Mitä tukea olisi ysiluokkalaiselle saatavilla, jos on muutaman vikkon pois koulusta?
On siis kipeänä ja tässä näyttäisi muutama viikko menevän sairastaessa. Osaatteko sanoa, voiko koulu jotenkin tukea häntä luvuissa jälkeen jäämisessä.
En viitsi tarkkaan kertoa, mistä on kyse, ettei tunnisteta
Mutta onko teillä tietoa aiheesta?
Kommentit (49)
Vierailija kirjoitti:
pitäisikö ensimmäisenä ottaa yhteyttä erityisopettajaan vai aineenopettajiin?
Ap
Jos lapsesi ei ole tätä ennen ollut erityisopettajan kanssa tekemisissä (eli jos ei ole esim oppimisvaikeuksia tms.), niin miksi olisi nytkään? Eihän erityisopetta tiedä mitään lapsesi koulunkäynnistä eikä ole mikään koordinaattori, jonka tehtävänä olisi kerätä jotain monisteita tms. lastasi varten.
Ap, eiköhän sun jälkikasvu voi ihan itse hankkia ne kotitehtävänsä, ikää kuitenkin "jo" 15v. Kyllä sen ikäisen pitää osata omat koulujutut hoitaa.
Seiskaluokan vanhempainillasaa aikoinaan sain mielikuvan, että luokanvalvoja delegoi monia tehtäviään erityisopettajalle. Sellaisiakin, joita olisin olettanut olevan nimenomaan luokanvalvojan heiniä.
Juu, onneksi syysloma on tulossa, mutta lääkäri arveli tämän poissaolon menevän vielä senkin yli.
Vierailija kirjoitti:
Seiskaluokan vanhempainillasaa aikoinaan sain mielikuvan, että luokanvalvoja delegoi monia tehtäviään erityisopettajalle. Sellaisiakin, joita olisin olettanut olevan nimenomaan luokanvalvojan heiniä.
Ja tämäkö nyt olis sitten sellainen tehtävä? Minä en ees tiedä kuka se erityisope on ja luokanvalvojallakin on vain yksi tunti viikossa, se lv tunti. En ihan heti ekana alkais kysellä kummaltakaan...
T. Ysiluokkalaisen äiti
Kyllä ysiluokkalaiseni on toki pienemmissä poissaoloissa hoitanut itse asiansa. Nyt hän on niin todella kipeä, ettei pysty ja jaksa. Pakko siis olisi jotenkin asiassa auttaa
Matikan pystyn helposti opettamaan. Muita en. Lapsi myös suhtautuu opettajiin kunnioittavasti ja tekee läksyt huolellisesti tunneille, mutta ei sitten olekaan niin suostuvainen kuuntelemaan minun selityksiäni.
Vielä on niin kipeä, ettei jaksa kuin maata.
Ap
Minä pitäisin periscopea tai jotain skypeä ihan hyvänä vaihtoehtona. Toki sitten luokassa herättää vähän huomiota, että miksi sille menee tää skypellä, mutta jos se ei luokassa haittaa, että tiedetään miksi on pois, niin miksei?
Tukiopetus on se toinen vaihtoehto ja joltain kaverilta kopioidut vihkomuistiinpanot. Tätä harrastettiin ihan omassa nuoruudessanikin, vaikkei oltu edes poissa. Yksi tunnollinen tyttö (ja mun hyvä kaveri) teki jo silloin loistavat muistiinpanot vihkoon ja niitä sitten kopioitiin ennen kokeita. Hän siis tykkäsi ihan oikeasti kirjoittaa niitä muistiinpanoja ja ne oli melkein kuin taidetta. Olen lainannut häneltä myöhemmin myös luentomuistiinpanoja ja kirjatiivistelmiä, opiskelimme vähän samaa alaa.
Ei ne nyt oikeasti monessakaan aineessa niin kauheasti etene parin viikon aikana. Esikoisemme pystyi aloittamaan ruotsin opiskelun vasta 8. luokalla kun asuimme ulkomailla 7. luokan. Kysyin opolta sitä, mitä tukea voi saada ruotsiin kun tulee kokonaisen vuoden perässä ja tukea luvattiin tilanteen mukaan. Sana ei koskaan kiirinyt ruotsinopelle, ihmetteli varmaan alussa kun tyttö on aivan pihalla, mutta pienellä ylimääräisellä työllä kiri kyllä ihan itsekseen etumatkan umpeen ja ihan normaalilla opiskelulla sai koko 8. luokan jaksoissa ruotsista kympin.
Matikkaan voisi kokeilla tota periscopea jos se vaan opettajalle passaa.
Onko lapsella kavereita, joiden vihoista voisi ottaa lapselle kopiot kopiokoneella? Omina kouluaikoina tehtiin aina niin, että poissaollut kopioi kaverin vihoista luentomuistiinpanot omiin vihkoihinsa. Monen viikon muistiinpanoja ei tosin ehkä kannata alkaa käsin kopioimaan. Aineen opettajilta voi sitten kysyä mitä kappaleita on käyty (ja mitä on tarkoitus käydä tulevina viikkoina) ja mitkä tehtävät on hyvä tehdä.
Uskoisin, että tällaisessa asiassa koulu pyrkisi ainakin tukemaan kaikin mahdollisin tavoin. Itse ainakin opettajana olisin valmis venymään ja toimittamaan tehtäviä ja sisältöjä sairaalle lapselle.
