Kertokaa kaunistelematta kaikki haitat, mitä kohdun poisto on tuonut tullessaan!
Olen menossa kohdun poistoon ja pelkään useita asioita, mm. Kyky saada orgasmeja loppuu, emätin laskeutuu ja kuivuu, virtaa alkaa karkailemaan. Ovatko epäilykseni aiheellisia? Kertokaa siis kaunistelematta kaikki haitat, mitä poisto on teille aiheuttanut!
Kommentit (43)
Anopilta on poistettu kohtu ja nyt 70-vuotiaana emätin ja virtsarakko on laskeutuneet ja kuset tulee housuun tai siis Tenoihin. On menossa leikkaukseen. Joten tällaisia vaivoja kyllä vanhempana voi tulla.
Vierailija kirjoitti:
Anopilta on poistettu kohtu ja nyt 70-vuotiaana emätin ja virtsarakko on laskeutuneet ja kuset tulee housuun tai siis Tenoihin. On menossa leikkaukseen. Joten tällaisia vaivoja kyllä vanhempana voi tulla.
Ja anoppisi on tietenkin ikänsä jumpannut lantiopohjalihaksiaan..?
Vierailija kirjoitti:
Mulla tuettiin jo valmiiksi kohdunpoistoleikkauksessa lantionpohja ja rakko jollain verkolla. Noin ainakin lukee mun leikkauskertomuksessa. Lisäksi on tärkeä huolehtia lantionpohjalihasten jumpasta.
Tuota orgasmipuolta täällä ap:kin eniten miettii. Kun tiedetään, että suurinpiirtein n. 30 % naisista ei saa orgasmia, niin ovatko aiemmin vastanneet juuri niitä, joilla elämänlaatu parani nimenomaan muiden syiden takia? Jos ei ole aiemminkaan orgasmia saanut, voisin uskoa että parannus on silloin huomattava - eikä siis ehkä ole väliä vaikkei leikkauksen jälkeenkään saa. Toki jokunen vastasi tarkemmin että homma toimii edelleen kuten ennenkin.
Itse kuulun (valitettavasti?) juuri siihen porukkaan, joka saa helposti, monta kertaa ja juuri siellä kohdussa asti supistuksina tuntuvia orgasmeja. Ja jos nämä jäävät pois tai muuttuvat joksikin kalpaksi häivähdykseksi, voisin sanoa kyseessä olevan huomattavan haitan ja muutoksen seksielämään - eli menetettävää on aika paljon, vaikka varmaan niitä hyötyjäkin muussa muodossa tulisi.
Argh, 22 juuri maalasi myös sen kamalimman virtsa-skenaarionkin!
Miksi näitä asioita ei ole laajemmin esillä lääketieteellisessä kirjallisuudessa/artikkeleissa?!? Höpistään vaan nopeasta toipumisesta ja elämänlaadun parantumisesta vuotojen pois jäämisen myötä! Ihan kuin naiselle seksuaalisuus olisi jotenkin toisarvoista tai pikku juttu VUOTOJEN rinnalla. Mitä jos kyseessä olisi miehen seksuaaliterveyteen vaikuttava amputaatio - ? (Hysterektomia on siis amputaatio)
Vierailija kirjoitti:
Tuota orgasmipuolta täällä ap:kin eniten miettii. Kun tiedetään, että suurinpiirtein n. 30 % naisista ei saa orgasmia, niin ovatko aiemmin vastanneet juuri niitä, joilla elämänlaatu parani nimenomaan muiden syiden takia? Jos ei ole aiemminkaan orgasmia saanut, voisin uskoa että parannus on silloin huomattava - eikä siis ehkä ole väliä vaikkei leikkauksen jälkeenkään saa. Toki jokunen vastasi tarkemmin että homma toimii edelleen kuten ennenkin.
