Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lasten jatkuva testaaminen

Vierailija
10.10.2016 |

Oletteko panneet merkille, millaiseksi yhteiskunta on mennyt lasten seulonnoissa ihan viime vuosina? Neuvoloissa on Lene-testit, joiden korkeita pisterajojahiljaisuudessa vedettiin alaspäin - jäikö liian moni läpäisemättä? Kouluissa ei paljon huudella, mutta erityisopettaja testaa lapset matematiikan eri osa-alueissa ja äikän osa-alueissa (lukeminen, kirjoittaminen, luetun ymmärtäminen) valtakunnallisten kriteerien mukaan lapset järjestäen joka syksy ja kevät. Nämä tulokset ihan taatusti vaikuttavat myös todistusarviointeihin, vaikkei siitä puhuta. Uuden opsin myötä on tullut Move-mittaukset, joiden tulokset annetaan terveydenhuoltoon.

Samalla käsketään, että lasten tulisi olla lapsia ja sitä sun tätä. Aika ristiriitaista on sanoma. Joskus toivon, etten tietäisi tästä testimaailmasta niin paljon.

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
10.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis hetkinen. Mikä tämä Move-testaus on? Mihin siitä menee tiedot?

Vierailija
2/14 |
10.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos kerran vuodessa testataan, niinkai siinä ehtii muuten olla ihan tarpeeksi lapsi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
10.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukihäiriöt ja muut on hyvä todeta ajoissa, jotta lapsi saa tarvitsemansa tuen. Ennen sitä vaan oltiin tyhmiä.

Vierailija
4/14 |
10.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei vaikuta arviointiin sen enempää move kuin oppimisvaikeustestit. Jälkimmäiset jos vaikuttaa niin korkeintaan lapselle edullisesti: jos on lukihäiriötä tai muuta saa helpommin "anteeksi".

Ope

Vierailija
5/14 |
10.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis hetkinen. Mikä tämä Move-testaus on? Mihin siitä menee tiedot?

http://www.edu.fi/move

Tuolla on tietoa. Huomioonotettavaa on, että movetestien tulokset eivät saa vaikuttaa arviointiin. 

Vierailija
6/14 |
10.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/14 |
10.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistäs tiedät, ettei vaikuta hyvä opettaja? Opettajia on monenlaisia ja vaikka ei pitäisi vaikuttaa, on aika kätevää, että oppilaiden osaaminen on listattu ja pisteytetty valtakunnallisten standardien mukaan. Ja se lista on luokanopettajilla kätevästi saatavilla.

Vierailija
8/14 |
10.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistäs tiedät, ettei vaikuta hyvä opettaja? Opettajia on monenlaisia ja vaikka ei pitäisi vaikuttaa, on aika kätevää, että oppilaiden osaaminen on listattu ja pisteytetty valtakunnallisten standardien mukaan. Ja se lista on luokanopettajilla kätevästi saatavilla.

Joskus on vain luotettava. Samalla tavalla luotan että ambulanssi saapuu paikalle jos sellaista tarvitsen. Tai että jos ajan omalla kaistalla autoa, kukaan ei aja samalla kaistalla minua päin vastaan. Toki poikkeuksia on ja aina ei asiat mene kuin kuuluu, mutta miksi pitäisi suhtautua kaikkeen sen pahimman vaihtoehdon kautta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/14 |
10.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

movet tehdään vain 5. ja 8. luokalla.

Muutenhan koko peruskoulu on uuden OPS:n myötä siirtymässä pois numeroarvioinnista, monessa kunnassa ei anneta numeroita ennen yläkoulua.

Pikemminkin kaikki arviointi on tasapäistymässä, ei saa vertailla ei saa arvioida.

ja Pisa-menestys menee alaspäin kuin lehmän häntä.

Vierailija
10/14 |
10.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksihän terveydenhuoltoon jää sähköinen jälki tietojen tarkistamisesta?! Onko sinisilmäinen luottaminen järkevää? Minusta seulonta on ok, mutta onko tähän mittakaavaan viety testailu ok ja etenkin, kun erityisopettajien monipäiväiset ja monituntiset kokeet, joista osa oppilaista stressaantuu nimetään vanhemmille "pikku testeiksi", joiden todellista luonnetta, eikä tuloksia avata vanhemmille ellei tulos ole todella hälyyttävä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/14 |
10.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä oppilaista tehdyt vertailut eivät silti ole poistumassa, vaikka väliarvioinneista luovutaan. Sananhelinää ja silottelua, joka menee näemmä vanhempiin täydestä.

Vierailija
12/14 |
10.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi testauksista ei tule kyselyä saako lasta testata vai ei? Kaikista muista asioista ollaan kyselemässä lupia. Ei silti, kyllä minun lapsiani saa testata. Jos vikaa löytyy, niin sitten koulu varmaankin auttaa tai ohjaa avun piiriin. Hyvähän se vaan on, että tutkitaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/14 |
10.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi terveyden testaaminen ja arviointi on niin negatiivista? Suurin osa kannattaa kuitenkin kokeisiin perustuvaa numeroarvostelua oppimisesta.

Vierailija
14/14 |
10.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi terveyden testaaminen ja arviointi on niin negatiivista? Suurin osa kannattaa kuitenkin kokeisiin perustuvaa numeroarvostelua oppimisesta.

Ainakin minusta osittain siksi, että salailu kuuluu koulussa asiaan (koulusta riippuen). Neuvolan testeistä sentään tiedotetaan, tuloksista ei häävimmin.

Tämä myös, kuten sanoin, stressaa lapsia itseäänkin. Lisäksi näissä on ja on ollut väärinkäytösvaara esim. arviointien kannalta. Nämä myös vievät paljon erityisopettajien resursseja. Onko koko ikäryhmä järkevää testata kahdesti vuodessa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kolme