittäisi seuraavaksi päiväksi (suht vaivalloinen pataruoka kalliilla lihoilla). Taisi olla suunnitelmallinen ruoanvarastuskeikka. Lähtivät niine hyvineen. Olen hämmentynyt.
Kommentit (23)
Ihmiset vierailevat aika harvoin "kylässä", etenkin ruokailemassa. Kyläily on harvinaistunut - ja sen myötä käsitys tai käytöstavat, miten tulisi vieraisilla käyttäytyä, menetellä - ovat hämärtyneet. Toisin sanoen ei tiedetä, osata, ei ole kokemusta, jne. kuinka toimia toisen kodissa. Suurin osa ihmisistä, etenkin tuttujen tai sukulaisten kesken, mieltävät toisen kodin kuin omakseen, ts. alkavat käyttäytyä (yli)rennosti ja tuttavallisesti.
Ruokaillessa käytöstapojen puute korostuu. Ruokaillessa nolostuttavan selvästi havaitsee, miten ruokaan (sen niukkuuteen, kalleuteen, tms.) suhtaudutaan siellä yksityisessä kodissa. Unohdetaan, että vieraisilla ollessa olisi osattava julkista käyttäytymistä.
Meillä on tuttavaperhe, joka ilmeisesti pienine lapsineen ei juuri käy kyläilemässä. Lapset eivät osaa käyttäytyä ollenkaan meillä käydessään. Esimerkiksi he tutkivat jokaikisen kaapin, huoneen, paikan, jne. Perheen esikoululainen poika marssi suoraan makuhuoneeseemme, missä sänkymme oli siististi sijattu. Hän hyppäsi/kaatui sängylle kädet levällään....vanhemmat eivät sanoneet mitään. No. Pikkujuttu - mutta vaikea kuvitella, että omat lapseni sotkisivat vierailulla perheen vanhempien sängyn.
Ruokapöydässä lasten ruokailutavat ovat kamalat. Vanhemmat juntteja, jotka sallivat kaiken.
Ei olisi onnistunut meillä. Olisin sanonut vieraille, että biojätteeseen menee meillä ruuantähteet. En todellakaan olisi alkanut pakata mukaan, hyvänen aika sentään. Ja todellakin, mieluummin lautasella kerran ronkitun ruuan laitan biojätteeseen kuin säilytän tai annan mukaan.
Ymmärrän pointtisi. Emäntänä minua kuitenkin risoisi enemmän heittää ruoat roskiin kuin antaa mukaan jos on tullut liikaa otettua.