Itse kuulun (valitettavasti?) juuri siihen porukkaan, joka saa helposti, monta kertaa ja juuri siellä kohdussa asti supistuksina tuntuvia orgasmeja. Ja jos nämä jäävät pois tai muuttuvat joksikin kalpaksi häivähdykseksi, voisin sanoa kyseessä olevan huomattavan haitan ja muutoksen seksielämään - eli menetettävää on aika paljon, vaikka varmaan niitä hyötyjäkin muussa muodossa tulisi.
Miksi näitä asioita ei ole laajemmin esillä lääketieteellisessä kirjallisuudessa/artikkeleissa?!? Höpistään vaan nopeasta toipumisesta ja elämänlaadun parantumisesta vuotojen pois jäämisen myötä! Ihan kuin naiselle seksuaalisuus olisi jotenkin toisarvoista tai pikku juttu VUOTOJEN rinnalla. Mitä jos kyseessä olisi miehen seksuaaliterveyteen vaikuttava amputaatio - ? (Hysterektomia on siis amputaatio)
Itse olen aina saanut orgasmeja hyvin, sujuvasti ja mahtavia. En onneksi kuvittele, että se mikä kouristelee kun saan orgasmin, olisi kohtu; se on ihan emätin ja lantionpohjalihakset. Tiedän kyllä millaisia ovat kohdun kouristukset ja olen iloinen, että niitä ei tartte enää olla, kivuliaita olivat.
vastaaja no 7
Ainaki kissa voi lihota aivan muodottamaksi kohdunpoiston jälkeen, vaikka syömisiä rajoittaisi. Miksei nainenkin siis voisi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen aina saanut orgasmeja hyvin, sujuvasti ja mahtavia. En onneksi kuvittele, että se mikä kouristelee kun saan orgasmin, olisi kohtu; se on ihan emätin ja lantionpohjalihakset. Tiedän kyllä millaisia ovat kohdun kouristukset ja olen iloinen, että niitä ei tartte enää olla, kivuliaita olivat.
vastaaja no 7
En kyllä ymmärrä miksi kukaan sitten menee kohdunpoistoon jos se kerran noin pelottaa kuin täällä joitakuita näyttää pelottavan. Pitäkää ihmeessä kohtunne, vuotonne, anemianne ja kuukautiskipunne turvotuksineen... Suomessa lääkärit suhtautuvat todella nihkeästi kohdunpoistoon, minultakaan ei sitä suostuttu poistamaan ennen kuin ulkomaalainen kirurgi muuta vaivaa hoitaessaan näki myös kohtuni tt-ssä ja pisti viestiä kotilääkärilleni Suomeen että herranjestas miksi tällä naisparalla on vielä tää kohtu anemioineen päivineen...
terv. edelleen se 7
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja anoppisi on tietenkin ikänsä jumpannut lantiopohjalihaksiaan..?
Enpä ole sattunut kysymään asiaa, mutta kyllä se nyt niin on että vaikka aamusta iltaan jumppaisit lantionpohjalihaksia niin kyllä se kohdunpoisto vaikuttaa, ikääntymisen lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
Ainaki kissa voi lihota aivan muodottamaksi kohdunpoiston jälkeen, vaikka syömisiä rajoittaisi. Miksei nainenkin siis voisi
Sulla taitaa olla anatomia ja fysiologia aika heikoissa kantimissa, sekä kissoilla että ihmisillä.
Myös nainen, jolta poistettaisiin ovariot (munasarjat) kohdun lisäksi lihoisi muodottomaksi. Mutta naisellehan ne munasarjat yleensä jätetään.
Itse olen solakamman näköinen kohdunpoiston jälkeen. Vaikka paino ei ole laskenut, ei maha pömpötä. Kohtu poistettiin kuusi vuotta sitten.
