Millä voisin korvata levitteen (oivariini) ja juuston leivän päältä?
Juustoa kuluu ihan mielettömät määrät yhden hengen taloudessani. Se on kallista ja lihottaa. Leikkeleitä en enää käytä, koska lopetin vuosi sitten lihansyönnin.
Oivariinin ja juuston korvikkeena olen kokeillut mm. hummusta, mutta maku ei ole ihan mieleeni. Rakastan guacamolea ja muita avocado-pohjaisia tahnoja, mutta avocadotkin tulee kalliiksi, jos niitä ostaa yhtenään.
Onko muunlaisia tahnoja tai päällisiä, joilla juustoviipaleet ja voi-/margariinilevitteen voisi korvata?
Kommentit (35)
Vierailija kirjoitti:
Juustoa kuluu ihan mielettömät määrät yhden hengen taloudessani. Se on kallista ja lihottaa. Leikkeleitä en enää käytä, koska lopetin vuosi sitten lihansyönnin.
Oivariinin ja juuston korvikkeena olen kokeillut mm. hummusta, mutta maku ei ole ihan mieleeni. Rakastan guacamolea ja muita avocado-pohjaisia tahnoja, mutta avocadotkin tulee kalliiksi, jos niitä ostaa yhtenään.
Onko muunlaisia tahnoja tai päällisiä, joilla juustoviipaleet ja voi-/margariinilevitteen voisi korvata?
Kuinka paljon sinä sitä oikein syöt? :)
Höyrytä porkkanaa ja/tai myskikurpitsaa. Käytä samassa suhteessa kuin herneitä hummusta tehdessäsi ja laita kotimaista Neito-rypsiöljyä, tahinia ja mieleisiä mausteita esim pippuria ja chiliä.
Tartex-tahnat? Itse tykkään tahinista, mutta se ei varmaan ihan kaikkien makuun ole.
Tällaisia vähän erikoisempia leivänpäällisiä olen nähnyt.
Banaani ja ketsuppi. Ei samaan aikaan kuitenkaan.
Banaani-täytteistä leipää olen maistanut itsekin ja pidin siitä. Oli jossain kahvilassa ruokalistalla.
Halvin hummus syntyy kun sekoittaa kasvishernaria, mausteita, öljyä ja tahinia.
Minä olen suolaisten leikkeleiden ystävä ja korvasin meetwurstit suolakurkuilla kun luovuin lihasta. Oivariinin sijasta käytän levitteenä pestoa tai sinistä Keijua, joka on vegaanista. Aika pahaahan se Keiju on selkaisenaan, mutta jos lisänä on salaatinlehtiä, paprikaa, kurkkua, tomaattia, capriksia, oliiveja, suolakurkkuja, sipulirenkaita, tms niin on hyvää. Tai itsetehtyjä, litteitä falafeleja.
Maapähkinävoi tai nutella. Meidän teini laittaa jopa ruisleivälle maapähkinävoita :-)
Ja banaani sopii muuten loistavasti maapähkinävoin tain nutellan kaveriksi.
Syötkö sitten paljon leipää päivittäin ? Kannattaisiko syödä vain esim. kerran päivässä, jolloin vähärasvainen juusto on ok ja korvata toinen leivänsyönti kerta vihanneksilla/hedelmällä/pähkinöillä.
Salsa on hyvää ja maistuvaa paahdetun leivän päällä. Ei tarvi alle muita levitteitä.
Laitan itse maidotonta floraa ja jääsalaatin lehtiä. Herkkua paahtoleivän kanssa :)
Jos oot kasvissyöjä, mutta syöt kananmunia, niin niitä leivän päälle keitettynä tai paistettuna. Täyttävää ja proteiinipitoista.
Miten paljon sä oikein syöt juustoa jos tulee kalliiksi? :D Sellaisen kilon oltermannin luulisi kestävän yhdellä ihmisellä ties kuin kauan ja maksaa joku 4-5€ köntti.
Mutta itse käytän leivän päällä yleensä, maapähkinävoita, hummusta, pestoa tai ihan voita. Voi sitä muutakin syödä kuin leipää? Silloin ei tule niin kalliiksi.
Ai niin, munavoi tai "munavoi" (keitetty kananmuna+raejuusto) ja tonnikala-majoneesimössä on myös hyvää!
Oletko kokeillut maustettua hummusta? Esimerkiksi blendaamalla mukaan runsaasti aurinkokuivattuja tomaatteja maku on ihan eri! Myös esim. valkopavuista voi tehdä vastaavaa tahnaa.
Miksi Oivariini pitäisi korvata jollakin muulla?
Vaaleaa leipää dippailen hyvälaatuiseen oliiviöljyyn. Muuten leipä on lähinnä ruoan lisuke, kalakeiton kanssa ruisleipää, papumuhennoksen kanssa jotain vaaleampaa, jolla voi kaapia loput lautalelta. Juustot syön ilman leipää.
Joskus saa kirjolohta halvalla, sitä graavaan ja syön ruisleivän päällä. Senhän voi myös pakastaa (ei tosin säily kovin kauan). Savukalatahnaakin leivän päällä menee, ja keitettyä munaa + silliä.
Tuoreet itseleivotut sämpylät suoraan uunista taas on niin ihania, että katoavat suihin ilman päällisiäkin.
Jos syöt kalaa, niin säilykemakrilli tomaattikastikkeessa on hyvää leivän päällä. Eikä tyyristä.
Mites ois pesto?