Vastasyntyneelle unipussi, kapalopeitto vai tavallinen peitto?
Hei!
Mitä näistä suosittelisitte vastasyntyneelle? En osaa päättää, kun on niin monta vaihtoehtoa. Jotenkin kapalo tai pussi olisi helpompia hankkia, kun vauvan tavallisia peittoja on olemassa montaa kokoa ja kauniita oikean kokoisia pussilakanoita niihin on vaikea löytää (en ottanyt äitiyspakkausta, joten peittoa ei ole tullut sitä kautta).
Saako ihan vastasyntynyttä nukuttaa unipussissa?...joissakin malleissa on näkynyt painoraja esim. 4 kg:stä eteenpäin...Mistä saisi yksinkertaisen valkoisen vastasyntyneelle sopivan?
Miten kauan vauva viihtyy kapalopeitossa?
Te, joilla on kokemusta, mitä suosittelisitte, missä vastasyntynyt on teillä nukkunut hyvin/ mitä ollut kätevä käyttää? Itse odotan ensimmäistä lasta ja kaikki on uutta.
Kiitos etukäteen kommenteista!
T:Tuleva äiti ja masuvauva 32+0
Kommentit (5)
En suosittele tuota mirical blankettia, ei se tee ihmeitä ja siinä on lisäksi liian paljon liepeitä. Suosittelen kapaloimaan ihan perinteisellä peitolla, esim. lakanalla tai vaikka isomma harsovaipalla! Helppoa ja halpaa. Ja helpotukseksi ne kieputusohjeet
http://www.pompoli.net/information.php?info_id=29
Yhden yön harjoittelun jälkeen se sujui meiltäkin :DD
Itse kapaloin lapseni (3kpl) ennen aina ihan tavan peitteellä tms. Mutta ei auttanut rauhoittamaan öitä. Myös tämän pienimmän kapaloin aluksi peitteellä mutta ei rauhoittunut. Meillä siis miracle blanket teki ihmeitä ja vauva alkoi nukkumaan hyvin, pitkään ja rauhallisesti. Blanket on myös erittäin nopea sekä helppo pyöritellä kiinni. " Paketista" saa minusta paljon tiukemman blanketillä ja vaipanvaihtokin onnistuu aukaisematta koko pakettia. Monet liepeet eivät ole haitanneet. Myö smateriaali oli mielyttävä, pehmeä sekä sopivan joustava. Meillä vähänkin isommat kapalovauvat ovat aina laknaeet saamaan itse kieputellun kapalon auki yöllä mutta blanket pysyy kasassa koko yön.
Eli makuasioita ja yksilöllistä nämäkin asiat. : )
Jääkarhiäiti
ja oli huippu. Siihen sai vauvan kääräistyä hyvin ja meillä ainakin poika tykkäsi tuossa nukkua ensimmäiset 3.5 kk. Lopuksi käytimme vielä niin, että jalat olivat " vapaana" , mutta kädet nyytissä. Poika kun oli kova huitomaan käsillään ja heräsi jos kädet osuivat kasvoihinsa. Loppuaikoina kun tuo peite oli käytössä poitsu kyllä tuli kääreestä pois kuin mikäkin Houdini. Mutta suosittelen ehdottomasti, paljon helpompi käyttää kuin peitto kapalona (olen kapaloinut kahta isompaa lasta heidän olleessaan vauvoja) ja tuon mieskin oppi heti kääräisemään.
Nyt meidän 6 kk nukkuu unipussissa hyvin ja rauhallisesti, tavallisen peiton potkii pois.
Mutta makuasioitahan nämä ovat, se mikä sopii yhdellä ei välttämättä käy toiselle.
t. Kaisastiina
Kapalosta mulla ei ole kokemusta. Unipussista olemme tykänneet, mutta ei kannata valita kauhean paksua pussia, sillä se helposti kasautuu vauvan niskaan. Imettäminen oli mielestäni vaikeaa paksumman pussin kanssa, kun tuntui, että pussi oli koko ajan tiellä. Ja paksummassa voi vauvalle tulla kuumakin.
http://www.babyidea.fi/nukkumisesta/miracleblanket.html
Meillä tuollainen kapalo on ollu tihan ykkönen. Vauva nukkuu eritääin hyvin ja rauhallista unta kapaloituna.
Unipussikin löytyy mutta ei tullut yhtä rauhallinen uni siinä. Se odottaa nytten kapalon pieneksi jäämistä.
Unipussej aon erikokoisia eri-ikäisille lapsille.
Onnea loppuraskauten!