Millä voisin korvata levitteen (oivariini) ja juuston leivän päältä?
Juustoa kuluu ihan mielettömät määrät yhden hengen taloudessani. Se on kallista ja lihottaa. Leikkeleitä en enää käytä, koska lopetin vuosi sitten lihansyönnin.
Oivariinin ja juuston korvikkeena olen kokeillut mm. hummusta, mutta maku ei ole ihan mieleeni. Rakastan guacamolea ja muita avocado-pohjaisia tahnoja, mutta avocadotkin tulee kalliiksi, jos niitä ostaa yhtenään.
Onko muunlaisia tahnoja tai päällisiä, joilla juustoviipaleet ja voi-/margariinilevitteen voisi korvata?
Kommentit (35)
Itse kehottaisin jattamaan leivat kauppaan niin koko ongelma poistuisi siten samalla. Vaikka Suomessa ei niin uskotaan, taysipainoisen aamiaisen voi saada aikaiseksi jopa ilman aamiaisleipaa. Tietysti valmiiksi siivutetun leivan ja sulatejuustoviipaleen kaytto on helpompaa ja nopeampaa kuin esimerkiksi kasvisten ja valkuaismunakkaan laitto arkiaamuna, but just sayin'.
Myoskaan en voi ymmartaa miten paljon juustoa pitaa syoda etta siita saa kustannusongelman, silla kuten edella todettu, kilon oltermannia saa nakertaa aika vauhtia etta saa edes puolikkaan euron suustaan alas paivassa.
Tonnikala-majoneesimössö
Munavoi
Paitsettu muna
Itsetehty tomaattisalsa (erittäin hyvää quacamolen ja ehkä myös creme fraichen kanssa)
Vaalea leipä dipattuna suoraan oliiviöljyyn ja balsamicoon
Tuorejuusto??
Esim Viola on jotain13%. Ei tartte sit erikseen juustoa vaan kasviksia.
käytän itse tehtyä humusta/ sinappia/ perunaa ja suolaa/ salsaa/maapähkinävoita/ välillä vegaanijuustoa, tosin tietyn ajan jälkeen ei tee enää ees juustoa mieli kun siitä on "vierottautunut" Alle jos tarve keijuu tai muuta maidotonta rasvaa.. Päälle paljon vihanneksia :p
Vierailija kirjoitti:
Vegaaninen juusto. Tosin on kallista sekin.
Eikä se edes ole juustoa.
Vierailija kirjoitti:
Mutta miksi syödä pupentaa jatkuvasti leipää? Itse syön leipää harvoin lähinnä salaatin kanssa ilman levitteitä. Silloin tällöin saatan syödä myös kunnollisen aterian sijaan täytetyn voileivän, mutta muutoin ei leivälle ole ruokavaliossani tilaa.
En ole ap, mutta minäkin syön leipää melko paljon. Aina kuitenkin ruisleipää tai täysjyväleipää, jossa on siemeniä, leseitä, jne. Vaaleaa höttöleipää en käytä. Ei leivänsyönti ole aiheuttanut ainakaan minulle mitään ongelmia - päinvastoin. Minulla on aina suoli toiminut moitteettomasti, ei koskaan ummetysta, ripulia tai vatsavaivoja. Eikä ole liikakilojakaan. En näe syytä miksi leivänsyönti pitäisi lopettaa.
Kermajuusto kannattaakin käyttää nopeasti, ettei reunoille ala kertyä juustopunkkeja. Huomaa hajusta ja väristä. Toki reunat voi kuoria, mutta ällöä kun on kerran nähnyt miltä ne mikroskoopissa näyttää..
Lopeta leivän puputus, se on ihan turhaa kamaa.
Tsekkaa chocohili-blogi, siellä on paljon erilaisia papu- ja kasvislevitteitä. Itse laitan nykyään leivänpäälle cashewpähkinätahnaa, jonka valmistan liottamalla ensin pähkinöitä vähintään 4h ja huristelemalla blenderissä tasaiseksi aurinkokuivatun tomaatin, tuoreen basilikan, oliiviöljyn, sitruunamehun ja oluthiivahiutaleiden kanssa. Tosi hyvää!
Vierailija kirjoitti:
Juustoa kuluu ihan mielettömät määrät yhden hengen taloudessani. Se on kallista ja lihottaa. Leikkeleitä en enää käytä, koska lopetin vuosi sitten lihansyönnin.
Oivariinin ja juuston korvikkeena olen kokeillut mm. hummusta, mutta maku ei ole ihan mieleeni. Rakastan guacamolea ja muita avocado-pohjaisia tahnoja, mutta avocadotkin tulee kalliiksi, jos niitä ostaa yhtenään.
Onko muunlaisia tahnoja tai päällisiä, joilla juustoviipaleet ja voi-/margariinilevitteen voisi korvata?
Entäpä jos jättäisit sen leivän pois? Samalla vähenisi juuston kulutus.
Edelleenkin se on avokado, ei avocado.
Onhan noita valmiitakin maustetahnoja vaikka mitä. Itse ostan usein Pirkan Välimerentahnaa.
Mutta miksi syödä pupentaa jatkuvasti leipää? Itse syön leipää harvoin lähinnä salaatin kanssa ilman levitteitä. Silloin tällöin saatan syödä myös kunnollisen aterian sijaan täytetyn voileivän, mutta muutoin ei leivälle ole ruokavaliossani tilaa.