Siksi niitä ongelmista ei anneta tietoa, että muuten naiset ymmärtäisivät kieltäytyä viimeiseen asti kohdunpoistosta ja lääketiede joutuisi kehittelemään uusia hoitomuotoja kalliitta sellaisia. Lääkäreille tulisi vaikeita tilanteita, kun nyt on vaan akka pistetty leikkuu jonoon, mutta kieltäytyjien kanssa joudutaan pähkäilemään ja punnitsemaan muita vaihtoehtoja ja sitten taas jos kohdunpoisto kuitenkin tulisi jonkin muun syyn takia (syöpä) pakolliseksi niin ei olisikaan kokeneita lääkäreitä leikkaamaan ja tekemään. Te kaikki aiemmin 10 000 naista per vuosi nykyään 5000 naista per vuosi, olette eläviä harjoittelu välineitä kirurgeille.
Jostain luin että kohdunpoisto aiheuttaa joka viidelle VAKAVIA ongelmia ja joka kolmannelle lieviä tulehduksia yms. En tiedä onko tilasto tätä päivää mutta ei kovin kaukaakaan. Ranskalaisnaiset pidättäytyvät viimeiseen asti moisesta amputaatiosta. Suomessa taas lääkärit eivät suostu edes kysyttäessä kertomaan muista vaihtoedoista vaan valehtelevat "ei niitä ole tai sellainen on mahdotonta".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
vastaaja no 7
Kiitos 7! Tämä juuri kertoo, miksi täällä epätietoisena kyselen: näin vähän on saatavilla tietoa kohdun vaikutukuksesta esim. juuri orgasmiin! Eli se "supisteleva" on emätin (käytännössä klitoris on iso "elin" , joka on levittäynyt ympäri emätintä), eikä kohtu.
Ja voihan se kohdun poisto epäillyttää ja pelottaa, eikä sen ratkaisuna välttämättä ole "älä sitten mene".
Ap
tää koko ketju on joku Mirenan mainoskampanja, jotta naiset ei uskaltautuisi kohdunpoistoon vaan suostuisivat niihin helkutin mirenakierukoihin...
Nimi_ kirjoitti:
Siksi niitä ongelmista ei anneta tietoa, että muuten naiset ymmärtäisivät kieltäytyä viimeiseen asti kohdunpoistosta ja lääketiede joutuisi kehittelemään uusia hoitomuotoja kalliitta sellaisia. Lääkäreille tulisi vaikeita tilanteita, kun nyt on vaan akka pistetty leikkuu jonoon, mutta kieltäytyjien kanssa joudutaan pähkäilemään ja punnitsemaan muita vaihtoehtoja ja sitten taas jos kohdunpoisto kuitenkin tulisi jonkin muun syyn takia (syöpä) pakolliseksi niin ei olisikaan kokeneita lääkäreitä leikkaamaan ja tekemään. Te kaikki aiemmin 10 000 naista per vuosi nykyään 5000 naista per vuosi, olette eläviä harjoittelu välineitä kirurgeille.
Jostain luin että kohdunpoisto aiheuttaa joka viidelle VAKAVIA ongelmia ja joka kolmannelle lieviä tulehduksia yms. En tiedä onko tilasto tätä päivää mutta ei kovin kaukaakaan. Ranskalaisnaiset pidättäytyvät viimeiseen asti moisesta amputaatiosta. Suomessa taas lääkärit eivät suostu edes kysyttäessä kertomaan muista vaihtoedoista vaan valehtelevat "ei niitä ole tai sellainen on mahdotonta".
Kohdunpoistoon on nykyisin hyvin vaikea päästä. Oma kohtu leikattiin 11 vuotta sitten myoomien vuoksi ja silloin poiston olisi saanut myös hankalien kuukautisten vuoksi. Melekin heti oman leikkauksen jälkeen kriteerit tiukentuivat ja vaikka naisella olisi miten järkyt vuodot, niin ihme tapahtuu, jos kohtu leikataan pois.
Miten siellä Ranskassa hoidetaan myoomia, jos niidenkään vuoksi ei kohdunpoistoja haluta? Myoomista voi olla kovinkin paljon haittaa.
Nimi_ kirjoitti:
Oletko terveydenhoitoalan ammattihenkilö?
