Olenko velvollinen auttaamaan äitiäni rahallisesti?
Opiskelen viimeistä vuotta toisen asteen oppilaitoksessa ja käyn osa-aikatyössä. Saan myös opintotukea ja isäni maksaa koulumatkat. Tienaan tällä hetkellä keskimäärin noin 500 euroa kuukaudessa, muita kiinteitä kustannuksia paitsi puhelin 40e/kk ei ole. Säästöön eli tulevaisuuden hankintoihin ja vuokravakuuta varten olen saanut kerättyä tasan 2000 euroa puolessa vuodessa ja vähän aspi tiliäkin rahoitettua.
Äitini on joutunut turvautumaan toimeentulotukeen esimerkiksi tässä kuussa ja joutuu hakemaan myös loppuvuodelle. Kuuluisiko minun teidän mielestä missä määrin auttamaan äitiäni maksujen kanssa? Asun siis alaikäisen veljeni kanssa äitini täyshoitolassa. Vippaan äitilleni aina rahaa kun pyytää, yleensä 50 - 200 euroa mutta kärkkään aina ja jatkuvasti että joko saan sun tilipäivänä. Tankkaan myös aina auton tankin täyteen, jokseenkin äitini ei käytä autoaan paljon.
Minulla ei siis käytännössä ole pulaa rahasta, mutta toisella on. Vastapainona olen esimerkiksi äitille ostanut uuden television joka maksoi 600 euroa 10 vuotta vanhan tilalle ja autan monissa askareissa - mutta en maksamisessa. Vuokraa en joudu maksamaan.
Mitä ajatuksia tällainen jako herättää? Pitäisikö minun osallistua enemmän maksuihin? Tietenkin tässä omaa etuani ajattelen. On helppoa parin vuoden päästä ostaa sohvat, mocca masterit, matot ja verhot uuteen asuntoon kun on saanut säästettyä täyshoitolassa.
Kommentit (8)
En pystyisi itse tuossa tilanteessa hyvällä omallatunnolla elämään ilmaiseksi äidin nurkissa ja pistämään itse rahaa säästöön omia juttujani varten. Kyllä minusta tuntuisi että jotain vuokraa tms pitäisi äidille maksaa, kun kerran äidillä on noin tiukkaa.
Sossut on laskenut äitini ja veljeni omaksi ruokakunnakseen. Minä olen oma ruokakunta eikä äitini saa minusta muuta rahallista hyötyä kuin asumistuki. Olettavat varmaan, että maksan vuokraa.
opiskelijainen kirjoitti:
Sossut on laskenut äitini ja veljeni omaksi ruokakunnakseen. Minä olen oma ruokakunta eikä äitini saa minusta muuta rahallista hyötyä kuin asumistuki. Olettavat varmaan, että maksan vuokraa.
Niin kuin sinun pitäisikin. Jos olet täysi-ikäinen niin vastenmielistä loisimista tuollainen. Jos olisin äitisi, potkaisisin sinut ulos jos et maksa vuokraa.
Puolustuksekseni minun on todettava, että olen tarjoutunut antamaan äitille rahaa pimeästi esimerkiksi 200 euroa kuukaudessa, mutta on vain sanonut että ei sinun tarvitse. Ihan tosi. Äitini haluaa olla kaikille kultainen.
Olenko velvollinen auttamaan Tauskia rahallisesti?
Nyt on provoilijoilla menneet puurot ja vellit sekaisin.
Muuta omillesi niin kaikkien elämä helpottuu.
Tuttavapiirissä on kans näitä yksinhuoltajia jotka saa toimeentulotukea ja lapset käy töissä. Lasten tulot alentaa toimeentulotukea ja kiristää perheen taloutta, eikä tunnu yhtään reilulta että lapsen rahoja käytettäisiin perheen elatukseen.
Olet kysynyt täällä ennenkin. Kyllä, kullä sinun pitäisi maksaa oma osuutesi asunnosta ja ruoasta. Tietenkin.