9. luokkalainen kuuluu vielä oppivelvollisuuden piiriin ja tavalla tai toisella hänelle on sairaanakin turvattava mahdollisuus opiskella. Syöpäsairaat lapsetkin käyvät sairaalakoulua ja heidän oppimisestaan huolehditaan sairauden mukaan sovellettuna.
Ymmärrän hyvin, että huoltaja näitä selvittelee jos lapsi on niin huonossa kunnossa ettei jaksa kuin nukkua.
Minulla paljon pienempi lapsi oli melkein kolme viikkoa pois koulusta kun sairastui keuhkokuumeeseen, joka menikin sitten hieman hankalaksi. Sattui muuten olemaan juuri tähän aikaan, eli yksi viikko siinä keskellä oli syyslomaa. Todella ihanasti opettaja huolehti hänelle kaiken tarvittavan, kaveri toi jopa käsityötunnilla ommellun jutun meille kotiin, että pystyi sitä siinä voimiensa mukaan tekemään. Ei tipahtanut oikeastaan ollenkaan koulutyöstä, vaikka tehtiin vain välttämätön ensin sairaalassa ja sitten kotona.
Minusta voit aloittaa keskustelun luokanvalvojan ja ehkä opon kanssa ja neuvotella miten asia pitäisi hoitaa.
Olisi tosiaan aika mahdotonta alkaa kopioida muutaman viikon muistiinpanoja käsin koululla. En tosiaan tiedä sitten, voisiko pyytää kavereilta kopiointilupaa koululla. Tuossa iässä näyttää tuo, ettei kehtaa, olevan koulumenestystäkin tärkeämpää. (Siis tehdä koululla mitään poikkeavaa, mitä toisiet sitten saattaisivat ihmetellä.)
Miksi kopioida koululla kun kaikilla yseillä on älypuhelimet ja niissä whatsappit.
No, toivottavasti opettajat suhtautuvat ymmärtäväisesti. Täytynee sitten varmaan kysellä jokaiselta opettajalta erikseen. Ensin kuitenkin luokanvalvojalta, voisiko jotenkin koordinoida.
Vierailija kirjoitti:
Jos olisin itse tuossa tilanteessa, pitäisin koko ajan kirjaa, laatisin aineista tiivistelmiä, kielistä sanalistoja jne ja sitten kun lapai jaksaisi opiskella, opettaisin kiinni ja sitten koko ajan korona sen toipilasvaiheen. Sitten kun palaa kouluun, voisi alkaa suorittaa niitä väkiin jääneitä kokeita.
Käyt varmaan koululla pyyhkimässä 9-luokkalaisen pyllynkin? Eiköhän mitä 15-vuotias osaa ihan itse hoitaa opiskelunsa, haloo nyt.
Miksi sen luokanvalvojan pitäisi koordinoida?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olisin itse tuossa tilanteessa, pitäisin koko ajan kirjaa, laatisin aineista tiivistelmiä, kielistä sanalistoja jne ja sitten kun lapai jaksaisi opiskella, opettaisin kiinni ja sitten koko ajan korona sen toipilasvaiheen. Sitten kun palaa kouluun, voisi alkaa suorittaa niitä väkiin jääneitä kokeita.
Käyt varmaan koululla pyyhkimässä 9-luokkalaisen pyllynkin? Eiköhän mitä 15-vuotias osaa ihan itse hoitaa opiskelunsa, haloo nyt.
En käy. Mutta jos on sairas, on sairas. Ysillä ei kannata riskeerata numeroita.
Kun hiukan toipuu voinee myös skypen kautta osallistua tunneille. Edellyttäen että koulun rehtori tukee tätä.
Itse ehkä ottaisikin tuossa tilanteessa ensiksi yhteyttä koulun rehtoriin tai johtajaopettajaan. Hänhän vastaa alaistensa toiminnasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap:n lapsi on viestien perusteella niin sairas, ettei jaksa nousta sängystä. Tulee mieleen just esim. keuhkokuume tai jopa syöpähoidot, iso leikkaus, vakava tapaturma...
Kyllä silloin vanhemman velvollisuuksiin kuuluu selvittää ja auttaa siinä, että saa kaiken mahdollisen tuen koulutyöhön.
Kyllä mun 15-vuotias on hyvin itsenäinen ja koulutyöhön ei ole ikinä tarvinnut puuttua, ei edes alakoulussa, mutta jos lapsi ei itse pysty sairautensa vuoksi asioita selvittämään, niin normaali vanhempi tekee sen hänen puolestaan.
Mulle ainakin on todella tärkeää, että lapset saavat parhaat mahdolliset eväät elämään ja 9. luokkalaisen äitinä ymmärrän hyvin ap:n huolen.
Vierailija kirjoitti:
Miksi sen luokanvalvojan pitäisi koordinoida?
Varmaan eri käytäntöjä eri kouluissa. Meillä on neuvottu ensisijaiseksi kontaktiksi luokanvalvoja.
Toki varmaan noinkin pitkässä sairaudessa sitten on pakko hoitaa asiaa ihan aineenopettajien kanssa, mutta tosiaan, meillä aina ensimmäiseksi kontaktiksi on neuvottu luokanvalvoja, joka sitten jakaa tietoa eteenpäin.
Ensi viikko on ainakin lomaa, niin sitten ei jää hirveästi jälkeen. Sanoisin, että kokeisiin vain menee hyvin lukeneena ja katsoo sitten miten käy. Matematiikkaa on huono itse opiskella, jos ette sattumoisin itse ole siinä taitavia opettamaan.