Olen selvittänyt, että esim. Yhdysvalloissa ja Saksassa on saatavilla vaihtoehtoinen menetelmä poistaa/tuhota myoomia - olikohan se ultraäänellä? - mutta Suomessa sitä ei ole saatavilla. Hoitomenetelmä on ollut näissä maissa käytössä jo useamman vuoden hyvillä tuloksilla, mutta täällä lääkärit hädin tuskin tietävät siitä (olen kysynyt useammalta gynegologilta). Ja nämä tiedot löytyvät yksinkertaisesti googlettelemalla aiheesta englanniksi.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Nimi_ kirjoitti:
Oletko terveydenhoitoalan ammattihenkilö?
Olen selvittänyt, että esim. Yhdysvalloissa ja Saksassa on saatavilla vaihtoehtoinen menetelmä poistaa/tuhota myoomia - olikohan se ultraäänellä? - mutta Suomessa sitä ei ole saatavilla. Hoitomenetelmä on ollut näissä maissa käytössä jo useamman vuoden hyvillä tuloksilla, mutta täällä lääkärit hädin tuskin tietävät siitä (olen kysynyt useammalta gynegologilta). Ja nämä tiedot löytyvät yksinkertaisesti googlettelemalla aiheesta englanniksi.
Ap
Kyllä ainakin jotkut myoomat (ja polyypit) voidaan poistaa Suomessa ihan polikliinisesti kohtu säästäen. Multa poistettiin Jorvin naistentautien poliklinikalla myoomat kohtuontelon tähystyksellä. Kohtu kyllä jouduttiin myöhemmin poistamaan muista syistä. Elämä kohdunpoiston jälkeen on ainakin omalla kohdallani ollut paljon parempaa kaikin puolin kuin kohdun kanssa.
Esim. tässä: http://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/uterine-fibroids/diagnosi…
Kohta "MRI-guided focused ultrasound surgery (FUS)". Tästä on useilla sivuilla tarkempaa ja yksityiskohtaisempaa tietoa saatavilla.
Tulee mieleen että kyse on täällä hinnasta: täällä ei arvosteta naisten kokonaisvaltaista hyvinvointia, vaan käytetään halvempia menetelmiä ja yritelmiä, kun naiset niihin suostuvat. Näkökulma on suppea - hoidetaan yksi vaiva - ei kokonaisvaltainen: hoidetaan yksi vaiva, tilalle tulee toinen.
Olen kaikkien teidän kohdun poistossa olleiden puolesta iloinen, jotka ette ole saaneet haittoja poistosta!
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten se kohdunpoisto niihin orkkuihin vaikuttaa?
No esim. vaimeneeko tuntemukset, kun orgasmihan tuntuu kokonaisvaltaisesti myös alavatsalla/kohdussa.
Mitä?!
Sivuhuomautuksena: Mitä mitä? Kohtuhan supistelee orgasmin aikana. Luulisi vaikuttavan tuntemuksiin, jos kohtu poistetaan. En tarkoita, etteikö voisi orgasmia enää saada.
Jos tuo pitäisi paikkansa, seksi olisi kielletty raskaana olevilta (ja ihminen olisi varmaan kuollut sukupuuttoon aikojen alussa, kun ennenaikaisia synnytyksiä olisi ollut niin paljon)
Itseasiassa sekstaamista onkin rajoitettu riskiraskaudessa herkästi supistuksia saavilta!
Vierailija kirjoitti:
Olen menossa kohdun poistoon ja pelkään useita asioita, mm. Kyky saada orgasmeja loppuu, emätin laskeutuu ja kuivuu, virtaa alkaa karkailemaan. Ovatko epäilykseni aiheellisia? Kertokaa siis kaunistelematta kaikki haitat, mitä poisto on teille aiheuttanut!
http://www.vauva.fi/keskustelu/3975706/ketju/21v_ja_kohdunpoisto_edessa
http://www.vauva.fi/keskustelu/2563048/seksi_kohdunpoiston_jalkeen
http://www.vauva.fi/keskustelu/2507326/miten_kohdunpoisto_on_vaikuttanu…
Kokemuksia?